با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

08 مهر 1403

هنگامی که یکی از پست‌های وبلاگ را برای کلمات کلیدی مرتبط بهینه‌سازی کردیم این پست حدود 2300 بازدید ارگانیک ماهانه بیشتر دریافت می‌کند. در این مقاله، نحوه پیدا کردن و بهبود پست خود با کلمات کلیدی مرتبط را توضیح می‌دهیم.

Estimated traffic to the page more than doubled

چگونه کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کردیم

کلمات کلیدی مرتبط، کلمات و عباراتی هستند که به کلمه کلیدی اصلی شما نزدیک هستند. روش‌های مختلفی برای پیدا کردن آن‌ها وجود دارد، حتی می‌توانید از ChatGPT هم کمک بگیرید. اما نکته اینجاست که این کلمات کلیدی برای بهینه‌سازی محتوا مفید نیستند. اگر هدف شما افزایش ترافیک است، باید به دنبال کلمات کلیدی باشید که موضوعات فرعی را نشان می‌دهند، نه فقط هر کلمه مرتبطی. در ادامه 2 روش برای پیدا کردن کلمه کلیدی مرتبط آورده شده است:

روش اول: استفاده از ابزارهای بهینه‌سازی محتوا

ابزارهای بهینه‌سازی محتوا، کلمات کلیدی را در صفحات برتر نتایج جستجو (SERP) شناسایی می‌کنند که در محتوای فعلی شما وجود ندارد. این ابزارها معمولاً پیشنهاد می‌کنند که این کلمات کلیدی را به تعداد مشخصی در محتوای خود بگنجانید.

Example recommendation from a content optimization tool

اگرچه این ابزارها می‌توانند مفید باشند، اما به تمام پیشنهادات آن‌ها به صورت کورکورانه عمل نکنید. برخی از این کلمات پیشنهادی ممکن است چندان مرتبط نباشند. به عنوان مثال، یکی از این ابزارها پیشنهاد کرد که از کلمه کلیدی "ویژگی‌های مورد علاقه" شش بار در راهنمای تحقیق کلمات کلیدی خود استفاده کنم. آیا این عبارت به نظر شما یک کلمه کلیدی مرتبط و مهم است؟

این ابزارها ممکن است شما را گمراه کنند. آن‌ها اغلب کلمات کلیدی بی‌اهمیتی را پیشنهاد می‌کنند و امتیازهایی می‌دهند که با رتبه واقعی سایت ارتباط چندانی ندارد. بنابراین به جای اینکه کورکورانه به توصیه‌های آن‌ها عمل کنید، با دقت آن‌ها را بررسی کنید. 

From our study on content score ranking correlations

اگر می‌خواهید از این ابزارها استفاده کنید، منطقتان را به کار بندازید و دنبال پیشنهادهایی بگردید که به نظر می‌رسد زیرموضوع‌های مهم را پوشش می‌دهند و مرتبط با کلمات اصلی محتوای شما هستند.

روش دوم: بررسی کلمات کلیدی رقبای برتر  (کیورد گپ)

 اگر رقبای شما برای کلماتی که شما برایشان رتبه ندارید، در موتورهای جستجو رتبه دارند، شما یک شکاف کلمات کلیدی (کیورد گپ) دارید.  کیورد گپ به کلمه‌های کلیدی می‌گویند که رقبای شما از آن استفاده می‌کنند ولی شما از آنها استفاده نکرده اید.

با بررسی دقیق‌تر صفحات وب‌سایت خود، می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط و جدیدی پیدا کنید که به شما کمک می‌کنند در نتایج جستجو بالاتر بیایید. به خصوص روی صفحاتی که قبلاً عملکرد خوبی داشته‌اند تمرکز کنید تا با کمترین تلاش، رتبه‌های بهتری بگیرید. می‌توانید این صفحات را با ابزار Site Explorer پیدا کنید:

  • دومین سایت خود را وارد کنید.
  • به قسمت گزارش کلمات کلیدی ارگانیک بروید.
  • نتایج را بر اساس رتبه‌های 2 تا 10 فیلتر کنید.
  • کلمات کلیدی اصلی که روی آن‌ها تمرکز کرده‌اید را پیدا کنید.

How to find the best pages to optimize for related keywords

وقتی چند تا رقیب پیدا کردید، این کار رو انجام بدید:

1. رقبایی را پیدا کنید که بهتر از شما نتیجه گرفتند.

