تاریخ انتشار
تاریخ آخرین ویرایش
"@context": "https://schema.org",
"@type": ,
"mainEntityOfPage": {
"@type": "WebPage",
"@id":
},
"headline": ,
"description": ,
"@type":
"name":
},
"publisher": {
"@type": "Organization",
"name": ,
"logo": {
"@type": "imageObject",
"url":
}
},
"datePublished": ,
"dateModified":
}
استراکچر دیتا مقاله چیست؟
در این بخش میخواهیم بیاموزیم که ریچ اسنیپتها و استراکچر دیتای مقاله چه هستند و چطور آنها را بنویسیم. اسنیپت مقاله یکی از مشهورترین اسنیپتهاست که در واقع باید تمامی سایتهایی که محتوا تولید می کنند از آن استفاده کنند. به طور کلی نوشتن استراکچر دیتا به گوگل کمک میکند تا بیشتر و بهتر محتواهای شما را درک کند یا به عبارت دیگر این شمایید که با نوشتن این استراکچر دیتاها به موتورهای جستجو کمک میکنید که شما و کسب و کار شما را درک کنند.
هر کدام از کسب و کارها انواع و اقسام محتواها را از قبیل متن، ویدیو، پادکست، فیلم و… را در صفحات خود تولید میکنند اما آیا گوگل تنها با کراول آنها میتواند تفاوت آنها را به راحتی و به سرعت تشخیص دهد و به کاربر آنچه را جستجو میکند به درستی نمایش دهد؟ پاسخ این است که اگر شما استراکچر دیتای مربوطه را به درستی وارد کرده باشید در واقع پروسه درک گوگل از محتوای خود را سریعتر کردید.
اما مثل همیشه و به تکرار میگوییم:
گوگل تضمین نمیکند که یک ریچ اسنیپت (Rich Snippet) در نتایج گوگل حتما نمایش داده شود چرا که اغلب در حال آپدیت و تغییر هستند. پس ممکن است به زودی نمونههایی که الان وجود دارند منسوخ شوند، به همین دلیل اهمیت دارد که همیشه صفحات خود را مورد بررسی قرار دهید.
اگر نگاهی به schema.org انداخته باشید متوجه میشوید که میان استراکچر دیتاهای مقاله (Article)، خبر (NewsArticle) و مقاله تکنولوژی (TechArticle) و… تفاوت بسیار است. پس مهم است که درک کنیم اسکیماهای مربوط به مقاله چه هستند.
اسکیما که شامل استراکچر دیتا، ریچ اسنیپت یا میکرودیتاست در واقع زبان جهانی موتورهای جستجوست. Schema به موتورهای جستجو کمک میکنند که درک بهتری از وبسایت شما داشته باشند و کمک کند که محتوای مرتبطتری در پاسخ به کوئریهای کاربران ارائه دهد. به طور دقیق بخواهیم بگوییم این است که اسکیما به موتورهای جستجو میگوید که صفحه شما درباره چه چیزی است.
گوگل استراکچر دیتای بلاگ، اخبار و مقالات ورزشی را معرفی کرده است تا نه تنها موتورهای جستجو بیشتر آنها را درک کنند و در نتیجه بتوانند در نتایج جستجو ظاهر پیشرفتهتری داشته باشند.
علاوه بر آن، با نوشتن استراکچر دیتای مقاله، محتوای شما به عنوان یک نتیجه غنی (Rich Result) ارائه میشود تا بتواند در اختیار کاربرانی قرار گیرد که به دنبال پاسخ صوتی از دستیار گوگل (Google Assistant) هستند. چرا اهمیت دارد؟ چون ۷۲ درصد از مردم جهان استفاده از دستیار گوگل را در برنامه روزانه خود قرار میدهند.
انواع استراکچر دیتای مقاله
سایت Schema.org چندین اسکیمای مقاله متنوع ارائه داده است: چند نوع استراکچر دیتای مقاله داریم:
- ۱.مقاله متنی (Advertiser Content Article)
- ۲. مقاله خبری (news Article)
- ۳. گزارش (Report)
- ۴. مقاله آماری (Satirical Article)
- ۵. مقاله (Scholary Article)
- ۶. پست سوشال مدیا (Social Media Posting)
- ۷. مقاله تکنولوژی (Tech Article)
استراکچر دیتای مقالات (Article Structure Data) چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
بهبود نمایش صفحات شما در SERP، این مهمترین مزیتی است که اضافه کردن استراکچر دیتای مقاله دارد اما انجام دادن آن حتما نیازمند یک کارشناس سئو حرفهای است تا مورد جریمه گوگل واقع نشود.
هدف اصلی موتورهای جستجو چیست؟ ارائه محتوای مرتبط و دقیق به کاربر! که برای به حقیقت پیوستن این ایده باید چه کار کند؟ قطعا باید نوع دقیق محتوای سایتها را به خوبی شناسایی کند تا به کاربران پیشنهاد دهد.
یکی از راههایی که میتواند به فهم گوگل ازنوع محتوای ایجاد شده توسط خود ما کمک کند، نوشتن همین Structure data است. داشتن داده ساختار یافته برای مقالات کمک میکند که یک قالب منظم و هدفمند برای ارائه مقالات خود داشته باشید.
