هدف از جستجو چیست و چرا برای سئو مهم است؟
هدف جستجو و یا هدف کاربر که به عناوین انگلیسی Search Intent، User Intent و یا گاهی Audience Intent شناخته می شود، اصطلاحی است که هدف کاربر یا مخاطب را از جستجوی یک عبارت خاص بیان می کند. این همان هدفی است که کاربر، از سرچ یک موضوع دنبال می کند.
اگر به دنبال راهی برای جذب مخاطب هدفمند هستید، سئو بهترین راه است! کاربرانی که در گوگل عبارت کلیدی خاصی را جستجو می کنند، به دنبال آن هستند و در واقع مخاطب آن عبارت کلیدی محسوب می شوند. حال اگر سایت شما با کلمه کلیدی موردنظر کاربر رتبه اول را داشته باشد، کاربر وارد سایت شما می شود. اگر محصول یا خدماتی داشته باشید، کاربر آن را تهیه می کند اما این مسئله به یک مفهوم کلیدی بسیار مهم بستگی دارد! مفهومی به نام هدف جستجو که می تواند روی فروش و جذب ترافیک شما تاثیر زیادی داشته باشد.
اما هدف جستجو چیست و چگونه می توانیم از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم تا بتوانید بهترین نتایج را در سئو بگیرید.
البته در این میان ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد. اما به طور کلی چهار هدف اصلی در پشت هر سرچ کاربران وجود دارد.
سرفصلها
- هدف جستجو (search intent) چیست؟
- چرا هدف جستجو برای سئو مهم است؟
- انواع هدف جستجوی کاربران کدام هستند؟
- چرا کشف Search Intent در سئو اهمیت دارد؟
- چطور از هدف جستجو به نفع سئوی سایت خود استفاده کنم؟
- چگونه هدف جستجو را تعیین کنیم؟
- چند ترفند کارآمد برای ایجاد تجربه کاربری رضایت بخش
- چگونه محتوای خود را برای هدف جستجو بهینهسازی کنیم؟
- نتیجه گیری
هدف جستجو (search intent) چیست؟
موتورهای جستجو برای آن به وجود آمده اند که کاربران را به محتوای موردنظر خود برسانند. در واقع هنگامی که کاربر چیزی را جستجو میکند، می خواهد به محتوای موردنظر خود برسد. بنابراین اگر پس از جستجو عبارت کلیدی وارد یک سایت شود که نتواند کاربر را به هدفش برساند، آن سایت را بسته و به سراغ سایت دیگری میرود. پس اگر بخواهیم خیلی ساده بررسی کنیم، باید بگوییم که کاربر از جستجوی کلمات کلیدی موردنظرش هدفی دارد و باید به آن هدف برسد. همین مسئله باعث شده تا مفهومی به نام هدف جستجو به وجود بیاید که اهمیت بسیار زیادی هم دارد.
هدف کاربر از عبارات کلیدی جستجو شده مشخص است! به عنوان مثال اگر کاربر قصد خرید گوشی X را دارد، در گوگل عبارت "خرید گوشی X" را جستجو میکند. حال اگر تنها هدف کسب اطلاعات باشد، عبارت "نقد و بررسی گوشی X" را جستجو میکند. اگر شما با کلمه کلیدی اول بالا باشید اما محتوای شما تنها نقد و بررسی باشد، نمی توانید کاربر را به هدفش برسانید. از طرف دیگر، از شما با کلمه کلیدی دوم بالا باشید اما محتوای شما مربوط به خرید آن باشد، باز هم نمی توانید کاربر را به هدفش برسانید. بنابراین در سئوی سایت، هدف جستجو بسیار مهم است و باید به آن اهمیت بدهید.
گوگل هم سال ها بر روی الگوریتم های خود کار کرده است تا بتواند هدف جستجوی افراد را شناسایی کند. در واقع گوگل قصد دارد کاربر را به هدف خاص خود برساند و به همین دلیل روی رتبه بندی سایت های مختلف حساسیت به خرج می دهد. هنگامی که شما یک صفحه در سایت خود ایجاد می کنید، کلمه کلیدی خاصی را هدف قرار می دهید. این کلمه کلیدی باید با هدف جستجوی کاربر مطابق باشد تا بتواند پاسخ نیاز کاربران را بدهد.
