متا دیسکریپشن (meta description) چیست ؟ نمونه های جذاب برای آن

متادیسکریپشن (meta description) چیست؟

متادیسکریپشن (همچنین به عنوان "توضیحات متا" نیز شناخته می شود) یک ویژگی یا attribute HTML است که برای توصیف محتوای یک صفحه وب طراحی شده است.

بیشتر موتورهای جستجوی جدید، از جمله گوگل و بینگ از متا دیسکریپشن به عنوان یک سیگنال رتبه بندی مستقیم استفاده نمی کنند.

meta description معمولاً در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) ظاهر می‌شوند. که می‌تواند بر نرخ کلیک CTR تأثیر بگذارد.

 

چرا متادیسکریپشن اهمیت دارد؟

گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو از سالها پیش دیگر از متادیسکریپشن در الگوریتم‌های رتبه بندی خود استفاده نمی‌کنند.

همانطور که گفته شد، meta description مناسب می‌تواند منجر به کلیک بیشتر شود. که یک عامل رتبه بندی مستقیم است.

طبق تحقیقات انجام شده صفحات دارای متادیسکریپشن در مقابل صفحاتی که توضیحات متادیسکریپشن ندارند به طور متوسط ​​5.8٪ بیشتر کلیک دریافت می کنند.

خود گوگل توصیه می کند برای هر صفحه در سایت خود یک متادیسکریپشن بنویسید.

meta description چیست

و سایت های رسانه های اجتماعی (مانند فیس بوک و توییتر) گاهی اوقات توضیحات شما را در پست‌ها نشان می دهند.

اما گوگل همیشه توضیحات متای شما را در نتایج جستجو نشان نمی دهد. به گفته گوگل، آنها غالبا توضیحاتی از محتوای صفحه شما را جایگزین می کنند.

حتی در این صورت، نوشتن یک متادیسکریپشن منحصر به فرد برای هر صفحه در سایت شما هنوز بسیار ارزشمند است.

در اینجا نحوه نوشتن متادیسکرپشن جذاب و سئو فرندلی را آورده ایم.

1. از کلمات جذاب استفاده کنید.

متادیسکریپشن شما باید به طور واضح ارزشی را که به کاربر منتقل می کند را بیان کند. 

این که ارزش صفحه شما چیست به طور کامل به موضوع محتوای صفحه شما دارد.

و کلمه کلیدی که فردا از طریق آن در نتایج ظاهر شده اید.

 

برای مثال این صفحه ارزشی که به کاربر منتقل می کند این است که راهنمای کامل درباره Robots.txt چیست و چطور می توان فایل robots.txt را ایجاد کرد.

و ما در متا دیسکریپشن این صفحه دقیقا به این مورد اشاره کرده ایم.

اما توجه داشته باشید که توضیحات متا در صفحات مختلف مثل صفحات فروشگاهی، بلاگ پست و صفحه اصلی متفاوت است.

 

2. طول آن کمتر از ۱۵۵ باشد

گوگل تعداد محدودی از مقدار متادیسکریپشن را در SERP نشان می دهد.

به طور خاص، آنها فقط ۱۵۵ کاراکتر اول meta description را نشان می دهند. بنابراین پس سعی کنید توضیحات بیشتر از ۱۵۵ کاراکتر بیشتر نشود.

در این غیر اینصورت ممکن است متادیسکریپشن شما کوتاه شود.

یا ممکن است گوگل اصلاً از توضیحات شما استفاده نکند.

(توجه: گوگل در واقع اندازه متادیسکریپشن را به صورت پیکسل اندازه گیری می کند. نه کاراکتر. تجربه نشان داده گوگل توضیحات متا را تا 920 پیکسل نشان می دهد. اما در بیشتر موارد، 155 کاراکتر به خوبی نمایش داده می شود. و اندازه گیری آن بسیار آسان تر است).

اکثر افزونه های سئو وردپرس (مانند Yoast) به طور خودکار کاراکترهای موجود در تگ عنوان و Meta Description را می شمارند.

پلاگین yoast برای متادیسکریپشن

همچنین می توانید از ابزار SERP Snippet Preview هم استفاده کنید.

SERP Snippet Preview

این ابزار کمک می کند تا شما مطمئن شوید که تعداد کاراکترها مناسب است و پیش نمایش از نحوه نمایش در serp را به شما می دهد.

 

3. از google ads ایده بگیرید

اگر متادیسکریپشن جذاب بنویسید و تعداد کاراکترها بیشتر از 155 نباشد، شما در حال حاضر از 99٪ از افرادی که متادیسکریپشن می نویسند پیشی گرفته‌اید.

اما اگر می خواهید در بین رقبا متادیسکریپشن قوی داشته باشید پیشنهاد می کنیم از google ads ایده بگیرید. زیرا نحوه قرارگیری تبلیغات یا ads براساس نمره کیفیت است.

