بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ و چطور به سرعت آن را بهبود دهید
bounce rate چیست؟ به درصد بازدیدکنندگانی گفته می شود که بدون انجام اقدامی مانند کلیک کردن بر روی لینک ، پر کردن فرم و یا انجام ، از یک صفحه وب خارج می شوند.
سرفصل ها
- چرا bounce rate مهم است؟
- متوسط bounce rate چقدر است؟
- bounce rate در مقابل Exit rate
- چرا Bounce rate به وجود می آید؟
- نحوه بهبود bounce rate
- 1-از ویدیو در صفحات خود استفاده کنید
- 2-تکنیک Bucket Brigade
- 3-سرعت لود سایت
- 4- از الگوی PPT استفاده کنید
- مقدمه ای بنویسید که باعث شود کاربر تمایل به خواندن بقیه محتوا پیدا کند.
- 5- خواندن مطالب خود را آسان کنید
- 6- به هدف کاربر از جستجو (Search Intent) دقت کنید
- 7- الاغ ها را به اسب های تک شاخ تبدیل کنید!
- 8- از داده های heatmap برای بهبود landing pageهای اصلی استفاده کنید
- 9- لینک های داخلی را به صفحه خود اضافه کنید
- 10- با طراحی شگفت انگیز بازدید کنندگان را تحت تأثیر قرار دهید
- 11- از فهرست مطالب (Table of Contents) استفاده کنید (همراه با "لینک های پرشی (Jumplinks)")
- 12- Mobile UX خود را بهینه کنید
- 13- از پاپ آپ های خروج (Exit-intent) استفاده کنید
چرا bounce rate مهم است؟
bounce rate به سه دلیل اصلی مهم است:
•شخصی که از سایت شما Bounce می شود طبیعتا convert نشده است. بنابراین وقتی از خارج شدن یک بازدیدکننده بدون هیچ اکشنی جلوگیری می کنید، در واقع می توانید نرخ تبدیل (Conversion rate) خود را نیز افزایش می دهید.
•bounce rate احتمال دارد که به عنوان یک عامل رتبه بندی گوگل استفاده شود (شاید هم نباشد). در حقیقت، یک تحقیق نشان داد که bounce rate با رتبه بندی گوگل در صفحه اول ارتباط نزدیک دارد.
•bounce rate بالا به شما نشان می دهد که سایت شما (یا صفحات خاصی در سایت شما) دارای مشکلاتی در زمینه محتوا ، UX، طرح بندی صفحه (page layout) و یا کپی رایتینگ است.
متوسط bounce rate چقدر است؟
طبق گزارشی متوسط bounce rate بین 41 تا 51 درصد است.
با این حال ، میزان bounce rate "طبیعی" بستگی به نوع بیزینس و مکانی که ترافیک شما از آن ناشی می شود، دارد.
طبق تحقیق انجام شده سایت های مختلف دارای bounce rate کاملاً متفاوتی هستند.
همانطور که مشاهده می کنید، سایت های Ecommerce دارای کمترین میانگین بانس ریت (20-45٪) می باشند. در حالی که میانگین بانس ریت بلاگ ها تا 90٪ هم می رسد.
بنابراین اگر می خواهید بفهمید bounce rate خوب چقدر است، باید مطمئن شوید که سایت خود را با سایت های مرتبط در گروه خود مقایسه می کنید.
همچنین، منابع ترافیک سایت شما به طور چشمگیری بر bounce rate سایتتان تأثیر می گذارند.
ConversionXL کشف کرد که ایمیل و ترافیک ارجاعی (referral traffic) کمترین bounce rate را دارند.
از طرف دیگر ، تبلیغات نمایشی یا بنری (Display ads) و ترافیک شبکه های اجتماعی تمایل به داشتن bounce rate فوق العاده بالایی دارند.
bounce rate در مقابل Exit rate
exit rate با یک تفاوت عمده مشابه bounce rate است:
bounce rate درصد افرادی است که در یک صفحه فرود آمده و آن را ترک می کنند.
Exit rate به درصد افرادی گفته می شود که صفحه خاصی را ترک می کنند (حتی اگر در ابتدا در آن صفحه فرود نیامده باشند).
به عنوان مثال، فرض کنید که فردی در صفحه A فرود آمده و چند ثانیه بعد دکمه برگشت مرورگر را بزند.
