مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل 2021
فاکتورهای رتبه بندی سرچ
احتمالا با توجه به مقالات منتشر شده می دانید که گوگل از 200 فاکتور رتبه بندی در الگوریتم خود استفاده می کند.
خوشبختانه برای موفقیت در سئو سایت نیازی به تسلط بر همه 200 فاکتور نیست. در حقیقت، بهتر است شما در مورد مجموعه کوچکی از عوامل رتبه بندی که بیشترین تأثیر را دارند، اطلاعات به دست آورید.
سرفصل های این مطلب
- فاکتورهای رتبه بندی سرچ
- 13 فاکتور رتبه بندی گوگل
- کیفیت محتوا
- 2. منحصر به فرد بودن محتوا
- 3. صفحات با قابلیت کراول شدن
- 4. سایت بهینه شده برای موبایل
- 5. تعداد بک لینک
- 6. دامین آتوریتی (Domain Authority)
- 7. انکرتکست (Anchor Text)
- 8. سرعت لود سایت
- 9. استفاده از کلمات کلیدی
- 10. الگوریتم رنک برین گوگل
- 11. مطابق با هدف جستجو
- 12. تازگی محتوا (Content freshness)
- 13. E-A-T
13 فاکتور رتبه بندی گوگل
در اینجا مهمترین سیگنال های رتبه بندی در الگوریتم گوگل (در سال 2021) آورده شده است.
-
کیفیت محتوا
محتوای با کیفیت فاکتور بسیار مهم رتبه بندی است.
شما می توانید سایتی داشته باشید که خیلی خوب بهینه شده باشد. اما اگر محتوای شما بی کیفیت باشد، به راحتی نمی توانید در نتایج رتبه خوبی بگیرید.
سوال این است:
وقتی صحبت از سئو می شود، باید بدانیم «محتوای با کیفیت» چگونه است؟
جامع بودن
گوگل محتوایی را می خواهد که به طور کامل به سوال افراد پاسخ دهد.
و به همین دلیل است که یک تحقیق انجام شده در این باره نشان داده است که محتوای بلند در نتایج بالاتر از محتوای کوتاه قرار می گیرد.
پس از جامع بودن محتوای خود مطمئن شوید.
مفید بودن
به عبارت دیگر:
آیا محتوای آن چیزی که کاربر به دنبال آن است را برآورده می کند؟
به عنوان مثال شما عبارت تمرینات بدنسازی را در گوگل سرچ می کنید.
یک بلاگ پستی که 17 تمرین بدنسازی در آن ذکر شده از یک بلاگ پست که درباره اینکه چرا تمرینات بدنسازی برای کاهش وزن خوب هستند، مفید تر است.
پس مطمئن شوید محتوای شما فوق العاده مفید است.
ساختاریافته
در نهایت، محتوای سئو فرندلی باید از ساختار خوبی برخوردار باشد.
چرا این اهمیت دارد؟
اول، خواندن مطالب با ساختار بندی مناسب آسان تر است. یعنی کاربران سریعتر می توانند پاسخ سوالات خود را دریافت می کنند.
دوم، سازماندهی محتوا به بخش های مختلف به گوگل کمک می کند تا به درستی محتوای شما را بفهمد.
بنابراین مطمئن شوید که محتوای شما از ساختار و سازماندهی خوبی برخوردار است.
2. منحصر به فرد بودن محتوا
داشتن یک محتوای کامل، مفید . ساختاریافته یک چیز است.
اما اگر محتوای موجود در نتایج را جمع کنید و محتوا جدید ایجاد کنید رتبه خوبی نخواهید گرفت.
(به هرحال این محتوا در بین نتایج وجود دارد چرا باید آن را بالاتر قرار دهد؟ )
به همین دلیل محتوای شما باید متفاوت یا بهتر از محتوای صفحه 1 باشد.
زماین این کار را انجام می دهید قدرت بیشتری برای رقابت خواهید داشت.
3. صفحات با قابلیت کراول شدن
اگر می خواهید در نتایج رتبه بندی شوید، مهم است که موتورهای جستجور بتوانند محتوای شما را کراول و ایندکس کنند.
