ریچ اسنیپت چیست ؟ تاثیر آن بر سئو سایت
ریچ اسنیپت (Rich Snippets) چیست؟
ریچ اسنیپت چیست؟ریچ اسنیپت (همچنین به عنوان "نتایج غنی (Rich Results)" شناخته می شود)، نتایج جستجو در گوگل با ظاهری جذاب تر و اطلاعات تکمیلی ارزشمند که به همراه تایتل، description و URL نمایش داده میشود. این اطلاعات اضافی، حاصل از داده های ساختار یافته موجود در صفحه است. انواع رایج ریچ اسنیپت شامل review، دستور العمل ها (recipes) و رویدادها (event) است.
سرفصل ها
چرا ریچ اسنیپت ها مهم هستند؟
در اکثر نتایج جستجوی ارگانیک این 3 داده را نمایش می دهد:
- تگ تایتل
- متا دیسکریپشن
- URL
برای مثال:
این یک نتیجه معمولی است.
در اینجا مثالی از Rich Snippet آورده شده است:
همانطور که میبینید نتایج Rich Snippet بیشتر از نتایج جستجوی معمولی جلب توجه می کنند ... که می تواند منجر به CTR بالاتری شود.
گوگل داده های ریچ اسنیپت را از استراکچر دیتا (مانند Schema) در HTML صفحه شما دریافت می کند.
برخی تصور می کنند که استفاده از داده های ساختاریافته می تواند رتبه بندی شما را بهبود بخشد، گوگل اعلام کرده است که استفاده از استراکچر دیتا یک سیگنال رتبه بندی نیست:
بنابراین در حال حاضر حداقل مزیت اصلی Rich Snippets افزایش نرخ کلیک است.
در اینجا نحوه اضافه کردن ریچ اسنیپت را آورده ایم.
نوع ریچ اسنیپت را انتخاب کنید
اولین قدم شما شناسایی نوع ریچ اسنیپتی است که می خواهید دریافت کنید. به این ترتیب، می توانید از structured dataای استفاده کنید که به طور خاص برای به دست آوردن آن نوع Rich Snippet در SERP طراحی شده است.
ده ها نوع ریچ اسنیپت وجود دارد. اما تعداد زیادی از آنها (مانند اطلاعات پرواز و کتاب ها) فقط برای نوع خاصی از سایت ها اعمال می شوند.
به همین دلیل ما می خواهیم روی 8 نوع از متداولترین ریچ اسنیپت ها تمرکز را معرفی کنیم.
نظرات (review): در این نوع star rating را نشان می دهد (از0 تا 5). می تواند یک بازبینی کننده منفرد یا جمع بندی نظرات کاربران باشد.
این رتبه می تواند بر اساس یک نظر فردی باشد یا مجموع نظرات یک صفحه.
دستور العمل ها: نوع خاصی از استراکچر دیتا است که فقط برای دستور پخت ها اعمال می شود. علامت گذاری دستور غذاها شامل اطلاعاتی مانند زمان تهیه غذا، نظرات و تصاویر دستور غذاها است.
موسیقی: اطلاعات مربوط به موسیقی، مانند تاریخ انتشار آلبوم، را به گوگل ارائه می دهد.
اطلاعات محصول (Product Markup): اطلاعات مربوط به یک محصول خاص (از جمله قیمت و تصاویر محصول) را به موتورهای جستجو می دهد.
سازمان (Organization): به گوگل کمک می کند اطلاعات کلیدی مربوط به یک سازمان را از جمله آدرس، لوگو و اطلاعات تماس در مورد سازمان درک کند.
آخرین اخبار (Top Stories): به سایت اجازه می دهد در کادر "Top Stories" در نتایج جستجو ظاهر شود. فقط برای سایت های تأیید شده Google News اعمال می شود. با ابزار ساخت استراکچر دیتا می توانید به سادگی این ویژگی را به مطالبتان اضافه کنید.
ویدیو (video): موتورهای جستجو نمی توانند فیلم ها را در صفحه شما "تماشا کنند". بنابراین استراکچر دیتا ویدیو به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند محتوای ویدیوی شما چیست.