به این پدیده، bounce گفته می شود.
از طرف دیگر، فرض کنید که شخصی از سایت شما در صفحه A فرود آمده و سپس به صفحه B برود.
سپس، پس از مشاهده صفحه B، مرورگر خود را ببندند.
از آنجا که آن شخص اکشنی را در صفحه A انجام داده است، این یک Bounce در صفحه A به حساب نمی آید و از آنجا که در ابتدا در صفحه B فرود نیامده ، در صفحه B نیز Bounce محسوب نمی شود.
با این حال، از آنجا آن شخص سایت شما را در صفحه B ترک کرده است، این امر Exit rate صفحه B را در Google Analytics افزایش می دهد.
اما
اگر صفحه ای در سایت خود با Exit rate فوق العاده بالا مشاهده کردید، این مشکلی است که قابل رفع می باشد.
در نتیجه، در اینجا یک مقایسه همزمان بین bounce rate و Exit rate آورده شد.
چرا Bounce rate به وجود می آید؟
قبل از اینکه به روش هایی برای کاهش bounce rate بپردازیم، درک مهمترین دلایل بانس افراد از اهمیت زیادی برخوردار است.
صفحه مورد نظر انتظارات را برآورده نکرد
به عنوان مثال، فرض کنید که شما به دنبال دستگاه مخلوط کن جدید هستید. بنابراین عبارت"خرید مخلوط کن با ارسال رایگان" را در گوگل جستجو می کنید.
شما تبلیغی را می بینید که می گوید "مخلوط کن با ارسال رایگان".
بنابراین شما بر روی آن کلیک کنید.
اما وقتی روی تبلیغ کلیک می کنید، به جای یک landing page در مورد مخلوط کن های مختلف، به صفحه اصلی سایت هدایت خواهید شد.
چیکار خواهید کرد؟ برای یافتن صفحه ای که به صورت 100٪ مربوط به مخلوط کن ها باشد، به گوگل باز می گردید.
طراحی زشت
طراحی زشت می تواند bounce rate شما را به شدت افزایش دهد. افراد در درجه اول سایت شما را بر اساس طراحی قضاوت کرده و سپس به محتوای آن توجه می کنند.
بنابراین اگر سایت شما به این شکل است:
… باید انتظار bounce rate بالایی را داشته باشید.
UX بد
بله، سایت شما باید خوب به نظر برسد. در عین حال، استفاده از سایتتان نیز باید بسیار آسان باشد. و هر چقدر خوانایی و پیمایش (navigation) در سایت شما برای افراد آسان تر باشد، به طور کلی bounce rate شما کمتر خواهد بود.
صفحه اطلاعاتی را که کاربران به دنبالش هستند را می دهد
درسته. همه Bounceها "بد" نیستند. در واقع، Bounce می تواند نشانه آن باشد که صفحه شما به کاربر دقیقاً همان چیزی را داده که به دنبالش بوده است.
به عنوان مثال، فرض کنید که شما به دنبال دستور پخت بادمجان هستید.
و شما در این صفحه مربوط به دستور پخت وارد می شوید:
در این صفحه همه آنچه که برای تهیه این غذا به آن نیاز داشتید، وجود دارد: مواد اولیه، دستور پخت های دقیق و عکس
بنابراین، به محض این که بادمجان خود را در فر قرار دهید، صفحه را می بندید.
حتی اگر این sesion تک صفحه ای از نظر فنی یک "bounce" باشد، اما دلیل آن این نیست که سایت از طراحی زشت یا UX بدی برخوردار است. به این دلیل است که کاربر هرچیزی که به دنبال آن بوده را پیدا کرده است.
نحوه بهبود bounce rate
1-از ویدیو در صفحات خود استفاده کنید
طبق تحقیقات انجام شده متوجه شدند که اضافه کردن فیلم به صفحات باعث می شود که متوسط میزان time on page را دو برابر کند.
همچنین متوجه شدیم که قرار دادن ویدیو منجر به کاهش bounce rate و time on psge در صفحه می شود.
در حقیقت، ما اخیراً تفاوت bounce rate را در صفحاتی که ویدیو دارند و در صفحاتی که بدون ویدیو هستند، تجزیه و تحلیل کردیم.
