seo expert یا متخصص سئو کیست و چه ظایفی دارد؟

24 شهریور 1403

در سال‌های اخیر سئو به یکی از مهمترین فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. امروز کسب‌وکارها به این آگاهی رسیده‌اند که رتبه وبسایت آنها در موتورهای جستجو تا چه در ایجاد آگاهی از برند و همچنین رشد فروش محصول یا خدمات آنها اهمیت دارد. به همین دلیل به جایگاه و اهمیت سئو پی برده و این تخصص را یکی از بال‌های مهم در مسیر تحقق اهدافی چون رشد و توسعه برند و همچنین فروش می‌دانند. مدیران کسب‌وکار می‌دانند که بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جذب ترافیک ارگانیک و افزایش دیده‌شدن است و این اتفاق خوبی است که به رشد سریع‌تر برندها در سال‌های اخیر منجر شده است.

واضح است که در پی به وجود آمدن چنین آگاهی، خدمات سئو یک تخصص پرتقاضا به حساب می‌آید و افراد زیادی در پی یادگیری یا توسعه خود در این زمینه هستند. اما یک متخصص چگونه و با چه مهارت‌هایی می‌تواند برندها را به اهداف خود نزدیک کند یا برساند؟ یک کارشناس سئو چگونه می‌تواند دانش خود را در این زمینه افزایش دهد؟ در مطلب امروز در مورد این موضوعات گفته‌ایم. اگر به دنبال یادگیری سئو هستید، یا می‌خواهید به یک متخصص سئو تبدیل شوید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

متخصص سئو کیست؟

در معرفی متخصص seo باید بگوییم که شخصی است که مسئول بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو به منظور افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو است.

یک متخصص سئو با تدوین استراتژی‌های کارآمد و استفاده از تکنیک‌های مختلف، محتوای سایت‌ها را بهینه‌سازی می‌کند تا مطمئن شود که موتورهای جستجو به درستی محتوای سایت را می‌خوانند و آن را به کاربران نشان می‌دهند. در واقع متخصص سئو این توانایی را دارد با مهارت‌هایی که دارد، وب‌سایت کسب‌وکارهای مختلف را از پایین‌ترین رتبه به صفحات اول و حتی 3 لینک اول موتورهای جستجو تبدیل کند. البته رسیدن به این هدف یک فرآیند زمان‌بر است و نباید انتظار داشت در مدت کوتاهی اهداف سئو محقق شود. متخصصان حرفه‌ای سئو تکنیک‌هایی دارند که می‌توانند روند تحقق این اهداف را سریعتر کنند. در ادامه درباره وظایف متخصصین سئو می‌خوانید.

 

کارشناس سئو چه مهارت‌هایی دارد؟

یک کارشناس سئومهارت‌های مختلفی دارد. به صورت کلی، این شخص باید ترکیبی از مهارت‌های فنی، تحلیلی، ارتباطی و خلاقانه است تا بتواند به طور موثر وب‌سایت‌ها را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کند و ترافیک ارگانیک را افزایش دهد. برخی از مهارت‌های یک کارشناس سئو به شرح زیر است:

مهارت‌های فنی (Technical Skills)

کارشناس سئو باید اصول کدنویسی و نحوه عملکرد وب‌سایت‌ها برای انجام بهینه‌سازی‌های فنی را بداند، درباره هاستینگ و دامنه دانش کافی داشته باشد و با اصول میزبانی وب و مدیریت دامنه‌ها آشنا باشد. ضمن اینکه با ابزارهای مختلفی مانند  Google PageSpeed Insights برای بهبود سرعت بارگذاری صفحات آشنا باشد. توانایی بهینه‌سازی ساختار URL و اطمینان از اینکه موتورهای جستجو می‌توانند به درستی صفحات را ایندکس کنند از سایر مهارت‌های فنی یک کارشناس سئو است.