رویدادها (Event): شامل اطلاعاتی در مورد تاریخ، زمان، مکان و موارد دیگر است.
بنابراین وقتی نوع ریچ اسنیپت را انتخاب کردید که برای محتوای شما منطقی و مرتبط باشد، به زودی در نتایج گوگل نمایش داده می شود.
اصول استراکچر دیتا را درک کنید
structured data به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند.
به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما فقط یک بلاگ پست منتشر کرده اید که حاوی یک دستور غذای است:
بدون داده های ساختار یافته، گوگل و سایر موتورهای جستجو به سختی میتوانند محتوا صفحات شما را تشخیص دهند:
- چه مدت تهیه غذا طول می کشد
- کدام تصاویر مربوط به خود دستور تهیه است
- لیست مواد اولیه
- مراحل
بعد از وارد کردن استراکچر دیتا
وقتی استراکچر دیتا را به صفحه خود اضافه می کنید، به موتورهای جستجو می گویید:
- "دستور العمل 45 دقیقه طول می کشد"
- "این لیست مواد اولیه است"
- "اینجا یک عکس از غذا است"
و اگر به درستی این کار را انجام دهید، گوگل این داده ها را در نتایج جستجو به صورت ریچ اسنیپت نشان می دهد:
خیلی عالی.
پیاده سازی استراکچر دیتا با اسکیما
وقتی نوبت به استراکچر دیتا می رسد، بیشتر سایت ها از Schema.org استفاده می کنند.
به این دلیل که Schema توسط همه موتورهای جستجوی اصلی (از جمله Bing) پشتیبانی می شود. و تنظیم آن بسیار آسان است.
تمام آنچه شما باید انجام دهید یافتن نوع استراکچر دیتا در Schema.org است.
… و محتوای خود را با استفاده از راهنماهای موجود در آن صفحه ادیت کنید.
چه زمانی ریچ اسنیپت نمایش داده میشود؟
ریچ اسنیپت فقط برای صفحات با اطلاعات خاص نمایش داده میشود. همچنین میتواند با توجه به نوع دستگاه تنظیم شود. به عنوان مثال، در تصویر زیر میبینید که چطور در دستگاه گوشی نمایش داده میشود:
تفاوت بین ریچ ریزالت و ریچ اسنیپت چیست؟
برای این که بدانید تفاوت بین ریچ ریزالت و ریچ اسنیپت چیست احتمالا اصطلاح "ریچ ریزالت" که معمولا بجای "ریچ اسنیپت" بکار برده میشود را شنیده اید. این روزها صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نسبتا پیچیده تر شدهاند.
ریچ ریزالت چیست؟
به نتایج نظرسنجی مردم راجع به آنچه که در تصویر زیر میبینید و اینکه چه نامیده میشود، دقت کنید:
همان طور که مشخص است، اتفاق آرا در این زمینه وجود ندارد. چیزی که در تصویر بالا در SERP نمایش داده شده، رسما ریچ ریزالت تعاملی است.
تعریف از نظر Google’s search gallery
آیا این مثال، نتایج حاصل از جستجوی غنی شده (enriched) است؟
عدم اصطلاحات سازگار در گوگل قطعاً کمکی به مسائل نخواهد کرد.
در اینجا دیدگاه و نظرمان را در مورد اصطلاحات مذکور آورده ایم:
- ریچ اسنیپت: نتایج جستجوی عادی با اطلاعات مضاعف در کنار عنوان، اسنیپت توضیحی و URL نمایش داده میشود.
- ریچ ریزالت: همان نتایج جستجوی بصری است که با اطلاعات حاصل از داده های ساختار یافته مرتبط، بدست آمده است. ریچ اسنیپت یک نوع ریچ ریزالت است.
ویژگی های SERP: هر چیزی بجز نتایج جستجوی لینک های سنتی آبی رنگ، از ویژگی های SERP محسوب میشود. فیچر اسنیپت (Featured snippets)، تبلیغات PPC ، باکس های توییت و پنل های دانش، همه و همه انواع مختلف ویژگی های SERP هستند.