و داده ها نشان می دهند که صفحات دارای ویدیو نسبت به صفحات بدون ویدیو، bounce rate به میزان قابل توجهی پایین تر (11٪) هستند.
همچنین به خاطر داشته باشید که این ویدیو ها لزوماً نیاز نیست که ویدیو های خود شما باشند.
می توانید هر ویدیویی که مرتبط بت محتوای صفحه شما باشند را از YouTube و آپارات در صفحاتتان قرار دهید.
2-تکنیک Bucket Brigade
Bucket Brigade یکی از بهترین روش ها برای بهبود bounce rate در landing pageها و بلاگ پست ها است.
نحوه استفاده از این روش را در ادامه توضیح می دهیم:
ابتدا بخشی از صفحه خود را پیدا کنید که خیلی جذاب به نظر نمی رسد.
(من به این بخش ها "مناطق مرده (Dead zone)" می گویم)
تقریباً در هر صفحه در اینترنت این "مناطق مرده" وجود دارند که کاربران از آن ها خسته شده و خارج می شوند.
مرحله دوم اضافه کردن یک عبارت Bucket Brigade است که برجسته بوده و توجه آنها را جلب کند.
برای ساده شدن قضیه مثالی را آورده ایم:
عبارت "in fact" خواننده را به خط بعدی علاقه مند می کند.
و وقتی تعدادی از Bucket Brigade ها را به محتوای خود اضافه می کنید ، افراد را وادار می کنید که صفحه شما را بخوانند.
(که می تواند bounce rate شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد).
در اینجا چند نمونه از Bucket Brigade ها وجود دارند که می توانید امتحان کنید:
• اینو ببین:
• سوال این است که:
• در نتیجه…
• این باعث شد که فکر کنم:
• و این آمار از این موضوع پشتیبانی می کند:
• داستان سریع
3-سرعت لود سایت
تجزیه و تحلیل گوگل از 11 میلیون landing page نشان داد که سرعت لود آهسته با bounce rate بالاتر ارتباط دارد.
این موضوع نباید تعجب آور باشد. به هر حال، افرادی که در وب به دنبال چیزی هستند خیلی برای سایت های کند وقت نمی گذارند.
در نتیجه، در ادامه چند روش را آورده ایم که به وسیله آن می توانید سرعت سایت را بهبود دهید.
اولین قدم شما جمع آوری بنچ مارک هایی در ارتباط با سرعت می باشد.
من ابزار رایگان و مفید PageSpeed Insights Google را توصیه می کنم.
این ابزار بر اساس کد صفحه و سرعت لود صفحه شما برای کاربران Chrome، به سرعت صفحه شما امتیاز می دهد.
اینکه بدانید سایت شما چه امتیازی دارد، خوب است. اما به خودی خود خیلی مفید نیست.
برای استفاده بهتر از این ابزار، بخش opportunities را که به طور جزیی تر به مشکلات پرداخته است را بررسی کنید.
اکنون که نکاتی در مورد چگونگی بهبود سرعت سایت کسب کرده اید، برای افزایش سرعت لود سایت خود، این روش ها را دنبال کنید:
• فشرده سازی تصاویر: تصاویر یکی از دلایل اصلی لود آهسته صفحات هستند. این بدان معنا نیست که شما باید شروع به حذف تصاویر کنید. در عوض، از یک ابزار برای کاهش حجم تصویر استفاده کنید ( Kraken Image Optimizer یکی از این ابزارها است) تا اندازه تصویر خود را به طرز چشمگیری کاهش دهید.
• از هاست با کیفیت استفاده کنید: هاست شما می تواند بر سرعت لود سایت شما تاثیر بگذارد. بنابراین اگر هنوز از یک هاست ارزان استفاده می کنید بهتر است به فکر تغییر هاست خود باشید.
• حذف پلاگین ها و اسکریپت های استفاده نشده: از ابزاری مانند WebPageTest استفاده کنید تا لیستی از منابعی که باعث کند شدن صفحه شما می شوند را بدست آورید.
و هر آنچه را که استفاده نمی کنید یا نیاز ندارید، حذف کنید.
4- از الگوی PPT استفاده کنید
بسیاری از افراد بر اساس آنچه که در بالای صفحه می بینند که به آن «above the fold» هم می گویند، تصمیم می گیرند که صفحه شما را ترک کنند و یا در آن بمانند.