چرا هدف جستجو برای سئو مهم است؟
اکنون با هدف جستجو آشنا شدید و می دانید که اهمیت دارد، باید یاد بگیرید که چرا هدف جستجو مهم است! سه دلیل مهم برای هدف جستجو وجود دارد که هر سایتی باید به آن اهمیت بدهد. این 3 مورد عبارتند از:
· گوگل به هدف جستجو اهمیت زیادی میدهد
اولین دلیلی که برای مهم بودن هدف جستجو وجود دارد، این است که گوگل به آن اهمیت زیادی می دهد. در واقع گوگل به دنبال جلب رضایت کاربران است و برای آن که بتواند رضایت کاربر را جلب کند، باید بتواند کاربر را به هدفی که دارد برساند. اما گوگل چگونه چنین چیزی را تشخیص می دهد؟ از روی رفتار کاربران. در واقع هنگامی که کاربر چیزی را در گوگل جستجو می کند، می خواهد وارد سایتی شود که او را به هدفش برساند. حال اگر محتوای موجود در آن صفحه مطابق با هدف جستجو نباشد، کاربر سایت را ترک می کند و این مسئله، یک سیگنال برای گوگل است.
برای درک بهتر این موضوع یک مثال ساده را بررسی می کنیم! فرض کنید کاربر در گوگل عبارت "چگونه یک سایت بسازیم" را جستجو کرده است. وارد یک سایت می شود که به جای ارائه اطلاعات در این زمینه، محصولات مربوط به سیستم های مدیریت محتوای مختلف را به کاربر نمایش داده است. در چنین شرایطی، کاربر سایت را بسته و به سراغ سایت دیگری می رود. این مسئله یک سیگنال برای گوگل است که سایت اول، گزینه مناسبی برای عبارت جستجو شده نیست و به مرور زمان سایت های دیگری را جایگزین آن رتبه می کند.
· امکان گسترش دسترسی در قیف بازاریابی
در کسب و کار آنلاین، بحث بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد! در واقع برای آن که یک کسب و کار به موفقیت برسد، باید بتوانید بازاریابی موفقی داشته باشید. هنگامی که شما از مسئله هدف جستجو به درستی استفاده کنید، باعث می شود تا بتوانید محتوای بهتری برای کاربران تولید کنید. هر چقدر محتوای شما بهتر بتواند کاربر را به هدفش برساند، در نهایت می توانید بازاریابی موفق تری داشته باشید. بازاریابی موفق به معنای افزایش مشتریان و در نهایت افزایش درآمد کسب و کارتان است. بنابراین هدف جستجو یک نیروی محرکه برای بخش بازاریابی شما است و تاثیر بسیار زیادی روی رشد کسب و کارتان دارد.
یکی از مسائلی که باعث می شود تا قیف بازاریابی کاملی داشته باشید، این است که بتوانید هدف جستجوی کاربر را محقق کنید! در واقع اگر هدف جستجو کاربر محقق نشود، باعث می شود که کاربر سایت را بسته و مراحل قیف بازاریابی طی نشود. در حالی که فروش مرحله پایانی قیف بازاریابی است و اگر کاربر مراحل قبلی آن را طی نکند، محصول یا خدمات شما را خریداری نمی کند. قطعاً شما هم نمی خواهید چنین اتفاقی بیفتد! شاید مهم ترین مسئله که باعث می شود تا مراحل قیف بازاریابی طی نشود، همین مسئله عدم توجه به هدف جستجو است.
· امکان بهبود رتبه سایت در گوگل
یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل، میزان قدرت صفحات سایت شما و رضایت کاربران است! شما با در نظر گرفتن هدف جستجو به راحتی می توانید محتوایی برای کاربران تولید کنید که واقعاً بدردشان می خورد. این مسئله باعث می شود تا کاربر در صفحات سایت شما باقی بماند و این موضوع یک سیگنال مثبت برای گوگل ارسال می کند. از طرف دیگر با در نظر گرفتن هدف جستجو می توانید لینک سازی داخلی قدرتمندی ایجاد کنید و این موضوع هم روی رتبه بندی سایت شما تاثیر بسیار زیادی دارد. البته برای پیوندهای داخلی خود باید استراتژی قدرتمند داشته باشید تا بیشترین تاثیر را از آن بگیرید.