تبلیغات با نمره کیفیت بالا نسبت به تبلیغات با امتیاز کیفیت پایین برای هر کلیک هزینه کمتری پرداخت می کند.

و عامل شماره 1 که روی نمره کیفیت تأثیر می گذارد؟

"نرخ کلیک(CTR)"

به عبارت دیگر: تبلیغاتی که روی آنها خیلی کلیک می شود، برای هر کلیک هزینه کمتری پرداخت می کنند. بنابراین وقتی آگهی‌ای را در نتایج جستجو مشاهده کردید، می توانید از داشتن CTR بالا مطمئن باشید.

این بدان معنی است که نمونه مورد اطمینانی دارید که می‌توانید از آن در عنوان و توضیحات صفحه خود استفاده کنید.

ابتدا کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید، اگر توضیحات آن برای صفحه شما منطقی و مرتبط بود آن را به متادیسکریپشن خود اضافه کنید.

 

4. از سال جاری (یا ماه) استفاده کنید

این فقط در صورتی معنی دارد که محتوای شما به زمان فوق العاده حساس باشد. در غیر این صورت، لازم نیست نگران اضافه کردن تاریخی به توضیحات خود باشید.

اما اگر محتوای شما مطلبی است که باید به روز باشد، توصیه می کنیم به توضیحات متا تاریخ اضافه کنید و نتیجه آن را ببینید.

برای مثال شخصی که "چک لیست سئو" را جستجو می کند به دنبال مطلب جدید و آپدیت است.

چک لیست سئو

زیرا سئو یک مبحثی است که نیاز است تا همراه مطالبی که درباره آن است به روز باشد.

بنابراین این موردی است که شما می خواهید تاکید کنید که محتوای شما به روز شده است. به همین دلیل ما در متادیسکریپشن خود سال را ذکر می کنیم:

در بعضی موارد حتی ممکن است بخواهید ماه را نیز وارد کنید.

برای مقال داده های آماری که باید به طور منظم آپدیت شوند (مثل "تعدا فغلی کاربران ایستاگرام در سراسر جهان")

تنها نکته منفی این روش این است که شما باید هر ماه یا سال به صورت دستی توضیحات متا خود را تغییر دهید.

اما افزایش CTR می تواند ارزش آن را داشته باشد.

 

کلمه کلیدی را در متادیسکریپشن وارد کنید

شما باید حداقل یک بار کلمه کلیدی مورد نظر خود را در متادیسکریپشن خود ذکر کنید.

فقط نه به این خاطر ه سئو صفحه شما کمک می کند.

پس چرا از کلمه کلیدی باید در meta description استفاده کنید؟

هرچند موتورهای جستجو از محتوا در توضیحات متای شما به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده نمی کنند اما می تواند به شما در گرفتن کلیک بیشتر کمک کند.

به همین دلیل است که:

اول، گوگل کلمه کلیدی شما را در SERP پررنگ می کند که به دیده شدن بیشتر آن نتیجه کمک می کند.

دوم، کلمه کلیدی شما تأکید می‌کند که شما برای پرسش جستجوی شخص مناسب هستید.

به عنوان مثال فرض کنید شما "بانس ریت" را جستجو کرده اید.

دیدن کلمه کلیدی "بانس ریت" در نتیجه 3# باعث می‌شود بر روی آن کلیک کنید.

و تا زمانی که آن چه می‌گویید با آنچه ارائه می‌دهید یکی باشد باعث ایجاد تجربه کاربری خوب می شود.

 

6. برای هر صفحه توضیحات متا منحصر به فرد بنویسید

شما باید برای هر صفحه از سایت خود متادیسکریپشن منحصر به فرد داشته باشید.

در واقع، گوگل اخیرا به افراد توصیه کرده است که meta description منحصر به فرد (در مقایسه با تولید خودکار) بنویسند.

به عبارت دیگر: شما نباید یک سری متا دیسکریپشن تکراری در صفحاتتون داشته باشید، این کار ضربه شدیدی به سایت وارد می‌کند.

 

7.  فرمول نوشتن متادیسکریپشن 

روش کاملا ثابتی برای نوشتن متادیسکریپن وجود ندارد. با توجه به نوع سایت و صفحات شما می‌توان توضیحات مختلف و جذابی نوشت. شما می‌توانید برای نوشتن متا دیسکریپشن از مهم‌ترین قسمت محتوای صفحه نکته برداری و یا مقداری کپی کنید. سعی کنید به قدری این کلمات کوتاه جذاب ومفید باشند تا تعداد کلیک‌ها را افزایش دهید. با آموزش سئو می‌توانید تسلط کامل بر تولید محتوا و متادیسکریپشن را به دست آورید.

 

 

پست های مشابه

روش های افزایش بک لینک های طبیعی

24

آبان