به همین دلیل، جلب توجه افرادی که به سایت شما می آیند بسیار مهم است.
چطور در نگاه اول سایت ما برای کاربر جذاب باشد؟
مقدمه ای بنویسید که باعث شود کاربر تمایل به خواندن بقیه محتوا پیدا کند.
طبق نتایجی که در سایت های مختلف می بینیم آن ها از چیزی به نام "الگوی PPT" استفاده می کنند که روز به روز هم در حال افزایش است. داده های داخلی ما نشان می دهند که این موضوع برای کاهش bounce rate عالی است و اجرای آن نیز بسیار ساده است.
همانطور که می بینید، اولین "P" در "PPT" مخفف "Promise" است.
اینجا همان جایی است که شما قول می دهید آنچه را که شخص به دنبال آن است را به او تحویل دهید.
قسمت بعدی محتوای شما "Proof" به آنها می دهید (ارائه دلیل) که شخص شما و محتوایتان قابل اعتماد است. شما می توانید تجربه شخصی خود، نتایج حاصل از تحقیقات و مدرک های معتبر خود را ذکر کنید.
برای مثال اگر شما درباره این صحبت می کنید که روشی که در سئو محتوا توضیح می دهید به افزایش رتبه کمک می کند پس نمونه ای از سایت خود را در صفحه قرار دهید تا باعث جذابیت بیشتر محتوای شما شود.
سرانجام ، با یک "Transition" (انتقال) پایان دهید. این انتقال مانند یک Bucket Brigade است که آنها را ترغیب می کند به سمت پایین صفحه بروند.
5- خواندن مطالب خود را آسان کنید
شاید اینطور بگوییم بهتر باشد:
سخت خوانده شدن = خوانده نشدن
بنابراین اگر محتوای شما چنین مشکلی دارد، bounce rateتان بیش از حد زیاد خواهد بود.
در نتیجه، در اینجا نحوه آسان کردن فرآیند خواندن محتوایتان آورده شده است.
• فضای سفید زیاد: در محتوای خود فضاهای برای نفس کشیدن فراهم کنید! این بدان معنی است که از فضاهای سفید (خالی) زیادی در اطراف نسخه خود استفاده کنید، مانند این:
• پاراگراف هایی که قابل تندخوانی (Skimmable، به طور سطحی خواندن) هستند: پاراگراف های بزرگ را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید.
عکسی که در بالا آورده ایم نمونه خوبی برای این مورد است.
• اندازه فونت 15-17: هر فونت کوچکتر از این مقدار باعث می شود متن در موبایل به سختی خوانده شود و نیاز به زوم کردن باشد.
• ساب هدینگ های هر بخش: از ساب هدینگ ها استفاده کنید تا محتوای خود را به بخش های مجزا تقسیم کنید. این کار باعث می شود که افراد بتوانند محتوای شما را سریعتر و راحت تر بخوانند.
6- به هدف کاربر از جستجو (Search Intent) دقت کنید
گوگل (با اختلاف زیاد) منبع آنلاین شماره 1 ترافیک است.
به همین دلیل، بسیار مهم است که تمام صفحات محتوای اصلی و landing pageهای شما، هدف جستجو کاربر را برآورده کنند.
(به عبارت دیگر: صفحه شما باید به جستجوگرهای گوگل آن چه را که به دنبالش هستند را بدهد).
در غیر این صورت، کاربران گوگل به صفحه نتایج جستجو برخواهند گشت.
و صفحه ای که با search intent مطابقت نداشته باشد، فقط از لحاظ bounce rate بد نیست. بلکه برای سئو هم بد محسوب می شود.
در حقیقت، bounce rate بالا و پایین بودن زمان حضور کاربر (Dwell time)، می تواند به رتبه بندی های گوگل شما آسیب برساند.
یک مثال خوب برای این موضوع، کلمه کلیدی ای مانند "بهترین ابزارهای سئو" است.
همانطور که در نتایج جستجو مشاهده می کنید، تقریباً هر نتیجه، لیستی از ابزارهایی است که افراد استفاده و توصیه می کنند.