برای اینکه در نتایج جستجو کلیک بیشتری دریافت کنید نوشتن تایتل جذاب میتواند تاصیر زیادی در افزایش CTR داشته باشد. برای اینکار پیشنهاد میکنم مقاله زیر را مطالعه کنید. |
چگونه ریچ اسنیپت باعث بهبود سئوی سایت شما میشود؟
کسب رتبه بالا در نتایج گوگل بسیار خوب است، اما آنچه در نهایت باعث کلیک افراد بر روی آن میشود، محتوای snippet است. ریچ اسنیپت به صفحات وب شما در نتایج جستجو کمک میکند تا جذاب تر دیده شوند.
چون اولین اسنیپت نتایج گوگل از نشانه گذاری اسکیما با تمام قوا استفاده کرده، احتمالاً جذاب ترین است. برخورداری از بیشترین تعداد نظرات و همچنین نمایش قیمت، باعث جلب اعتماد و افزایش کلیک میشود.
ویژگی هایی چون قیمت، تعداد ریویو، رتبه بندی و یا زمان پخت برای دستورالعمل های آشپزی از جمله موارد رقابت در SERP است که میتوانید از آن ها در رنکینگ گوگل استفاده کنید. این قابلیت با در اختیار گذاشتن اطلاعات ارزشمند، فضای بهتری را برای ترغیب کاربران به کلیک ایجاد میکند.
به عنوان مثال، افراد بیشتری روی محصولی که در جایگاه دوم نتایج گوگل قرار دارد ولی ارزان تر از محصول جایگاه اول باشد، کلیک میکنند.
با این حال، بگذارید بیشتر توضیح دهم:
با اینکه اسنیپت از لحاظ بصری جذاب است و امکان افزایش کلیک را به همراه دارد، اما عامل رتبه بندی محسوب نمیشود.
چگونه ریچ اسنیپت یا جایگاه صفر در گوگل بدست آورید؟
همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، ریچ اسنیپت بر اساس داده های ساختار یافته که در قسمت های خاصی از محتوا وجود دارد، نشان داده میشود. داده ها به شکلی ساخته و سازماندهی میشود که قابل فهم برای گوگل باشد. از این قابلیت برای SERP و یا اهداف دیگر استفاده میشود. بنابراین، گوگل به جای اینکه مجبور شود اطلاعات کلیدی را از چیزی شبیه به متن زیر بیرون بکشد .
It will take 20 minutes to make the pancakes. Even better, these are low-calorie pancakes—around 80 per serving. |
از فرمت ساختار یافته ای شبیه به متن زیر استفاده میکند:
cooking time: 20 minutes calories: 80 |
کاملا روشن است که مثال دوم چقدر خواناتر و آسان تر برای ماشینی همچون گوگل است.
حال آنکه، وقتی از داده های ساختار یافته در سئو صحبت میکنیم، اغلب منظورمان واژگان schema.org است که برای نشانه گذاری محتوا بکار گرفته میشود. گوگل شاید با استفاده از آن، نتایج جستجوی غنی شده را برایتان نمایش دهد.
نشانه گذاری اسکیما یکی از روش های سئوی سایت با semantic search است که به وسیله آن میتوانید سایت خود را بهینه کنید. در واقع schema markup، یک چارچوب معنایی رایج برای توصیف صفحات وب ایجاد و مفاهیم را برای گوگل آسان تر میکند . با مطالعه مقاله جستجوی معنایی میتوانید آموزش لازم در خصوص سئوی سایت خود ببینید. |
بنابراین، چگونه باید این نشانه گذاری را پیاده سازی کرد، و برای چه نوع محتوایی مورد استفاده است؟
در اینجا به آموزش ۴ مرحله ساده میپردازیم تا دریابید چگونه ریچ اسنیپت منجر به بهبود سایت شما و دستیابی به نتایج بهتر میشود:
-
بررسی کنید و ببینید کدام ریچ اسنیپت برایتان مناسب است
اول اینکه، یک اسنیپت استاندارد، تنها نمای کلی از محتوا را نمایش میدهد. مثلا، در تصویر زیر، به نظرتان برای یک پست علاوه بر عنوان، دیسکریپشن و URL، چه چیز دیگری لازم است؟
روند بدست آوردن ریچ اسنیپت به این صورت است که به درستی توسط گوگل تشخیص داده و تایید شود. و این محتوا به اندازه ای غنی باشد که بتواند به کاربران کمک کند و قابلیت استفاده برای آنها را داشته باشد.