مهارت‌های تحلیلی (Analytical Skills)

استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics و Google Search Console برای بررسی عملکرد سایت و تفسیر داده‌ها از جمله مهارت‌های تحلیلی متخصصان و کارشناسان سئو است. علاوه بر این، توانایی انجام تحقیقات جامع کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs، SEMrush و Moz، تحلیل رقبا و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها برای بهبود رتبه‌بندی از بایسته‌های یک کارشناس سئو است.

مهارت‌های محتوایی (Content Skills)

توانایی نوشتن محتوای با کیفیت که هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو جذاب باشد، درک اصول و چارچوب‌های سئودر محتوا On-Page) بهینه‌سازی عنوان‌ها، متا تگ‌ها، هدرها و تصاویر برای بهبود رتبه‌بندی) و... از مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس سئو است. به عبارتی باید بتواند محتوایی تولید کند که جذاب باشد و در ضمن این محتوا را در چارچوب‌های  سئو بنویسد.

مهارت‌های ارتباطی و همکاری (Communication and Collaboration Skills)

توانایی برقراری ارتباط موثر با تیم‌های مختلف مانند توسعه‌دهندگان وب، طراحان و تیم‌های بازاریابی، مهارت در مدیریت پروژه‌ها و هماهنگی با سایر بخش‌ها برای اجرای استراتژی‌های سئو، همکاری با دیگر اعضای تیم برای رسیدن به اهداف مشترک و... از دیگر مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس حرفه‌ای سئو است.

مهارت‌های بازاریابی و استراتژیک (Marketing and Strategic Skills)

یک کارشناس سئو همچنین باید درک اصول بازاریابی محتوا و چگونگی استفاده از آن برای بهبود سئو و توانایی ایجاد و پیاده‌سازی استراتژی‌های سئو بلندمدت و کوتاه‌مدت را داشته باشد. همچنین پیگیری و به‌روز نگه داشتن دانش خود در مورد الگوریتم‌های موتورهای جستجو و تکنیک‌های جدید سئو موضوعی است که نباید آن را فراموش کند.

وظایف کارشناس سئو چیست؟

 یک کارشناس سئو دارای وظایفی است که برندها را به اهداف خود در زمینه آگاهی از برند و رشد فروش می‌رساند. به صورت تخصص وظایف کارشناس سئو جهت بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک شامل موارد زیر است:

تحلیل و تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی یعنی شناسایی کلمات کلیدی مناسب که بیشترین جستجو و کمترین رقابت را دارند از وظایف کارشناس سئو است. برای انجام این مهم کارشناسان سئو از ابزارهای مختلفی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs و SEMrush کمک می‌گیرند.

تحلیل رقبا

بخش دیگری از وظایف تحلیلی کارشناس سئو است به صورت کلی‌تر، بررسی استراتژی‌های سئو رقبا و شناسایی فرصت‌ها و نقاط ضعف اقدام مهمی است که  با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs و Moz برای تحلیل بک‌لینک‌ها و رتبه‌بندی رقبا انجام می‌شود.

تحلیل وب‌سایت

بخش مهم دیگری از وظایف یک کارشناس سئو است که شامل بررسی وضعیت فعلی وب‌سایت از لحاظ سئو، شناسایی مشکلات فنی و محتوایی است. این مهم با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console برای تحلیل ترافیک و عملکرد سایت انجام می‌شود.

بهینه‌سازی محتوا

محتوا قلب تپنده هر وب‌سایت است. بدون محتوای بهینه‌شده، تلاش‌های سئو بی‌نتیجه خواهد بود. کارشناس سئو باید بتواند محتوای سایت را به گونه‌ای بهینه کند که هم برای کاربران جذاب باشد و هم مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرد. استفاده از کلمات کلیدی به صورت طبیعی و متعادل، بهبود ساختار محتوا و ایجاد لینک‌های داخلی از جمله تکنیک‌های بهینه‌سازی محتوا است.

