ریدایرکت 301 : روش ایجاد و تاثیرگذاری آن بر سئو
آیا می خواهید همه چیز را در مورد ریدایرکت 301 بدانید، از جمله نحوه استفاده از آنها برای افزایش بازدید ارگانیک شما؟ این مطلب برای شماست.
301 Redirect بسیار ساده است. از آنها برای هدایت یک صفحه وب به صفحه دیگر استفاده می شود. اما درک اینکه چه ارتباطی با سئو دارد پیچیده است.
سرفصل های این مطلب
ریدایرکت 301 چیست؟
ریدایرکت 301 انتقال دائم یک صفحه به صفحه ای دیگر است. این انتقال هم برای بازدیدکنندگان و هم برای ربات ها اتفاق می افتد.
ریدایرکت 301 یک ریسپانسیو کد در صفحات ریدایرکت شده است.
مثال: https://seolab.ir به https://www.seolab.ir ریدایرکت شده است.
به عبارت ساده، یک Redirect 301 به مرورگر می گوید: «این صفحه برای همیشه منتقل شده است. این مکان جدید است و ما قصد نداریم آن را دوباره به حالت قبل برگردانیم. " و مرورگر پاسخ می دهد: "حتما! من از این به بعد کاربر را به آنجا می فرستم! "
به همین دلیل است که اگر سعی کنید از https://seolab.ir بازدید کنید، نمیتوانید.
در عوض به آدرس https://www.seolab.ir منتقل می شوید.
نحوه انجام ریدایرکت 301
روش های زیادی برای انجام ریدایرکت 301 وجود دارد، اما متداول ترین روش برای آن ویرایش فایل .htaccess سایت شما است.
این را در پوشه Root سایت خود پیدا خواهید کرد:
اگر در پنل هاست خود این فایل را نمی بینید؟ دلیل آن یکی از موارد زیر است:
شما فایل .htaccess ندارید. با استفاده از Notepad (در ویندوز) یا TextEdit (در مک) این فایل را ایجاد کنید و آن را به نام آن را دقیقا .htaccess ذخیره کنید. مطمئن شوید که پسوند .txt را حذف کرده اید.
سایت شما روی وب سرور Apache اجرا نمی شود. این تا حدودی فنی است، اما انواع مختلفی از سرورهای وب وجود دارد. Apache، Windows/IIS و Nginx متدوال ترین وب سرورها است. فقط سرور Apache از .htaccess استفاده میکند. برای بررسی اینکه وب سایت شما در Apache اجرا می شود، از سرویس هاست خود بپرسید.
در ادامه چند نمونه از متداول ترین ریدایرکت های 301 از طریق .htaccess آورده شده است:
ریدایرکت صفحه قدیمی به صفحه جدید:
Redirect 301 /old-page.html /new-page.html
استفاده از افزونه وردپرس برای ریدایرکت
اگر سایت شما وردپرس است فایل .htaccess را با پلاگین Redirection میتوانید ادیت کنید.
افزودن ریدایرکت 301 به همین سادگی:
ریدایرکت دامنه قدیمی را به دامنه جدید
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldsite.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldsite.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://newsite.com/$1 [L,R=301,NC]
این موارد تحصصی هست و باید قبل از پیاده سازی در سایت خود، حتماً این موارد را تست کنید.
مهم! اگر RewriteEngine از قبل در فایل .htaccess وجود دارد، آن را تکرار نکنید. فقط بقیه کد را کپی کنید.
ریدایرکت کل دامنه از بدون www به www (و بالعکس)
در اینجا نسخه بدون www به www وجود دارد:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]
در اینجا نسخه www به بدون www وجود دارد:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/$1 [L,R=301,NC]
ریدایرکت HTTP به HTTPS
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
ریدایرکت دامنه از بدون www به www و HTTP به HTTPS
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\. [NC]
RewriteRule ^ https://www.%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
آیا ریدایرکت 301 بر سئو تأثیر می گذارد
بیشتر متخصصان سئو بر این نظر هستند ک بین ریدایرکت 301 و PageRank رابطه ای وجود دارد.
اگر با PageRank آشنا نیستید؟ باید بدانید این فرمولی است که Google برای بررسی در مورد "ارزش یک صفحه" براساس کمیت و کیفیت بک لینک هایی که دارد.
قبل از سال 2016، اگر از یک ریدایرکت 301 برای هدایت یک صفحه به صفحه دیگر استفاده کنید، 15٪ از PageRank خود را از دست می دادید.
اما در سال 2016 گوگل نظر خود را در این باره تغییر داد:
یکی از کارکنان گوگل اعلام کرد که با ریدایرکت اعتبار صفحه از بین نمی رود.
در سال 2019، اگر domain.com/page1 را به domain.com/page2 ریدایرکت کنید، صفحه ریدایرکت شده باید به اندازه صفحه اصلی "قدرت" داشته باشد.
چگونه مشکلات ریدایرکت 301 سایت را حل کنیم؟
در اینجا به چگونگی پیدا کردن و رفع مشکلات موجود در مورد ریدایرکت 301 پرداخته ایم.
1. از ریدایرکت شدن سایت خود به HTTPS مطمئن شوید.
هر سایتی باید از HTTPS استفاده کند.
- نه تنها یک لایه امنیتی اضافی برای بازدیدکنندگان شما ایجاد می کند.
- گوگل از HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می کند.