در ادامه لیستی از موارد کاربردی و انواع نشانه گذاری ریچ اسنیپت را آوردیم:
-
چگونگی نشانه گذاری
-
نشانه گذاری نوع محصول
-
نشانه گذاری نظرات
-
نشانه گذاری نرم افزار
-
نشانه گذاری سوالات متداول (FAQ)
گزینه های دیگری هم وجود دارد که برای یک سری از وب سایت های خاص از جمله دستورالعمل آشپزی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، کاربرد دارد. انواع دیگر این سایت ها عبارتند از:
-
سایت رسانه، اخبار و سرگرمی
-
سایت کتاب
-
سایت تحصیلات و آموزش
-
سایت رویدادها
-
سایت پایگاه داده
-
سایتی که محتوای آن مرتبط با شغل است
اگر محتوای سایت شما مرتبط با هر یک از سایتهایی است که در بالا به آن اشاره کردیم، به official docs مراجعه کنید و با توجه به نوع محتوای خود، بهینه سازی و ویژگیهای احتمالی را بررسی کنید و بسنجید آیا ارزش اجرا دارد یا خیر. برای سایر سایتهایی که شامل این نشانه گذاری نمیشود، میتوان از مواردی مانند نشانه گذاری سؤالات متداول یا FAQ استفاده و روند پیاده سازی آن را طی کرد. نتیجه حاصل از آن چیزی شبیه به تصویر زیر است:
اجرای FAQ rich snippets، یک تکنیک مدرن و محبوب در سئو برای اشغال فضای بیشتری از SERP است. با اینکه جزو دسته بندی نوع محصول قرار داده شده، اما هر صفحهای که دارای بخش سؤالات متداول است، میتواند از آن استفاده کند.
پیاده سازی داده های ساختار یافته (Schema)
صرف نظر از اینکه CMS سایت شما چیست، نشانه گذاری و پیاده سازی آن کار ساده ای است.
بیایید با ارائه راحت ترین روش پیاده سازی کد در بخش وب سایت تان شروع کنیم.
برای این کار لازم است از یک ابزار ایجاد کننده نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید. من در اینجا یک نمونه از ایجاد کننده نشانه گذاری صفحه سوالات متداول را انتخاب کرده و در مثال زیر آورده ام:
شما نیز می توانید از Google Tag Manager برای پیاده سازی این کد استفاده کنید.
فقط این را بخاطر داشته باشید که افزودن اسکیما صرفا به منظور معرفی محتوای قابل رویت کاربران برای موتور جستجو است. به عنوان مثال، برای اهداف تبلیغاتی نباید از نشانه گذاری سؤالات متداول استفاده کرد.
نکته: در مثال بالا از فرمت نشانه گذاری JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) استفاده شده است. همچنین اگر با میکرودیتا و یا (RDFa) مواجه شدید، از آنها استفاده نکنید، به JSON-LD بچسبید. این چیزی است که گوگل رسماً توصیه میکند چرا که ساده ترین و راحت ترین نمونه است.
اما اگر از یک CMS استفاده شود که با کدهای سفارشی پیاده ساز شده، چطور؟
اگر از WordPress استفاده میکنید، پلاگین هایی برای این منظور وجود دارد. پلاگین های چند منظوره سئو مانند Yoast یا Rank Math، داده های ساختار یافته را پشتیبانی میکند و یا حتی پلاگین هایی نیز وجود دارند که صرفا برای اجرای اسکیما ساخته شدهاند.
Yoast پلاگین مناسبی برای اصول اولیه مانند سوالات متداول (FAQ) و نحوه نشانه گذاری است، اما برای طیف گسترده تری از انواع اسکیما به یک پلاگین تخصصی تر نیاز دارید. گذشته از نسخه های معروف و رایگان، من به شخصه به گزینه های نشانه گذاری و تجربه کاربری پلاگین Rank Math علاقه دارم.