بهینه‌سازی داخلی (on-page)

بهینه‌سازی محتوا  یکی از وظایف مهم کارشناس سئو است. یک کارشناس سئو باید بتواند بهینه‌سازی عنوان‌ها، متا تگ‌ها، هدرها و تصاویر را به درستی و در چارچوب‌های سئو انجام دهد. همچنین تولید محتوای جذاب، غیر کپی و به‌روز رسانی محتوای قدیمی برای افزایش کیفیت و کارایی از دیگر وظایف کارشناس سئو است.
در کنار این موارد، بهینه‌سازی ساختار سایت مانند بهبود ساختار URLها، لینک‌های داخلی، و نقشه سایت ، اطمینان از دسترسی و تنظیم URLهای صحیح موتورهای جستجو به صفحات سایت از وظایف مهمی است که یک کارشناس سئو باید انجام دهد. از سوی دیگر، بهینه‌سازی سرعت سایت با استفاده از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights برای ارزیابی و بهبود سرعت سایت امر مهم دیگری است که انجام درست و به موقع آن به تحقق اهداف سئو کمک می‌کند.

 (off-page) بهینه‌سازی خارجی

ایجاد بک‌لینک‌های با کیفیت از سایت‌های معتبر، ایجاد و توزیع محتوای جذاب و ارزشمند برای جذب بک‌لینک‌ها و افزایش تعامل کاربران و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌های دیجیتال برای توزیع محتوا از دیگر وظایف کارشناسان سئو است.

وظایف  نظارتی و گزارش‌دهی

یکی از وظایف مهم یک کارشناس سئو، پیگیری و نظارت بر رتبه‌بندی کلمات کلیدی، ترافیک ارگانیک، و نرخ تبدیل با استفاده از ابزارهای تحلیلی برای بررسی نتایج و ارزیابی اثربخشی استراتژی‌های سئو است. علاوه براین تهیه گزارش‌های دوره‌ای برای نمایش نتایج و پیشرفت‌ها به مدیران و ذی‌نفعان وارائه پیشنهادات بهینه‌سازی بر اساس تحلیل داده‌ها و نتایج گزارش‌ها از سایر وظایف این شغل است.

وظایف آموزش و به‌روز رسانی

یک کارشناس سئو باید به روز باشد و از آخرین تغییرات و تکنیک‌های حوزه سئو و الگوریتم‌های موتورهای جستجو آگاه باشد. برای به روز بودن می‌توان در دوره‌های آموزشی و وبینارها حضور یافت. همچنین مطالعه منابع معتبر برای بهبود تخصص‌های کارشناسان سئو مفید است.

چگونه متخصص سئو شویم؟

برای بسیاری از افرادی که در حوزه سئو فعالیت می‌کنند یا قصد ورود به این حوزه را دارند، این سوال وجود دارد که چگونه متخصص سئو شویم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که متخصص سئو شدن، نیازمند ترکیبی از دانش فنی، مهارت‌های تحلیلی و بازاریابی، و تجربه عملی است. به بیان دیگر، سئو تخصصی کلان است و مجموعه‌ای از تخصص‌های دیگر است. در ادامه، مراحل و منابعی که می‌توانند به شما در مسیر تبدیل شدن به یک متخصص سئو کمک کنند را بررسی می‌کنیم:

آموزش پایه اصول سئو

راه‌های زیادی برای یادگیری اصول سئو وجود دارد، از آموزش‌های رایگانی که در یوتیوب و گوگل وجود دارد تا یادگیری از طریق وبسایت‌های معتبر و منابع آنلاین. اما توصیه ما به شما این است که از روش‌های مختلفی برای یادگیری اصول اولیه سئو استفاده کنید و در ادامه در دوره‌های آنلاین، وبینارها و آموزش‌های مختلف بهره ببرید. شما همچنین می‌توانید از تجربه متخصصین سئو استفاده کنید، کارآموزی کنید و در کارگاه‌های آموزشی حضور یابید. یکی از راه‌های آموزش اصول سئو، حضور در موسسه‌هایی است که به صورت تخصصی و زیر نظر اساتید با تجربه به آموزش سئو می‌پردازند. سئولب یکی از این موسسات است. در واقع سئولب یک لابراتوار سئو است که شما ضمن یادگیری سئو در سطوح مختلف، زیر نظر استاد باتجربه سئو، علی حسینی می‌توانید سئو را بیاموزید و با مشارکت در پروژه‌های مختلف سئو را به صورت تجربی بیاموزید.