از طرف دیگر، کلمه کلیدی مانند "چک کننده سئو سایت" ابزارهای واقعی را نمایش می دهد ... نه لیستی از موارد دلخواه و مورد علاقه شخص خاصی
بنابراین اگر صفحه ای با لیست "15 چک کننده سئو سایت مورد علاقه من" ایجاد کنم ، احتمال رتبه بندی شدن برای این کلمه کلیدی صفر خواهد بود.
چرا؟
زیرا آن لیستی از ابزارها، هدف جستجو کاربر را برآورده نمی کند.
7- الاغ ها را به اسب های تک شاخ تبدیل کنید!
صرف نظر از اینکه چقدر روی bounce rate خود کار می کنید، حتما صفحاتی با bounce rate بد (الاغ) خواهید داشت.
همچنین قرار است صفحاتی با bounce rate خوب (اسب تک شاخ) هم داشته باشید.
و تبدیل آن الاغ ها به اسب های تک شاخ، از ساده ترین راه ها برای بهبود bounce rateتان می باشد.
بیایید این موضوع را به بخش های ساده تر تقسیم کنیم.
ابتدا، به حساب کاربری Google Analytics خود وارد شوید و "Landing Pages" را بزنید.
سپس، بر روی دکمه "Comparison" کلیک کنید.
با این کار میانگین bounce rate هر صفحه با میانگین سایت شما مقایسه می شود.
آن صفحات با میله های قرمز را می بینید؟
آن ها همان الاغ ها هستند. باید بر روی بهبود آنها تمرکز کنید، می توانید در کمترین زمان bounce rate کلی سایت خود را بهبود ببخشید.
و وقتی به آن صفحه ها نگاه می کنم، می توانم چند روش برای بهبود محتوا را ببینم.
این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که صفحه من با هدف کاربر از جستجو مطابقت ندارد، یا خواندن مطالب من برایش سخت است و یا شاید صفحه من در تبلت ها عجیب به نظر برسد.
اینها همه حدس هستند.
و بدون داده های واقعی از کاربر، دانستن اینکه چرا این اتفاق می افتد غیرممکنه.
بنابراین، برای درک واقعی از این که چرا بسیاری از افراد از یک صفحه خاص خارج می شوند، باید از Heatmap استفاده کنید.
توضیحاتی راجع به نقشه های حرارتی....
8- از داده های heatmap برای بهبود landing pageهای اصلی استفاده کنید
heatmap یک روش عالی برای دیدن نحوه استفاده و تعامل افراد با سایت شما می باشد.
(به خصوص اگر می خواهید بفهمید چرا بسیاری از افراد از سایت شما خارج می شوند)
ابزارهای heatmap زیادی وجود دارند
اما دو مورد محبوب من CrazyEgg و Hotjar است.
مهم نیست که از کدام ابزار استفاده می کنید، همه آنها تقریباً به یک شیوه کار می کنند.
شما یک کد کوچک از جاوا اسکریپت را به سایت خود اضافه می کنید و این ابزار شروع به ردیابی نحوه مطالعه، کلیک و پیمایش (حرکت) افراد در صفحه شما می کند.
9- لینک های داخلی را به صفحه خود اضافه کنید
احتمالاً می دانید که لینک های داخلی برای سئو سایت بسیار مناسب هستند.
اما آنچه که ممکن است شما ندانید این است که لینک های داخلی نیز می توانند به بهبود bounce rate شما کمک کنند.
چرا؟
زیرا لینک های داخلی کاربران را به صفحات دیگر سایت شما می فرستند.
به عبارت دیگر، به طور طبیعی بازدید از صفحه (Pageview) را افزایش می دهند.
بعلاوه، به محض اینکه شخصی از صفحه دیگری در سایت شما بازدید کند، دیگر bounce برای صفحه شما در نظر گرفته نمی شود.
آنها به bounce rate و سئو من نیز کمک می کنند.
نکته: لینک های داخلی (و خارجی) را در یک تب جدید باز کنید.
به این ترتیب، کاربران وقتی روی لینک کلیک می کنند صفحه شما را ترک نخواهند کرد.
10- با طراحی شگفت انگیز بازدید کنندگان را تحت تأثیر قرار دهید
من قبلاً اشاره کردم که افراد از صفحات با طراحی بد بیرون می روند.
اما چیزی که من به آن اشاره نکردم این است که طراحی شگفت انگیز می تواند مردم را مانند چسب قوی به صفحه شما وصل کند.