در گزارش کلمات کلیدی ارگانیک، روی منوی کشویی SERP کنار کلمه کلیدی کلیک کنید تا صفحات فعلی با رتبه برتر را مشاهده کنید. به دنبال صفحاتی بگردید که ترافیک بیشتری نسبت به شما دارند و بک‌لینکهای آنها کمتر است.

به عنوان مثال، صفحه ما رتبه 10 را برای کلمه کلیدی "سئو محلی" دارد، 909 بک‌لینک دارد و حدود 813 بازدید ماهانه دریافت می‌کند.

Estimated traffic and referring domain stats for our page

2. استفاده از ابزار Content gap tool

"Content gap tool" یک ابزار آنلاین است که به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید که رقبایتان با آن کلمات رتبه خوبی دارند اما شما رتبه مناسبی ندارید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را سئو کنید و ترافیک بیشتری به وب‌سایت خود جذب کنید.

How to open pages in Content Gap

به‌طور پیش‌فرض، این ابزار کلمات کلیدی را نشان می‌دهد که یک یا چند رقیب شما در 10 رتبه برتر برای آن‌ها رتبه‌بندی شده‌اند، اما شما در هیچ یک از 100 رتبه برتر قرار ندارید.

Content Gap report in Ahrefs

 

پیشنهاد می‌کنیم این تنظیم را به نحوی تغییر دهید که همه کلمات کلیدی که رقبا برای آن‌ها رتبه دارند، نمایش داده شوند، حتی اگر شما هم با این کلمات رتبه دارید. با بهینه‌سازی کلمات کلیدی مرتبط، می‌توان به بهبود موقعیت سایت در نتایج جستجو برای عبارات کلیدی مشابه دست یافت.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم فیلتر "فقط نتایج اصلی" را فعال کنید تا رتبه‌بندی‌ها در سایت‌لینک‌ها و سایر ویژگی‌های SERP را حذف کنید.

... And toggle this on!

به دنبال کلمات کلیدی مرتبطی بگردید که ارزش سئو دارند.

در اینجاوظیفه شما این است که لیست را برای کلمات کلیدی مرتبطی که می‌توانند زیرموضوعات مهم را نشان دهند، بررسی کنید.

These are just different ways of searching for the same thing, not "related keywords"

به دنبال کلمات کلیدی مرتبطی باشید که زیرموضوعات مهم را نشان می‌دهند. مثلاً "سئو محلی چیست" یک زیرموضوع مهم است و خیلی از مردم آن را جستجو می‌کنند. اگر پیدا کردن این کلمات برای شما سخت است، از ابزارهایی مثل Keywords Explorer استفاده کنید. این ابزار کلمات کلیدی را بر اساس موضوع دسته بندی کند.

Use term clustering to spot trends

 

این ابزار میتواند موضوعات مشترک بین کلمات کلیدی را پیدا کند و به شما کمک میکند تا جاهایی را که نیاز به تمرکز بیشتر دارد بیابید.

مثلاً،در هنگام یافتن کلمات کلیدی مرتبط برای راهنمای قیمت سئو، متوجه شدیم که در 17 تا از این کلمات کلیدی عبارت "ماه" وجود دارد. وقتی این کلمات کلیدی را بررسی کردم، فهمیدم که همه این‌ها روش‌های مختلفی برای پرسیدن هزینه سئو در ماه هستند.

Term clustering reveals that lots of people are searching for monthly SEO pricing in different ways

اگه هنوز هم نمی‌توانید کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید، دنبال کلماتی باشید که رقبای شما با آنها بازدید خوبی دارند. مثلا سایت رقیب ما با کلمه کلیدی "هزینه سئو چقدره؟" رتبه خوبی دارد. کافیست این کلمات را در گوگل سرچ کنید تا سایتهایی که با این کلمات رتبه دارند را مشاهده کنید. 

این دسته از کلمات کلیدی، فرصت خوبی برای بهبود سئو هستند. چون خیلی راحت میتوان روی آنها کار کرد. اگر هنوز هم دنبال کلمات کلیدی دیگری هستید، بخش "گزارش شکاف محتوا" را چک کنید. این قسمت نشان می‌دهد که رقبا با چه کلماتی ترافیک بیشتری کسب می‌کنند. 