برای درک بهتر این موضوع یک مثال ساده برای شما مطرح می کنیم! فرض کنید شما با توجه به هدف جستجو کاربر، یک محتوای ارزشمند تولید کرده اید و گوگل هم شما در صفحه اول نتایج نمایش داده است. در این صورت، کاربر بر روی لینک شما کلیک می کند و وارد صفحه می شود. اگر کاربر ببیند که محتوا و اطلاعات آن صفحه متناسب با هدف جستجو بوده است، در آن صفحه می ماند و آن را بررسی می کند. این مسئله یک سیگنال مثبت است و باعث بهبود رتبه سایت شما می شود! حال فرض کنید کاربر وارد صفحه سایت شما شده و پس از بررسی کلی، می بیند که اطلاعاتی که به دنبالش است را پیدا نمی کند. در این صورت سایت را بسته و به سراغ سایت دیگری می رود. در این صورت گوگل متوجه می شود که صفحه شما متناسب با هدف جستجوی کاربر نیست و رتبه آن را کاهش می دهد.
انواع هدف جستجوی کاربران کدام هستند؟
برای آن که بتوانید از هدف جستجو به بهترین شکل ممکن استفاده کنید، باید ابتدا انواع هدف جستجو را به خوبی بشناسید! هدف جستجو انواع مختلفی دارد و کاربران هنگامی که یک عبارت خاص را جستجو می کنند، قطعاً نوعی از این هدف را دنبال می کنند. به صورت کلی 4 نوع هدف جستجو وجود دارد که در این بخش قصد داریم به بررسی کامل آن ها بپردازیم:
1. به دست آوردن اطلاعات یا Information Intent
همین حالا در گوگل عبارت «پدرخوانده» را سرچ کنید. می بینید که اولین نتایجی که گوگل بالا می آورد، محتوای نوشتاری و بلاگ پست در مورد فیلم پدرخوانده، بازیگران و عوامل بوده و در ادامه ویدئوهایی مربوط به این فیلم به شما نشان داده می شود.
حالا عبارت «ماست و خیار» را جستجو کنید. مشاهده می کنید که اولین نتایج تصویری از تزیین ماست و خیار بوده و پس از آن دستور تهیه ماست و خیار به شما نشان داده می شود.
عبارت سومی که باید جستجو کنید، «نحوه ساخت چهارپایه» است. می بینید که اولین نتایج ویدیوهای آموزشی ساخت چهارپایه بوده و پس از آن تصاویری در مورد مراحل ساخت چهارپایه نشان داده می شود.
سرچ این عبارات و نتایجی که گوگل به شما نشان می دهد، به خوبی اثبات می کند که گوگل تا چه اندازه به دنبال رسیدن به هدف کاربران از سرچ و برآوردن نیازهای آنان است.
بخش زیادی از جستجو ها در گوگل توسط کسانی انجام می شود که به دنبال اطلاعاتی درباره یک موضوع خاص هستند. افرادی که با هدف کسب اطلاعات عبارتی را در موتورهای جستجوی گوگل سرچ می کنند، یا پرسشی را مطرح کرده و یا یک عنوان خاص را به کار می برند. این اطلاعات می تواند در مورد آب و هوا، دوره های آموزشی و یا حتی موضوعاتی تخصصی تر مانند سئو باشد.
در حال حاضر گوگل به درکی از نیازهای کاربران دست پیدا کرده است که به جای نشان دادن هر محتوایی که حاوی عبارت سرچ شده است، صفحاتی را به کاربر نشان می دهد که اطلاعاتی مطابق با هدف اصلی کاربر را در بر دارند.