بنابراین اگر طراحی سایت شما معمولی است، سرمایه گذاری بر روی یک طراحی خوب را حتما د نظر قرار دهید.
به عنوان مثال برای بلاگ پست های خط از عکس های با کیفیت و طرح های زیبا استفاده کنید.
وقتی این صفحه را با یک پست و یا مقاله معمولی وبلاگ مقایسه می کنید، این طراحی واقعاً برجسته بوده و جلب توجه می کند.
این طراحی حرفه ای یکی از دلایل اصلی است که این صفحه bounce rate بسیار کمی دارد.
11- از فهرست مطالب (Table of Contents) استفاده کنید (همراه با "لینک های پرشی (Jumplinks)")
محتواهای طولانی به دربافت بک لینک های ارزشمند و به اشتراک گذاشتن محتوای شما کمک می کند.
با این حال، طولانی بودن محتوا یک مشکل بزرگ دارد:
یافتن یک نکته، استراتژی و یا قسمت خاصی از محتوا واقعاً دشوار است.
به عنوان مثال، این چک لیست سئویی بیش از 5900 کلمه دارد.
که بدان معنی است که پیدا کردن یک تکنیک خاص از این پست مثل کابوس خواهد بود.
و اگر کسی در مدت 3 ثانیه نتواند آنچه را که به دنبالش است را پیدا کند، احتمالاً از سایت بیرون می رود.
خب، اینجاست که یک فهرست مطالب می تواند کمک کند.
فهرست مطالب به کاربران کمک می کند تا اصلی ترین چیزی را که به دنبالش هستند را از صفحه شما پیدا کنند.
و وقتی روی لینک موجود در فهرست مطالب کلیک می کنند، مستقیماً به بخش مورد نظر منتقل می شوند.
12- Mobile UX خود را بهینه کنید
طبق Search Engine Land ، اکنون 57٪ از کل ترافیک آنلاین از طریق موبایل انجام می شود.
بنابراین اگر می خواهید bounce rate پایینی داشته باشید، سایت شما باید به خوبی بر روی تلفن ها و تبلت ها کار کند.
نحوه تحقق این امر به شرح زیر است:
ابتدا ببینید که سایت شما در دستگاه های مختلف تلفن همراه چگونه است. ابزار رایگان mobiReady ابزار خوبی برای بررسی چگونگی نمایش سایت شما در دستگاه های مختلف است.
در مرحله بعدی، شما باید سایت خود را در دستگاه های مختلف امتحان کنید. به این ترتیب، می توانید از عملکرد هر لینک و دکمه اطمینان حاصل کنید.
ما از BrowserStack برای تست موبایل استفاده و پیشنهاد می کنیم.
13- از پاپ آپ های خروج (Exit-intent) استفاده کنید
شاید دیده باشید که می گویند پاپ آپ ها می توانند bounce rate شما را افزایش دهند.
این موضوع صحت دارد.
(حداقل برای پاپ آپ هایی که مزاحمت ایجاد می کنند و مردم را آزار می دهند)
خب، دسته دیگری از پاپ آپ ها وجود دارند به نام پاپ آپ های خروج (Exit-intent). این پاپ آپ ها می توانند bounce rate را کاهش دهند.
برخلاف پاپ آپ های آزار دهنده، پاپ آپ های خروج فقط هنگام خروج از صفحه نشان داده می شوند.
به هر حال آن شخص در حال خارج شدن از صفحه شما است، بنابراین با قرار دادن یک پاپ آپ چیزی برای از دست دادن نخواهید داشت.
در واقع، داده های داخلی ما نشان می دهند که پاپ آپ های خروج اندکی سبب کاهش bounce rate می شوند.
که اگر به آن فکر کنید منطقی هم هست.
فرض کنید 50٪ بازدید کنندگان شما از صفحه خارج شوند.
و تصمیم دارید یک پاپ آپ خروج را آزمایش کنید. 10٪ از افرادی که آن پاپ آپ را مشاهده می کنند، ایمیل خود را وارد کرده و اصطلاحا convert می شوند.
این مرحله ساده 10٪ از bounce rate آن صفحه را کاهش داد.
به علاوه، یک عضو جدید برای خبرنامه دریافت کردید.