Competing pages beating us on traffic!

 

چطور کلمات کلیدی مرتبط را سئو کردم

این کار نیازمند دقت زیادی است بعد از اینکه تغییرات لازم را اعمال کنید،میتوانید ترافیک ارگانیک سایت حدود 135 درصد افزایش دهید.

 Results of related keyword optimization: 129.7% more traffic

کلمه کلیدی مرتبط اول: "سئو محلی چیست"

همه سایت‌های رقیب برای این کلمه کلیدی، خیلی بیشتر از ما بازدیدکننده داشتند (رتبه‌بندی خیلی بالاتری هم داشتند). یکی از این سایت‌ها حتی ماهی 457 بازدید بیشتر از ما داشت:

Competitors were getting significantly more traffic than us for this keyword

مردم به روش‌های مختلفی این کلمه کلیدی را جستجو می‌کردند، از جمله "سئو محلی چیست"، "بهبود رتبه محلی" و "جذب مشتریان محلی".

People are searching for the subtopic in a bunch of different ways too

ما برای این کلمه کلیدی عملکرد خوبی نداشتیم، اگرچه ما توضیحاتی در این صفحه داشتیم، اما تعریف خوبی نبود. همچنین، این تعریف زیر یک عنوان H3 قرار داشت که برای رسیدن به آن، باید متن زیادی را می‌خواندید. Our guide is full of fluff before getting to what people want to know!

 

برای رفع این مشکل، ابتدا مطالب غیرضروری را حذف کردم. سپس با کمک ChatGPT، توضیحات را دقیق‌تر و کامل‌تر کردم و در نهایت آن را زیر عنوان (H2)  قرار دادم تا اهمیتش بیشتر مشخص شود.

 

Solution = remove the fluff!

 

با اعمال تغییرات، این صفحه در نتایج جستجو برای کلمه کلیدی "سئو محلی چیست" و عبارات مرتبط دیگر، پیشرفت چشمگیری داشت و چندین رتبه بالاتر آمد. این نشان می‌دهد که تغییرات اعمال شده تأثیر مثبتی بر سئو محلی صفحه داشته است.

 

Result = higher rankings for this keyword and variations

 

کلمه کلیدی مرتبط دوم: استراتژی سئو محلی

با این کلمه کلیدی یک بار دیگر، همه صفحات رقیب ترافیک بیشتری نسبت به ما دریافت می‌کردند. به نظر مشکل این است که در پست ما هیچ اشاره‌ای به "استراتژی" نشده است، در حالی که رقبای ما چندین بار به آن اشاره می‌کنند. برای حل این مشکل، یک بخش کوتاه در مورد استراتژی سئو محلی اضافه کردم. همچنین از ChatGPT خواستم که "استراتژی" را به تعریف سئو محلی اضافه کند. نتیجه‌ای که گرفتیم رتبه از پایین صفحه دوم به صفحه اول برای این کلمه کلیدی مرتبط جهش زد.

 

Our post doesn't mention "strategy"!




The section I added to the post

 

Getting ChatGPT to help ;)

 

Result = higher rankings

کلمه کلیدی مرتبط سوم: "چگونه سئو محلی انجام دهیم"

رقبای ما، اگرچه به میزان قابل توجهی نبود، اما ترافیک بیشتری را از طریق این کلمه کلیدی کسب می‌کردند. با این حال، وقتی دیدم گوگل این عبارت را به‌عنوان یک "مفهوم کلیدی" در نتایج جستجوی سئو محلی برجسته می‌کند، متوجه اهمیت بالای آن شدم. به نظر می‌رسد هر کسی که به دنبال سئو محلی است، به دنبال راهکارهای عملی برای پیاده‌سازی آن است. اگرچه راهنمای ما اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه می‌داد، اما بخش‌های مربوط به "نحوه انجام" به اندازه کافی برجسته نبودند. برای رفع این مشکل، ساختار محتوا را بازنگری کردم و یک بخش مجزا با عنوان "راهنمای گام‌به‌گام سئو محلی" ایجاد کردم.

Google seems to indicate the importance of this subtopic

 

Again, the information is unnecessarily buried in our guide



This looks much better after restructuring!

 

در نتیجه اقدامات انجام شده، شاهد بهبود قابل توجهی در رتبه بودیم و از رتبه 7 به رتبه 4 رسیدیم.