کسب دانش فنی

برای اینکه شما به یک متخصص سئو تبدیل شوید، باید به یادگیری HTML، CSS و جاوا اسکریپت بپردازید. برای این مهم هم می‌توانید در دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری شرکت کنید و یا در دوره‌های تعاملی برای یادگیری کدنویسی شرکت کنید.

شناخت ابزارهای سئو

یک متخصص سئو باید با ابزارهایی که او را به هدفش نزدیک می‌کند آشنا باشد. ابزارهایی مانند  Google Analytics برای تحلیل ترافیک وب‌سایت، Google Search Consoleبرای مانیتورینگ و نگهداری حضور سایت در نتایج جستجوی گوگل، SEMrush، Ahrefs  و Moz ابزارهای حرفه‌ای برای تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل رقبا و بررسی بک‌لینک‌ها.

یادگیری مهارت‌های تحلیلی و تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، یکی از وظایف مهم متخصص سئو، تحقیق کلمات کلیدی است. این مهم با استفاده از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs و SEMrush برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط و با ارزش انجام می‌گیرد و در نتیجه برای اینکه یک متخصص سئو شویم، باید کار با این ابزارها را یاد بگیریم و در آنها متخصص شویم. همچنین بررسی استراتژی‌های سئو رقبا و یافتن نقاط ضعف و فرصت‌ها برای بهبود رتبه سایت خود از مواردی است که متخصص سئو باید روش‌های انجام آن را بیاموزد. ایجاد و مدیریت وبسایت و اعمال تکنیک‌های سئو روی آن برای کسب تجربه عملی، انجام پروژه‌های سئو برای مشتریان یا کارفرمایان به عنوان کارآموز یا فریلنس، حضور در پروژه‌های مشترک و... به کسب تجربه و ارتقای سطح دانش سئو کمک می‌کند.

یادگیری مهارت‌های ارتباطی و تیم‌ورک

توانایی برقراری ارتباط با تیم‌های مختلف از جمله توسعه‌دهندگان وب، طراحان و تیم‌های بازاریابی است که از شما یک متخصص سئوی حرفه‌ای می‌سازد. شما باید با این افراد ارتباطی دوسویه و مداوم داشته باشید. همچنین توانایی مدیریت و هماهنگی پروژه‌های سئو برای دستیابی به اهداف مشخص از دیگر مواردی است که یک کارشناس سئو باید فراگیرد.
می‌توان گفت که
تبدیل شدن به یک متخصص سئو نیازمند تعهد، پشتکار و یادگیری مداوم است. با ترکیب آموزش‌های تئوریک و تجربه عملی، می‌توانید مهارت‌های لازم را کسب کرده و در این حوزه موفق شوید. منابع و ابزارهای زیادی در دسترس هستند که می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند.

 

آیا متخصص سئو باید برنامه نویسی بلد باشد؟

پاسخ کوتاه این است که لزومی ندارد که یک متخصص سئو حتماً برنامه‌نویس حرفه‌ای باشد، اما داشتن دانش پایه‌ای از برنامه‌نویسی می‌تواند بسیار مفید باشد.