داشتن HTTPS برای سایت قدم اول است شما همچنین باید مطمئن شوید که افراد واقعاً از نسخه HTTPS سایت شما بازدید می کنند. برای اطمینان از درستی آن بر روی این لینک http://www.seolab.ir/ کلیک کنید اگر به طور خودکار به این آدرس https://www.seolab.ir/ منتقل شود ریدایرکت به درستی اعمال شده است.
2. صفحات دارای ریدایرکت 301 را از سایت مپ حذف کنید
گوگل در سایت مپ به دنبال صفحاتی است که بتواند آن ها را کراول و ایندکس کند.صفحات با ریسپانس کد 301 دیگر از نظر فنی دیگر وجود ندارند، بنابراین نیاز نیست که این صفحات دیگر کروال شوند. اگر چنین صفحاتی در سایت مپ شما باقی بماند، ممکن است هر بار که گوگل از سایت شما بازدید کنند این صفحات را هم کراول کند. این باعث می شود بودجه کراول یا Crawl Budget را از دست بدهید.
برای حل این مشکل باید صفحاتی که ریدایرکت 301 شده اند را پیدا کنیم. در اینجا 4 روش برای پیدا کردن این صفحات آورده ایم:
الف: استفاده از سایت ها
- آدرس سایت مپ خود را پیدا کنید (معمولا با این آدرس yourdomain.com/sitemap.xml میتوانید به سایت مپ برسید اما نه همیشه)
- میتوانید تمام URLهای سایت را با این ابزار دانلود کنید.
- برای پیدا کردن صفحات با Redirect 301 لیست URLها را در این Redirect 301 Checker قرار دهید (توجه داشته باشید: در هر بار 100 URL را میتواند بررسی کند)
- سپس تمام صفحات ریدایرکت شده را حذف کنید.
ب. راه سریع
برای اینکه بتوانید به راحتی صفحات ریدایرکت شده خود را پیدا کنید مسیر زیر را دنبال کنید:
Search Console > coverage > Excluded > Page with redirect
3. ریدایرکت های زنجیره ای ( redirect chains)را برطرف کنید
زمانی ریدایرکت زنجیره ای اتفاق می افتد که ما به جای اینکه بعد از یک ریدایرکت به صفحه مقصد برسیم چندین ریدایرکت در بین مبدا و مقصد اتفاق می افتد و مدتی زمان میبرد تا کاربر یا ربات به صفحه مقصد برسد.
به مسیر زیر دقت کنید:
حالت عادی:
صفحه 1> ریدایرکت> صفحه 3
حالت ریدایرکت زنجیره ای:
صفحه 1> ریدایرکت 1 >ریدایرکت 2 > صفحه 3
چیزی گه گوگل درباره ریدایرکت زنجیره ای میگه:
با اینکه ربات های گوگل می توانند "ریدایرکت های زنجیره ای" را دنبال کنند (به عنوان مثال ، صفحه 1> صفحه 2> صفحه 3)، ولی توصیه می کنیم از ریدایرکت زنجیره ای در سایت استفاده نشود. اگر این امکان وجود ندارد پس تعداد تغییر مسیرها در زنجیره را کم بین 3 تا 5 نگهد ارید.
ریدایرکت های زنجیره ای تجربه کاربری و سرعت را به شدت کاهش میدهد. پس بهتر است از آن ها استفاده نشود و اگر از گذشته در سایت خود دارید آن ها را حذف کنید.
برای رفع این مشکل چند راه وجود دارد:
- ریدایرکت زنجیره ای را با یک ریدایرکت 301 جایگزین کنید. یعنی این صفحه 1> صفحه 2> صفحه 3> صفحه 4 ، به ریدایرکت صفحه 1> صفحه 4 تبدیل می شود.
- لینک سازی های داخلی را به صفحه مقصد انجام دهید. این مانع از این می شود که کاربر با کندی ریدایرکت ها روبرو شود.
4. ریدایرکت های تو در تو (redirect loops) را برطرف کنید.
حلقه ریدایرکت زمانی به وجود می آید که یک URL به یکی دیگر از URL دیگر موجود در زنجیره ریدایرکت می شود. این یک حلقه نامحدود از ریدایرکت ها را ایجاد می کند که می تواند موتورهای جستجو و کاربران را گیج کند.
برای مثال: Page 1 > Page 2 > Page 3 > Page 2 > Page 3 > Page 2 > Page 3 […]
این ریدایرکت تو در تو با عث سردرگمی کاربر و آسیب زدن به تجربه کاربری می شود و در نهایت پاسخی که مرورگر به کاربر میدهد همچین صحنه ای است:
5. ریدایرکت های شکسته را از سایت حذف کنید
ریدایرکت های شکسته به صفحه هایی هستند که به یک صفحه از بین رفته یا حذف شده ریدایرکت شده اند (به عنوان مثال، صفحه ای که ریسپانس کد 4XX یا 5XX را برمی گرداند).
مثال: (Page 1 (301) > Page 2 (404
این موارد باعث می شود نه بازدید کنندگان و نه ربات های موتور جستجو نتوانند به URL های نهایی دسترسی پیدا کنند. درنهایت:
- باعث ایجاد تجربه بد برای بازدید کنندگان می شود و آن ها سایت را ترک می کنند.
- ایجاد سیگنال منفی از طرف موتورهای جستجو و در نهایت در طولانی مدت کمتر سایت شما را کروال می کنند.