روش تشخیص Information Intent
خوشبختانه نشانه هایی وجود دارد که شما را در جهت تشخیص هدف کاربر از جستجو راهنمایی می کند. به این ترتیب واژه های زیر به شما نشان می دهد که کاربر با هدف کسب اطلاعات در مورد کلمه کلیدی مورد نظر اقدام به جستجو در گوگل کرده است:
- چرا
- چگونه یا چطور
- اطلاعات
- بهترین روش
2. پیدا کردن یک سایت خاص یا Navigational Intent
کافی است در موتور جستجوی گوگل عبارت «دیجیکالا»، «فیسبوک» یا «اینستاگرام» را سرچ کنید. در این صورت اولین نتایجی که گوگل به شما نشان می دهد، به هیچ عنوان یک مقاله علمی در مورد آنها نیست. در اینگونه مواقع گوگل سر اصل مطلب رفته و در کوتاه ترین زمان ممکن شما را به سایت دیجیکالا، فیسبوک یا اینستاگرام وارد می کند.
بدین ترتیب بخشی از جستجوی کاربران در نظر گوگل هدفی جز دسترسی و وارد شدن به یک سایت خاص را ندارد. و گوگل این نیاز کاربر را به راحتی تشخیص داده و او را به هدفش میرساند.
روش تشخیص Navigational Intent
در اینگونه موارد کاربر معمولاً از نام سایت به فارسی و یا انگلیسی برای پیدا کردن آن استفاده میکند.
3. خرید محصول یا Transactional Intent
برای اینکه اینگونه اهداف را بهتر درک کنید کافی است در موتور جستجوی گوگل عبارت «جاروبرقی» را جستجو کنید. مشاهده می کنید که اولین نتایج سایت هایی هستند که به معرفی و فروش انواع جاروبرقی می پردازند. در این موارد کم پیش می آید که ویدئویی با محتوای آموزشی در مورد کار با جاروبرقی و یا مقاله علمی در مورد تاریخچه و مکانیسم جاروبرقی به شما نشان داده شود. چرا که گوگل هوشمندتر از آن شده که فقط به یک کلمه کلیدی مانند جاروبرقی اکتفا کند.
موتورهای جستجوی گوگل اطلاعات و الگوهایی را در پایگاه داده خود دارند که بر اساس آن هدف اصلی کاربر را از جستجوی عبارتی مانند «جاروبرقی» تشخیص داده و تمام سعی خود را در برآوردن نیاز کاربر به کار می بندند.
روش تشخیص Transactional Intent
کاربری که با هدف خرید یک کالا به موتورهای جستجوی گوگل روی می آورد، یا نام محصول را سرچ می کند و یا از واژه هایی مانند موارد زیر استفاده می کند:
- خرید.
- خرید با تخفیف.
- معامله.
- خرید ارزان…
- فروش
4. جمع آوری اطلاعات در مورد محصولی خاص برای خرید، یا Commercial investigation
بهتر است عبارت «بهترین خودروی ایرانی» را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید. مشاهده می کنید که اولین نتایجی که به شما نشان داده می شود، محتواهایی هستند که به بررسی و مقایسه انواع خودروهای ایرانی و بهترین آنها به لحاظ قدرت، عملکرد و قیمت پرداخته است. در واقع در اینگونه مواقع گوگل تشخیص می دهد که کاربر با هدف بررسی محصولات موجود در بازار و انتخاب مناسب ترین گزینه به سرچ کلمه کلیدی مورد نظر پرداخته، بدون اینکه قصد خرید فوری را داشته باشد. به عبارت دیگر کاربر برای رسیدن به مرحله خرید به زمان بیشتری نیاز دارد.
روش تشخیص Commercial investigation
کافی است عباراتی مانند بهترین، بادوامترین، ماندگارترین، خوش دست ترین و واژههایی از این قبیل را پیش از نام یک محصول به کار برده و آن را در موتورهای جستجوی گوگل سرچ کنید. این نوع سرچ کاملاً مشخص می کند که کاربر به دنبال انتخاب یک محصول خوب و مناسب بوده و به اطلاعات کاربردی در این زمینه نیاز دارد.
چرا کشف Search Intent در سئو اهمیت دارد؟
چون رضایت کاربر بزرگترین دغدغه و هدفی است که گوگل دنبال میکند. این ساده ترین و در عین حال صادقانه ترین پاسخی است که میتوان به این پرسش داد. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، گوگل به طرز وسواس گونه ای نسبت به نیازی که مخاطب قصد دارد از طریق سرچ یک عبارت در موتورهای جستجوی گوگل برآورده کند، حساس است.