1. اهمیت آشنایی با اصول فنی در سئو

در بخش سئو تکنیکال برخی از موارد نیاز به درک فنی دارند. به عنوان مثال:

  • ساختار URL: یک متخصص سئو باید قادر باشد تا URLها را بهینه‌سازی کند، که این امر نیاز به درک اولیه‌ای از ساختار URL و نحوه عملکرد آن دارد.
  • سرعت بارگذاری سایت: متخصص سئو باید از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights استفاده کند تا مشکلات فنی مرتبط با سرعت سایت را شناسایی و حل کند.
  • کدهای HTML، CSS و JavaScript: برخی از تکنیک‌های سئو نیاز به بهینه‌سازی کدهای HTML، CSS و JavaScript دارند. اگرچه متخصص سئو لازم نیست که یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشد، اما آشنایی با این زبان‌ها می‌تواند به او کمک کند تا بتواند مسائل فنی مرتبط با سئو را بهتر درک کند و پیشنهادهای بهتری به تیم برنامه‌نویسی ارائه دهد.

2. تخصص‌های مختلف در سئو

سئو به تخصص‌های مختلفی تقسیم می‌شود و هر کدام از این تخصص‌ها نیاز به سطح متفاوتی از دانش فنی دارند. برای مثال:

  • سئو فنی (Technical SEO): این شاخه از سئو به بهینه‌سازی عناصر فنی سایت مانند ساختار کدها، فایل‌های robots.txt، نقشه سایت و غیره می‌پردازد. در این حوزه، داشتن دانش برنامه‌نویسی و تسلط بر زبان‌هایی مانند HTML و CSS بسیار مفید است.

  • سئو محتوا (Content SEO): در این بخش تمرکز اصلی بر تولید و بهینه‌سازی محتواست. در این شاخه از سئو، نیازی به تسلط بر برنامه‌نویسی نیست، اما همچنان داشتن دانش پایه‌ای در مورد نحوه عملکرد وب‌سایت و موتورهای جستجو می‌تواند به بهبود عملکرد کمک کند.

3. داده‌ها و تحقیقات

بر اساس یک تحقیق از SEMrush، متخصصان سئو که دارای دانش فنی هستند، به‌ویژه در سئو فنی و بهینه‌سازی سرعت سایت، عملکرد بهتری دارند و توانایی بیشتری در حل مشکلات پیچیده فنی دارند. به‌علاوه، Moz نیز گزارش داده است که بیش از 50٪ از متخصصان سئو که در شرکت‌های بزرگ مشغول به کار هستند، دانش پایه‌ای از برنامه‌نویسی دارند و این دانش به آن‌ها کمک می‌کند تا با تیم‌های توسعه‌دهنده بهتر ارتباط برقرار کنند.

همچنین یکی از شرکت‌های موفق در زمینه سئو، توانست با داشتن یک تیم متخصص سئو که آشنایی مناسبی با برنامه‌نویسی داشتند، مشکلات سرعت سایت خود را شناسایی و برطرف کند. نتیجه این اقدام، افزایش 30 درصدی سرعت بارگذاری صفحات و بهبود 15 درصدی در رتبه‌های گوگل بود.

مزایا و معایب داشتن دانش برنامه‌نویسی برای متخصص سئو

مزایا داشتن دانش برنامه‌نویسی برای متخصص سئو

  1. ارتباط بهتر با تیم توسعه‌دهنده: در پروژه‌های بزرگ، متخصص سئو معمولاً با تیم‌های فنی کار می‌کند. داشتن دانش برنامه‌نویسی به متخصص سئو کمک می‌کند تا بتواند نیازها و مشکلات را به زبان فنی به برنامه‌نویسان منتقل کند.

  2. حل مشکلات فنی: برخی از مشکلات سئو به تغییرات در کدهای سایت نیاز دارند. اگر متخصص سئو قادر باشد این تغییرات را خودش اعمال کند، می‌تواند فرآیند بهبود سئو را تسریع کند.

  3. بهینه‌سازی سرعت سایت: یکی از عوامل مهم در سئو، سرعت بارگذاری صفحات است. اگر متخصص سئو با اصول برنامه‌نویسی آشنا باشد، می‌تواند پیشنهادات بهتری برای بهینه‌سازی سرعت ارائه دهد.