Result = higher rankings

آیا همیشه اینقدر خوب جواب می‌دهد؟

نه، هیچ چیز در سئو تضمینی نیست، این هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، همان روز راهنمای قیمت‌گذاری سئوی خود را برای کلمات کلیدی مرتبط بهینه‌سازی کردم، و اگرچه ترافیک بهبود یافت، اما تنها حدود 23 درصد افزایش داشت.23% traffic improvement to our SEO pricing guide

 

برای شفافیت بیشتر، تمام کلمات کلیدی مرتبطی که برای بهینه‌سازی پست استفاده کردم و نتایج حاصل از آن به شرح زیر است:

کلمه کلیدی مرتبط 1: "هزینه سئو چقدر است"

هر صفحه رقیب ترافیک بیشتری نسبت به ما از این کلمه کلیدی دریافت می‌کرد، با یک صفحه که تخمین زده می‌شود 317 بازدید ماهانه بیشتر داشته باشد:

هنگامی که کلمات کلیدی را بر اساس اصطلاحات در Keywords Explorer خوشه‌بندی کردم، همچنین حدود 70 کلمه کلیدی حاوی کلمه "چقدر" را دیدم (این حدود 19 درصد از کل کلمات کلیدی در گزارش شکاف محتوا بود!):Lots of searches for keywords containing "much"

 

تحلیل ما نشان داد که رقبا ترافیک بسیار بیشتری از کلمه کلیدی "هزینه سئو چقدر است" دریافت می‌کنند. جالب‌تر اینکه، حدود 19 درصد از تمام کلمات کلیدی مرتبط، عباراتی بودند که به دنبال هزینه سئو می‌گشتند. با این حال، با وجود اینکه پاسخ این سوال در محتوای ما وجود داشت، اما به دلیل عدم وجود یک عنوان سرتیتر واضح، پیدا کردن آن برای کاربران دشوار بود. برای رفع این مشکل، یک سرتیتر مشخص (H2) با عنوان "هزینه سئو چقدر است؟" اضافه کردیم و پاسخ را در زیر آن قرار دادیم.

Examples of keywords containing "much"

 

Section I added to the post

نتیجه:  وقتی ما محتوای جدیدی به صفحه اضافه کردیم، رتبه صفحه برای کلمه کلیدی اصلی تغییری نکرد، اما برای عبارت‌های جستجوی طولانی‌تر و دقیق‌تر که با کلمه کلیدی اصلی مرتبط بودند، توانستیم در نتایج جستجو ظاهر شویم. در واقع محتوای جدیدی که اضافه کردیم، به گوگل نشان داد که صفحه ما اطلاعات دقیق‌تری را در مورد این کلمات طولانی‌تر دارد.

Example featured snippet won thanks to the new section

کلمه کلیدی مرتبط 2: "هزینه ماهانه سئو"

ما متوجه شدیم که رقبای ما برای یک کلمه کلیدی خاص، بازدیدهای بیشتری نسبت به ما داشتند. با بررسی دقیق‌تر فهمیدیم که مردم بیشتر به دنبال هزینه ماهانه خدمات سئو هستند تا هزینه‌های دیگر. با تغییر محتوای صفحه و تاکید بیشتر بر هزینه ماهانه، توانستیم رتبه‌ صفحه را برای این کلمه کلیدی و عبارات مشابه بهبود بخشیم و حتی در نتایج جستجو برجسته شویم.

Lots of searches for keywords containing "month"

Example of me burying important information yet again :(

برای حل این مشکل، محتوای مربوط به قیمت‌گذاری ماهانه را در بالای صفحه قرار دادم و یک سرتیتر (h2) توصیفی نوشتم ("قیمت‌گذاری ماهانه قرارداد" → "قیمت‌گذاری ماهانه قرارداد: هزینه سئو در ماه چقدر است؟").

من قسمت اول متن را طوری تغییر دادم که مهم‌ترین نکته آن، یعنی قیمت ماهانه، بیشتر به چشم بیاید. چون وقتی مردم در مورد این موضوع جستجو می‌کنند، دنبال اطلاعاتی درباره قیمت ماهانه هستند. برای اینکه این اطلاعات راحت‌تر پیدا شود، آن را ساده‌تر نوشتم و در جایی قرار دادم که بیشتر به چشم بیاید و خواننده به راحتی آن را ببیند.