ضرورت شناخت و بکارگیری هدف سرچ از جنبه های مختلفی به اثبات رسیده است. و عدم استفاده از تکنیک سرچ اینتنت به معنای خط خوردن از رنکینگ های گوگل است، حتی با این وجود که بکلینک ها و دیگر تکنیک های سنتی رنکینگ هنوز هم مهم هستند.
در واقع اهمیت این تکنیک به قدری زیاد است که گوگل از آن با عنوان تعریف دوباره ای برای مارکتینگ فانل یا قیف بازاریابی یاد میکند.
اینجاست که دیگر شکی باقی نمی ماند که نه بک لینک ها و نه ترفندهای سئو نمی توانند به اندازه رضایت کاربر از رسیدن به هدفی که از سرچ دارد، در دیده شدن و رسیدن آن به اولین پیشنهادات صفحه اول نتایج موتورهای جستجو مفید باشند.
پس کافی است هدف جستجو را در صدر دغدغه های خود برای سئوی سایت قرار دهید، گوگل بقیه موارد را راست و ریس می کند.
چطور از هدف جستجو به نفع سئوی سایت خود استفاده کنم؟
حالا که میدانید سازوکار جدید گوگل در نشان دادن نتایج جستجو به کاربر چگونه است، باید بتوانید از این مکانیسم به نفع سئوی هدفمند استفاده کنید. شما باید دقیقاً بدانید که کاربر چه می خواهد. اگر اطلاعات می خواهد نباید با نشان دادن صفحه محصولات آن را فراری دهید. اگر به دنبال خرید یک محصول خاص است، نباید با یک مقاله طولانی و خسته کننده، آن را از خرید کالا از وبسایتتان منصرف کنید.
برای مثال اگر وبسایت شما عرضهکننده غذای کمکی کودکان است، حتماً باید صفحه محصولات خود را با کلمات کلیدی تجاری بهینه کنید. در این مورد می توانید از کلمه کلید غذای کمکی کودک استفاده کنید. از طرفی می توانید برای بخش بلاگ سایت خود، مقاله ای با کلمه کلیدی «چگونه به کودک خود غذای کمکی بدهیم؟» تهیه کنید.
اما گاهی تشخیص هدف اصلی کاربر از جستجوی یک کلمه کلیدی خاص دشوار می شود. چرا که هر کاربری ممکن است از تکیه کلام خاص یا به طور کلی بیان متفاوتی برای رساندن منظور خود به موتورهای جستجوی گوگل استفاده کند.
چگونه هدف جستجو را تعیین کنیم؟
بهینه سازی هدف جستجو اهمیت زیادی دارد! دلیل آن هم این است که شما باید صفحه فرود خود را مطابق با هدف جستجوی کاربران طراحی کنید. به عنوان مثال اگر کاربری دنبال اطلاعات است، نباید صفحه محصول به آن ها نشان دهید؛ فقط می توانید صفحه محصول خود را به کاربر پیشنهاد کنید؛ آن هم در بخشی از صفحه موردنظر خود! همین مسئله باعث شده تا بازاریابی محتوایی اهمیت زیادی پیدا کند. کسب و کارهای مختلف یک محتوای جامع در مورد یک موضوع تولید می کنند و در پایان آن مقاله، محصول مرتبط خود را معرفی می کنند. این مورد یکی از روش های بازاریابی است و می توانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید! به شرط آن که هدف جستجو را به خوبی درک کرده و از آن استفاده کنید.
بهینه سازی صفحات محصول برای کلمات کلیدی تجاری یک ایده آل است! به عنوان مثال اگر شما در حال فروش غذای گربه هستید، می توانید برای صفحه محصول خود از عبارت کلیدی "خرید غذای گربه" استفاده کنید. همچنین اگر محتوایی در مورد آن دارید، می توانید از عبارت کلیدی "غذای گربه چیست" که یک هدف جستجوی اطلاعاتی است استفاده کنید. بنابراین این مسئله که از کدام کلمات کلیدی استفاده کنیم، بستگی به نوع صفحه شما دارد که بر اساس آن می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.