به عبارت دیگر:
اگر دسترسی موتور جستجو به صفحه ای (مثلا از طریق Robots.txt) مسدود شده باشد، آن ها نمی توانند صفحه را ایندکس کنند.
و اگر آن ها نتوانند به قسمت های خاصی از صفحه دسترسی پیدا کنند، این به دیدن شدن صفحه شما توسط موتور جستجو آسیب می رساند.
با استفاده از ویژگی "URL Inspection" در سرچ کنسول گوگل می توانید به راحتی بررسی کنید که آیا صفحه شما برای موتورهای جستجو کاملاً قابل دسترسی است.
4. سایت بهینه شده برای موبایل
گوگل می گوید:
"صفحات تلفن همراه که تجربه جستجوی ضعیفی را ارائه می دهند در نتایج رتبه خود را از دست می دهد یا با اخطار در سرچ کنسول نمایش داده می شوند."
به عبارت دیگر:
برای رتبه بندی در سال 2021، سایت شما باید به خوبی روی هر دستگاهی نمایش داده شود.
(دسکتاپ، موبایل، تبلت و تلوزیون)
برای بررسی نحوه نمایش سایت در دستگاه های مختلف می توانید از ابزار Mobile-Friendly Test استفاده کنید.
این به شما می گوید که آیا صفحه شما برای تلفن همراه بهینه شده است یا خیر .
با نکاتی برای رفع مشکلات آن.
5. تعداد بک لینک
بک مثل رای دادن به یک سایت است.
موتورهای جستجوگر مانند Bing و Google این آرا را اندازه گیری می کنند. و از آنها استفاده می کنند تا بفهمند کدام صفحات شایسته رتبه بندی در 10 برتر صفحه اول هستند.
در آخر
هرچه تعداد بک لینک یک صفحه بیشتر باشد، در موتورهای جستجو رتبه بهتری خواهد داشت.
6. دامین آتوریتی (Domain Authority)
لینکی که مستقیماً به یک صفحه اشاره دارد به رتبه بندی بهتر آن صفحه کمک می کند.
اما این لینک ها همچنین Domain Authority کلی سایت شما، که به طور کلی آتوریتی کل سایت شما است، را تقویت می کند.
و هرچه دامین آتوریتی شما بالاتر باشد، رتبه بندی تمام صفحات سایت بهتر خواهد بود.
بهترین راه برای تقویت دامین آتوریتی ایجاد یک سایت عالی است.
7. انکرتکست (Anchor Text)
گوگل برای اینکه متوجه شود یک صفحه درباره چیست از انکرتکست استفاده می کند.
برای مثال سایتی با انکر تکست «آموزش Gtmetrix جدید» به سایت سئولب لینک داده است.
این Anchor Text به گوگل می گوید: "افراد دیگر در حال لینک دادن به این صفحه با انکرتکست" آموزش Gtmetrix جدید"هستند. پس این صفحه باید در مورد جی تی متریکس باشد. "
8. سرعت لود سایت
سرعت لود سایت شما یک فاکتور مهم برای رتبه بندی است.
(مخصوصا سرعت لود سایت در موبایل)
در حقیقت، گوگل حتی اعلام کرده است که "سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای از طریق تلفن همراه است."
9. استفاده از کلمات کلیدی
اگر می خواهید برای یک کلمه کلیدی رتبه خوبی بگیرید، باید از آن کلمه کلیدی در صفحه خود استفاده کنید.
در غیر این صورت، گوگل متوجه نمی شود که صفحه شما درباره آن کلمه کلیدی است.
(همچنین باید به این نکته اشاره کنم که ما بیش از حد نمی رویم و 100 بار از کلمه کلیدی خود استفاده نمی کنم. این اصطلاح "keyword stuffing" است که می تواند به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته شود).
و چیز دیگری که باید به آن توجه کنید:
نیازی نیست هر بار از کلمه کلیدی دقیق خود استفاده کنید. در واقع، بهتر است که از مترادف و LSIهای کلمخ کلیدی خود را در محتوای خود بگنجانید.