به کمک Yoast و نیز نمونه نشانه گذاری FAQ که در مثال بالا آوردیم، این فرآیند بسیار آسان و راحت میشود و شما فقط باید هنگام ایجاد صفحه یک بلوک FAQ انتخاب کنید .
... و سوال و جواب ها را پر کنید:
فرآیندهای اجرایی، به پلاگین و نوع اسکیمای انتخابی بستگی دارد؛ هیچ میانبر جادویی یا یک دستورالعمل برای تمام مدل های نشانه گذاری وجود ندارد. تنها کافیست به مستندات پلاگین مورد نظر مراجعه کنید و ببینید نحوه عملکرد آن با توجه به نوع اسکیمای انتخابی شما چگونه است.
اعتبارسنجی نشانه گذاری
استفاده از ایجاد کننده های نشانه گذاری و پلاگین ها، فرایند اجرای نشانه گذاری را آسان کرده است. اما خوب است که آن را بوسیله ابزار Google’s Rich Results Testing اجرا کنید. این ابزار بلافاصله به شما میگوید که آیا کد یا صفحه، مجاز به استفاده از ریچ ریزالت هست یا خیر.
گفتیم «مجاز»، چونکه هنوز برای تمام انواع ریچ ریزالت یا انواع ارورها تضمینی وجود ندارد که صحیح باشند.
در صورتی که هنوز نشانه گذاری آماده نیست، میتوانید با وارد کردن URL این کار را انجام دهید. این روش برای کنترل نشانه گذاری های نیمه کاره مناسب است، درحالیکه برای مانیتور کردن کل سایت کارایی ندارد.
نظارت صفحات نشانه گذاری شده به منظور بررسی عملکرد و خطاها
گوگل حتی در این خصوص هم چیزهایی برای ارائه دارد. هر آنچه در اینجا به آن نیاز دارید Google Search Console به شما میگوید. شما میتوانید گزارشات عملکرد خود را با توجه به نوع ریچ ریزالت فیلتر کنید:
و انواع نشانه گذاریهایی که درخور سایت شماست و گوگل آنها را تشخیص داده، مشاهده کنید:
با کلیک بر روی قسمت Rich Results enhancement، گزارش کاملی از URLهای معتبر، نامعتبر و دارای خطا به دست خواهید آورد.
اگر از قبل نشانه گذاری را اعتبارسنجی کردید، دیگر مشکلی نخواهید داشت. نکته جالب توجه این است که نیاز به هیچ تنظیماتی ندارد و پس از پیاده سازی نشانه گذاری ریچ ریزالت، گوگل هنگام خزیدن در آن صفحات، نشانه گذاری ها را برمیگزیند و شما میتوانید آن ها را در سرچ کنسول مشاهده کنید.
حرف آخر ریچ اسنیپت چیست؟
در این مطلب به ریچ اسنیپت چیست پرداخته ایم و اینکه جلب توجه و کلیک بیشتر به وسیله ریچ اسنیپت خوب است، اما به خاطر داشته باشید که داده های ساختار یافته در زیرساخت وب سایت، تنها بخش کوچکی از سئو میباشد.
گوگل از دادههای ساختار یافته برای ایجاد گراف دانش، استفاده میکند. این به گوگل کمک میکند تا نتایج مرتبط تری را ارائه دهد و همچنین نوع دیگری از ویژگیهای صفحه نتایج گوگل مانند پنل های دانش را تامین کند.
همانطور که میدانید گراف دانش گوگل، یک پایگاه دانش از entity ها و روابط بین آنها است که به منظور جایگزینی تفسیر «تحت الفظی کلمات» با «جستجوی معنایی» راهاندازی و ارتقا یافت. با شناخت اهمیت جستجوی معنایی در سئو و الگوریتم های گوگل برای این منظور میتوانید سایت خود را بهینه کنید. |
درک چگونگی عملکرد گراف دانش و نحوه بکارگیری آن به نفع خود، یکی از جذاب ترین بخش های آموزش سئو و یک مهارت مهم در سئو به حساب میآید که باید هم اکنون و در سال های آتی از آن برخوردار شد.