· استفاده از ابزارهای راهنمای کلمات کلیدی
اولین روش برای پیدا کردن هدف جستجو کاربران، توجه به کلمات کلیدی جستجو شده توسط آن ها است! شما نمی توانید به صورت دستی و بدون ابزار این کار را انجام دهید؛ زیرا باید ببینید که هر کلمه کلیدی چقدر جستجو شده است تا بتوانید از آن به عنوان هدف جستجو استفاده کنید. ابزارهایی در زمینه تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که تعداد جستجوی ماهانه هر یک از آن ها را در اختیار شما قرار می دهند. در واقع با کمک این ابزارها شما می توانید ببینید که کاربران در حوزه کاری شما چه کلمات کلیدی را جستجو کرده اند و هر یک از این کلمات، چقدر مهم هستند و چقدر جستجو شده اند. البته اطلاعات این ابزارها از موتورهای جستجو گرفته می شود و کاملاً قابل اعتماد هستند.
هنگامی که شما یک لیست بلند بالا از کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران پیدا می کنید، به راحتی می توانید آن را دسته بندی کنید! برخی کلمات کلیدی مشخص است که با چه هدفی جستجو شده اند؛ مثلاً کلمه کلیدی "خرید گوشی آیفون" نشان دهنده هدف جستجوی خرید است. در واقع کاربر می خواهد آن محصول را خریداری کند. در حالی که کلمه کلیدی "چگونه باتری موبایل را عوض کنیم؟" نشان دهده هدف جستجوی اطلاعاتی است که کاربر قصد دارد اطلاعاتی در این زمینه پیدا کند. پس با داشتن لیستی از کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران به راحتی می توانید هدف جستجوی کاربر را دسته بندی کنید و از آن برای کسب و کار خود استفاده کنید.
· بررسی صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP)
یکی دیگر از راه های بسیار عالی برای پیدا کردن هدف جستجوی کاربران، صفحه نتایج جستجوی گوگل است! در این صفحه شما می توانید در مورد هدف جستجوی کاربران تحقیق کنید. کافی است در بخش جستجوی گوگل، کلمه کلیدی موردنظر خود را وارد کنید تا ببینید کاربران چه کلمات کلیدی را جستجو کرده اند. در این بخش هدف جستجو به راحتی قابل تشخیص است و می توانید یک لیست از اهداف مختلف جستجو تهیه کنید.
همچنین هنگامی که شما یک کلمه کلیدی را جستجو می کنید، در پایین نتایج جستجوی گوگل کلمات کلیدی پر جستجو هم مشخص هستند. از روی آن ها هم به راحتی می توانید هدف جستجو را مشخص کنید! در واقع کلمات کلیدی جستجو شده مشخص هستند که با چه هدفی جستجو شده اند. البته گاهی اوقات برخی کلمات کلیدی سخت هم وجود دارد که تشخیص آن کمی مشکل اما امکان پذیر است. چند مورد از اهداف جستجو را در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم:
- نتایج جستجوی گوگل برای هدف اطلاعاتی
در بخش های قبلی گفتیم که هدف اطلاعاتی به این دلیل استفاده می شود که اطلاعات فشرده ای را به کاربر تحویل دهد. این اطلاعات شامل مفاهیم، دانش، سوالات مرتبط و... است که برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد.
سایت هایی نظیر ویکی پدیا مهم ترین سایت هایی هستند که مورد هدف اطلاعاتی کاربران قرار می گیرند.
- نتایج جستجوی گوگل برای هدف تجاری
یکی دیگر از اهداف کاربران برای جستجو در گوگل، هدف تجاری است! به عنوان مثال نتایج ممکن است شامل کلمات کلیدی مربوط به اهداف تجاری باشد. در چنین هدفی، گوگل ادوردز نقش بسیار پر رنگی دارد. در بالای نتایج جستجو شما می توانید نتایج مربوط به تبلیغات گوگل را مشاهده و از آن استفاده کنید. در واقع کاربران زیادی هستند که به جای کلیک بر روی نتایج ارگانیک گوگل، نتایج مربوط به تبلیغات گوگل را بازدید می کنند.
در تصویر بالا شما به راحتی می توانید نتایج مربوط به گوگل ادروزد را در یک کلمه کلیدی با هدف تجاری مشاهده کنید.