معایب داشتن دانش برنامه‌نویسی برای متخصص سئو

  1. تخصص بیش از حد در برنامه‌نویسی ممکن است به زمان‌بری منجر شود: اگر متخصص سئو بیش از حد روی برنامه‌نویسی تمرکز کند، ممکن است از جنبه‌های دیگر سئو مانند تحلیل کلمات کلیدی یا تولید محتوا غافل شود.

  2. نیاز به زمان برای یادگیری: یادگیری برنامه‌نویسی نیاز به زمان و تمرین دارد. اگر یک متخصص سئو تازه‌کار است، بهتر است به جای تمرکز زیاد روی برنامه‌نویسی، به مهارت‌های اساسی سئو بپردازد و به تدریج دانش فنی خود را افزایش دهد.

چگونه برنامه‌نویسی مورد نیاز یک متخصص سئو را یاد بگیرید؟

اگر شما یک متخصص سئو هستید یا قصد دارید به یک متخصص سئو تبدیل شوید، نیازی به تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای ندارید. اما توصیه می‌شود دانش پایه‌ای از زبان‌های HTML، CSS و JavaScript داشته باشید تا بتوانید بهتر با تیم‌های فنی کار کنید و مشکلات را سریع‌تر شناسایی کنید، توصیه‌ها برای یادگیری:

  1. دوره‌های آنلاین: سایت‌هایی مانند Udemy و Coursera دوره‌های مبتدی برای HTML و CSS ارائه می‌دهند که می‌توانند برای شروع مفید باشند.

  2. مطالعه مقالات فنی: مطالعه مقالات مرتبط با Technical SEO می‌تواند به شما در درک بهتر مسائل فنی کمک کند.

  3. کار با ابزارهای سئو فنی: ابزارهایی مانند Screaming Frog و Google Search Console می‌توانند به شما در تحلیل و بهینه‌سازی فنی سایت کمک کنند.

چقدر طول می‌کشد تا تبدیل به یک کارشناس سئو شویم؟

مانند هر تخصص دیگری، تبدیل شدن به یک کارشناس سئو که بتواند در پروژه‌های سئو مشارکت کند، بستگی به پشتکار، علاقه و انگیزه شما و البته تلاش دارد. می‌توان گفت که با اینکه درک مبانی سئو بیش از چند هفته طول نمیکشد، اما تسلط بر روی سئو به میزان تلاش شما وابسته است که شاید ماه ها و یا شایدم سال ها به طول انجامد. همچنین این مورد را فراموش نکنید که سئو همیشه در حال تغییر است و به همین دلیل لازم است همیشه در حال یادگیری و به روز کردن خود باشید. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که در کنار اینکه از طریق دوره‌های آنلاین دانش خود را به روز می‌کنید، از تجربه و دانش متخصصان نام آشنا و باتجربه این حوزه استفاده کنید. متخصص‌های سئو که تجربه انجام پروژه‌های بزرگ در برندهای مختلف و کسب‌وکارهای متنوع را داشته و با چالش‌ها و راه‌های رفع آنها آشنا هستند.

در مورد دوره‌های آموزشی هم باید بگوییم که دوره‌ حضوری سئو به متقاضیان شرکت در آنها کمک می‌کند، سئو از پایه تا پیشرفته را بیاموزند و در آزمایشگاه سئو، نسبت به همه آنچه می‌دانند و می‌آموزند، آزمون و خطا کنند. همچنین شرکت در دوره سئو نیز به رشد مهارت‌های افراد در زمینه سئو کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

تبدیل شدن به یک متخصص یا کارشناس سئو نیازمند تسلط بر مفاهیم و مهارت‌های کلیدی، به‌روزرسانی مداوم اطلاعات و استفاده از ابزارهای مناسب است همچنین سئو یک حوزه پرتحول و چالش‌برانگیز است که به مهارت‌های فنی، خلاقیت و درک عمیق از رفتار کاربران نیاز دارد که با تمرکز بر این مهارت‌ها و به‌کارگیری استراتژی‌های مؤثر، می‌توانید به یکی از برجسته‌ترین متخصصان و کارشناسان سئو تبدیل شوید.

پست های مشابه