10. الگوریتم رنک برین گوگل
RankBrain بخش هوش مصنوعی الگوریتم گوگل است.
RankBrain چقدر مهم است؟
خوب، گوگل تأیید کرده است که RankBrain یکی از "3 فاکتور برتر" در رتبه بندی آنها است.
وظیفه اصلی RankBrain این است که بفهمد یک جستجوگر چه چیزی می خواهد . و بهترین نتایج را برای آن کوئری را در اختیار آنها قرار دهد.
از آنجا که RankBrain یک الگوریتم ماشین لرنینگ است، دائماً در حال تغییر است. که بهینه سازی برای آن را مشکل می کند.
بنابراین ما پیشنهاد میکنیم:
بهترین راه برای "بهینه سازی" برای RankBrain ایجاد محتوای عالی است که جستجوگران را خوشحال می کند.
11. مطابق با هدف جستجو
آیا محتوای شما با خواسته جستجوگر در آن لحظه خاص مطابقت دارد؟
گوگل سعی دارد عوامل سنتی رتبه بندی (مانند کلمات کلیدی و لینک ها) را به نفع فاکتورهای رتبه بندی که به این سوال پاسخ می دهند، پایین بیاورد: "آیا این محتوا آنچه را که جستجوگر به دنبال آن است را برآورده می کند؟ ".
فرض کنید که شما عبارت «link building» را در نتایج جستجو می کنید.
گوگل نحوه تعامل شما با نتایج را کنترل می کند.
به عنوان مثال، اگر بر روی اولین نتایج کلیک کنید - و به سرعت به نتایج جستجو بازگردید - این نشانه مهمی است که این نتیجه شما را خوشحال نمی کند.
(عمل Bounce در نتایج "Pogosticking" نامیده می شود)
اما اگر روی نتیجه ای کلیک کنید و دقیقاً همان چیزی را که می خواستید بدست آورید، گوگل آن نتیجه را به بالا می برد.
12. تازگی محتوا (Content freshness)
گوگل نمی خواهد موارد تاریخ گذشته را رتبه بندی کند.
به همین دلیل ممکن است متوجه شده باشید که محتوای کاملاً جدید باعث افزایش موقتی رتبه می شود:
(معمولاً برای یک یا دو روز)
گفته می شود، "تازه بودن" هنوز برای چند هفته یا چند ماه پس از انتشار محتوای شما مهم است.
گوگل به طور مستقیم تازگی محتوا را اندازه گیری می کند (آنها بررسی می کنند که آیا محتوا از زمانی که شما آن را منتشر کرده اید به روز شده است؟)
اما آنها همچنین از سیگنالهای تجربه کاربر استفاده می کنند تا ببینند آیا افراد شروع به تعامل با محتوای شما می کنند یا خیر (به عنوان مثال، آنها متوجه می شوند افراد از صفحه شما بلافاصله بعد از آمدن به سایت شما Bounce می کنند).
به همین دلیل مهم است که برای تازه نگه داشتن مطالب خود مرتباً آن را آپدیت کنید.
13. E-A-T
جدیدترین دستورالعمل های برای کیفیت جستجوی گوگل بیان می کند:
«. میزان تخصص (expertise)، معتبر بودن (authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (trustworthiness) (E-A-T)
خیلی مهم است.
گوگل به دنبال انتشار محتواهای با کیفیت و تخصصی که متخصصان آن را تولید کرده اند است.
در اینجا 3 نکته سریع برای کمک به شما در بهینه سازی E-A-T آورده شده است.
نویسندگان متخصص انتخاب کنید
و در صورت امکان، متخصصین محترم در زمینه کاری خود را استخدام یا کار کنید.
قابل اعتماد باشید
گوگل آنچه افراد آنلاین درباره سایت شما می گویند را کنترل می کند.
و اگر سایت شما از شهرت انتشار محتوای مفید و قابل اعتماد برخوردار است، این امر به شما کمک می کند رتبه بندی شما بهتر انجام شود.
شفاف باشید
مطمئن شوید که کاربران می توانند به راحتی با شما تماس بگیرند (با استفاده از فرم تماس یا آدرس ایمیل).