- نتایج جستجو با هدف پیدا کردن سایت
یکی دیگر از اهداف جستجو پیدا کردن سایت است! در گوگل کاربران زیادی یک محصول را به همراه نام برند موردنظر جستجو می کنند تا سایتی را در مورد آن پیدا کنند. مثلاً شما می توانید با جستجوی "خرید قهوه ساز از دیجی کالا" وارد صفحه قهوه ساز در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا شوید.
این هدف جستجو هم اهمیت بسیار زیادی دارد و باید سعی کنید که بهترین نتایج را از آن بگیرید. این مسئله به برندسازی هم مربوط می شود که هر چقدر برند شما بزرگ تر باشد، کاربران زیادی به این صورت شما را جستجو می کنند. یک مثال دیگر برای این موضوع، جستجوی کلمه "Spotify" است که کاربر با هدف وارد شدن به این سایت از آن استفاده می کند.
- نتایج جستجو با هدف معاملاتی
گاهی اوقات کاربران هدفشان از جستجو در گوگل معامله است! در واقع کاربران می خواهند معامله انجام دهند و برای آن، به دنبال سایت یا نتایج جستجوی گوگل هستند. مثلاً کلمه کلیدی "عمده فروش آجر ساختمانی" همان چیزی است که کاربر برای خرید عمده آجر جستجو می کند.
در چنین نتایج جستجویی ممکن است اطلاعات مربوط به آن شرکت یا فروشنده هم نمایش داده شود! اطلاعاتی نظیر نقشه جغرافیایی، شماره تماس و اطلاعات مفیدی که برای کاربران ارزشمند است نمایش داده شود.
چند ترفند کارآمد برای ایجاد تجربه کاربری رضایت بخش
- گوگل popus ها را دوست ندارد پس فقط در شرایطی از آن استفاده کنید که گزینه Exit Intent روشن باشد.
- نوشتن بهترین بلاگ پست بدون در نظر گرفتن روان بودن و سهولت در خواندن، به هیچ دردی نمی خورد.
- با خودتان روراست باشید. شاید خیلی ها وقت و علاقه خواندن تک تک واژه های محتوای شما را نداشته باشند، پس با زیرعنوان ها به کاربران کمک کنید زودتر به بخش مورد نظر و پاسخ برسند.
- چطور میشود قدرت رسانههای تصویری مانند عکس و ویدئو را در فهماندن بهتر موضوع، رساندن کاربر به هدفش و البته ایجاد تجربه کاربری جذاب تر نادیده گرفت؟
- به رعایت هدف جستجوی کاربر در محتواهای جدید اکتفا نکنید. خیلی از پستها در ابتدا رنکینگ سایت را بالا برده و سپس به قعر نتایج جستجوی گوگل سقوط میکنند. قطعاً دلیل این رویداد چیزی نیست به جزء search intent. پس محتواهای موجود را با این تکنیک بهینه سازی کنید.
- بخش people also ask را مانند یک نقشه رسیدن به گنج بدانید! چرا که با نگاه کردن به این بخش متوجه می شوید کاربران چه سؤالات و نیازهایی حول محور موضوع محتوای شما دارند. بنابراین با پرداختن به این موضوعات و پاسخ دادن به سوالاتی که در این بخش مطرح شده است، در محتوای سایت شما کاربران جدیدی به سمت خواندن پستتان هدایت می شوند.
چگونه محتوای خود را برای هدف جستجو بهینهسازی کنیم؟
تا اینجای مقاله با هدف جستجو و اهمیت آن آشنا شدید و می دانید که هدف جستجو چقدر می تواند روی رشد کسب و کار شما تاثیرگذار باشد. به همین دلیل، کاربران زیادی هستند که به دنبال بهینه سازی هدف جستجو هستند تا بتوانند کسب و کار موفق تری داشته باشند. اما برای بهینه سازی هدف جستجو چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در 4 مرحله به راحتی قابل انجام است:
مرحله اول) هدف جستجو و نوع محتوا را تطابق دهید!