How I improved the intro

 

نتیجه: با انجام این تغییرات، این صفحه توانست برای این کلمه کلیدی و چندین عبارت مرتبط دیگر جایگاه نقطه صفر گوگل یا Featured Snippet را به دست آورد.

کلمه کلیدی مرتبط 3: "قیمت‌گذاری سئو محلی"

وقتی داشتم کلمات کلیدی مرتبط را بررسی می‌کردم، متوجه شدم که 16 تا از آن‌ها کلمه "محلی" را شامل می‌شوند.

 

Lots of people are searching for local SEO pricing in various ways

پس از بررسی بیشتر، متوجه شدم که این‌ها همه روش‌های مختلفی برای جستجوی هزینه خدمات سئو محلی بودند.

وقتی داشتم کلمات کلیدی را بررسی می‌کردم، متوجه شدم یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران، هزینه سئوی محلی هست. با اینکه مطلب ما به این سوال پاسخ می‌داد، اما اطلاعات به اندازه کافی واضح و مشخص نبود. برای رفع این مشکل، یک بخش جداگانه با عنوان "هزینه سئوی محلی چقدر است؟" ایجاد کردم و اطلاعات را به صورت خلاصه و قابل فهم ارائه دادم..  تغییر باعث شد که مطالب ما برای کاربران جذاب‌تر شود و در نتیجه، رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کند.

Examples of how people are searching

New section I added

Results = improved rankings across many related keywords

کلمه کلیدی مرتبط 4: "هزینه سئو برای یک کسب‌وکار کوچک چقدر است؟"

متوجه شدم که یک رقیب با جستجوی این عبارت، ماهانه حدود 105 بازدید بیشتر از ما دارد. وقتی کلمات کلیدی مشابه رو بررسی کردم، متوجه شدم خیلی افراد تمایل دارند از هزینه سئو برای کسب‌وکارهای کوچک مطلع شوند. مشکل اینجاست که در محتوای ما، هیچ اشاره مستقیم به هزینه سئو برای کسب‌وکارهای کوچک نشده بود. اما خب، این مشکل هم راه حلی دارد. تنها کافیست یک بخش جدید به محتوا اضافه کنیم که به این سوال پاسخ دهد. همین کار را کردم و یک عنوان جدید به نام "هزینه سئو برای کسب‌وکارهای کوچک چقدر است؟" ایجاد کردم.

 نتیجه: رتبه ما از جایگاه پانزدهم به پنجم رسید و برای کلمات کلیدی مشابه هم پیشرفت خوبی داشتیم. 

Lots of people searching for small business SEO pricing in various ways

Our post mentions nothing about this :(

New section I added

Results = improved rankings for many related keywords

کلمه کلیدی مرتبط شماره 5: "مدل‌های قیمت‌گذاری سئو"

این کلمه کلیدی خیلی مهم نیست، اما زمانی که محتوا را بررسی می‌کردم، متوجه شدم که میتوان محتوا را با این عبارت سئو کرد.  یک عنوان جدید با نام مدل‌های قیمتی سئو: بررسی دقیق هزینه‌ها ایجاد کردم. بعد، سه مدل اصلی قیمت‌گذاری سئو را توضیح دادم و بقیه مطالب را پایین این متن مرتب سازی کردم.

نتیجه: از رتبه 5 به رتبه 1 رسید.

 

 New section I added, with existing content nested within

Result = higher rankings

سخن پایانی

بهینه‌سازی کلمات کلیدی مرتبط، فرایندی دقیق‌تر از تکرار همان کلمات کلیدی در متن است. موتورهای جستجوی پیشرفته‌ای مانند گوگل قادر به تشخیص معانی مترادف و مرتبط با یکدیگر هستند به عنوان مثال گوگل متوجه می‌شود که سئو و بهینه سازی سایت هردو یک معنی دارند. در عوض، تمرکز باید بر روی شناسایی و استفاده بهینه از زیر موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی باشد. این امر ممکن است مستلزم افزودن بخش‌های جدید یا بازنگری ساختار موجود متن جهت افزایش وضوح آن باشد. این تغییرات برای هر صفحه حدود دو تا سه ساعت زمان می‌برد.

پست های مشابه