اولین قدم برای بهینه سازی هدف جستجو این است که باید محتوای مطابق با کلمه کلیدی جستجو شده را به کاربران ارائه دهید! در واقع باید بدانید که کلمات کلیدی را با چه هدفی استفاده می کنید و هنگامی که کاربر آن را جستجو می کند، چه هدفی دارد. در واقع اگر محتوایی دارید، باید کلمات کلیدی متناسب با آن را استفاده کنید! مثلاً نباید کلمه کلیدی با هدف جستجوی خرید را در محتوای اطلاعاتی خود قرار دهید. پس از آن که کلمات کلیدی مناسب را پیدا کردید، باید از آن ها در تگ های H خود استفاده کنید تا گوگل متوجه شود که محتوای شما حول چه موضوعی تولید شده است.
مرحله دوم) بررسی رقابت ها
دومین قدم برای بهینه سازی هدف جستجو این است که رقابت در حوزه کلمات کلیدی خاص خود را بررسی کنید. هنگام بررسی کلمات کلیدی که با هدف جستجوی خاصی صورت گرفته اند، بهتر است کسب و کارهایی که در حال حاضر رتبه اول را دارند بررسی کنید. محتوای موردنظر خود را با توجه به ساختار و اطلاعات چنین صفحاتی تولید کنید و سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
· فرمت محتوای آن ها چیست؟
· لحن ارائه محتوای آن ها چیست؟
· چه نکات مهمی در آن صفحه وجود دارد؟
· چه نقطه ضعفی در چنین صفحاتی وجود دارد؟
با پاسخ به این سوال ها به راحتی می توانید هدف جستجو را بهینه سازی کنید و بهترین نتایج را بگیرید. با کمک این سوالات نه تنها می توانید اطلاعاتی را بر اساس هدف جستجوی کاربران ارائه دهید، بلکه می توانید ساختار درستی برای محتوای خود تعیین کنید و از این طریق هم نتایج خوبی دریافت کنید.
مرحله سوم) دسته بندی کلمات کلیدی بر اساس نتایج جستجوی گوگل
همان طور که در بالاتر بررسی کردیم، صفحه نتایج جستجوی گوگل بخش بسیار مهمی است که در بررسی هدف جستجو به شما کمک زیادی می کند. در واقع شما می توانید کلمات کلیدی و عباراتی که توسط کاربران در گوگل جستجو می شوند را با توجه به اهداف خود پیدا کنید. پس از آن، می توانید از آن در محتوای صفحات خود استفاده کنید. به همین راحتی می توانید بهترین نتایج را بگیرید و رضایت کاربران را جلب کنید. هنگامی که صفحات شما بتواند بر اساس هدف جستجوی کاربران طراحی شود و رضایت کاربران را جلب کند، به راحتی می توانید بهترین نتایج را بگیرید.
چند نکته مهم در مورد هدف جستجو و کلمات کلیدی مورد استفاده وجود دارد:
· پیش از آن که بخواهید محتوای خود را تولید کنید، هدف جستجو را به خوبی درک کنید! با توجه به هدف جستجو می توانید محتوایی تولید کنید که کاملاً مطابق با نیاز و سلیقه کاربران است و بهترین نتیجه را بگیرید.
· تحقیق کلمات کلیدی را به دقت انجام دهید تا بتوانید اصطلاحات جدید را کشف کنید! در واقع اصطلاحاتی که می تواند به شما کمک کند تا با هدف جستجوی کاربران جلو بروید.
· از صفحه نتایج جستجوی گوگل برای بهینه سازی محتوای خود استفاده کنید.
· همیشه محتوای به روز، با کیفیت و ارزشمند در اختتیار کاربران قرار دهید.
ایجاد محتوای ارزشمند و با کیفیت بر اساس اهداف جستجوی کاربران ساده نیست اما شدنی است! با رعایت نکاتی که در این بخش مطرح کردیم به راحتی می توانید محتوایی ارائه کنید که بتواند نیاز کاربران را رفع کند.
نتیجه گیری
هر کاربر از جستجوی کلمات کلیدی موردنظر خود هدفی دارد! در واقع پس از آن که کاربر چیزی را جستجو می کند، انتظار دارد که بتواند هدفش را برآورده کند. در این مقاله به بررسی مفهومی به نام هدف جستجو پرداختیم که اهمیت زیادی در سئوی سایت شما دارد. هر چیزی که لازم است را در این مقاله بررسی کردیم تا بتوانید به بهینه سازی محتوای خود بر اساس هدف جستجو بپردازید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم. |