- ۱. بهبود نمایش صفحه شما در صفحه نتایج جستجو
- ۲. نمایش محتوا به صورت Rich Result
- ۳. قرارگیری صفحه شما در طبقه بندی درست ایندکس گوگل
- ۴. درک دقیق از صفحات شما و جلب اعتماد گوگل
داشتن استراکچر دیتا بازی برد برد برای مقابله با گوگل است!
چرا برد برد؟ چون هم میةواند اعتماد گوگل را جلب کند هم میتواند رضایت کاربرهای شما را به دست آورد.
چطور استراکچر دیتای مقاله اضافه کنیم؟
همانطور که بیان شد، نوشتن استراکچر دیتای مقاله میتواند تاثیر زیادی در صفحه نتایج جستجو داشته باشد و منجر به تجربه کاربری خوبی هم شود. خوشبختانه روشهای زیادی برای اضافه کردن استراکچر دیتای مقاله وجود دارد. اما ما به شما راحتترین و بی دردسرترین راه را نشان میدهیم که به سادگی بتوانید کد آن را ایجاد کرده و در سایت خود قرار دهید.
ساختن استراکچر دیتای مقاله کار چندان پیچیدهای نیست، اما دانستن یک سری نکات پیش از انجام آن میتواند مسیر روشنی را برایتان مشخص کند. برای ساخت استراکچر دیتای مقاله دستورالعملهای فنی و عمومی وجود دارد که برای آنکه در نتایج گوگل بهتر و سریعتر نمایش داده شوید بهتر است آنها را دنبال و رعایت کنید.
اگر چه که ابزارهای متنوعی برای ساختن استراکچر دیتای مقاله وجود دارد، اما ما به شما سادهترین راه را پیشنهاد میکنیم. تنها کافیست نوع محتوای خود را برای انتخاب استراکچر دیتا انتخاب کنید. پس از وارد کردن اطلاعات کلی میتوانید کد ایجاد شده را از قسمت مربوطه کپی کرده و در سورس سایت خود قرار دهید.
در ویديو زیر نحوه ساخت استراکچردیتا مقاله و اضافه کردن آن به صفحه مورد نظر آموزش داده شده است.
حتی اگر از وردپرس هم استفاده میکنید هیچ کار پیچیدهای برای انجام ندارید. سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس افزونههایی دارند که میتوانند به سادگی برای شما استراکچر دیتاهای مختلفی را پیاده سازی کنند بدون آنکه نیازی باشد شما چیزی از کدنویسی بدانید.
ملزومات ایجاد استراکچر دیتای مقاله
مقرراتی برای ایجاد استراکچر دیتا مقاله وجود دارد که به نوع صفحه شما وابسته است، منظور ما این است که عملکرد استراکچر دیتای مقاله برای صفحات AMP یا غیر AMP (صفحات موبایلی پرشتاب) متفاوت است.
کدنویسی استراکچر دیتای Article در دو حالت AMP و غیر AMP متفاوت است. در ادامه به معرفی هر دو مورد یعنی صفحات موبایل پرشتاب و غیر AMP میپردازیم.
استراکچر دیتای Article برای صفحات موبایلی پرشتاب (AMP)
برای اینکه محتوای صفحات AMP برای نتایچ غنی در SERP یا صفحه نتایج جستجوی گوگل شرایط لازم را داشته باشد، ویژگیهای مربوطه باید در صفحات وجود داشته باشد.
برای افزایش تجربه کاربری، میتوانید ویژگیهای پیشنهادی را نیز اضافه کنید که هر کدام در واقع اطلاعات بیشتر و جامعتری را در خصوص محتوای صفحات شما به موتور جستجو ارائه میدهند. برخی از ویژگیهای ضروری برای صفحات AMP شامل نام نویسنده، زمان انتشار مقاله، هدلاین، تصویر، لوگوی انتشار و نام هستند و ویژگیهای پیشنهادی شامل زمان اصلاح مقاله (Date modified) یا موجودیت اصلی صفحه (main entity of page) است.
در نسخه موبایل استراکچر دیتا شامل Top story، Rich Result، استوری و… میباشد که متشکل از تصاویر، لوگو است. اما اینکه چطور پیاده سازی شوند در این بخش اهمیت پیدا میکند.
حتما لینکهای آبی رنگ در نتایج جستجو توجه شما را جلب کرده و متوجه تفاوت لینکهای مشکی و آبی رنگ شدهاید! در پاسخ باید گفت آنچه که باعث میشود لینکها آبی رنگ شوند و جلوه پیدا کنند داشتن استراکچر دیتاست.
چطور structure data را برای صفحات AMP اجرا کنید؟
ویژگی amp صفحه در کنار استفاده از structure data article در محتوا به نمایش مطالب در top story گوگل کمک می کند و ترافیک بسیار زیادی را به صفحه هدایت می کند. ویژگی یا فیچرهای متنوعی در استراکچر دیتای AMP وجود دارد، اما برای استفاده از تک تک این ویژگیها بهتر است پلههای زیر را طی کنید:
به سایت AMP Project Specifications مراجعه کرده و با مطالعه گایدلاینهای مربوطه، المانهای استراکچر دیتا را اضافه کنید. در این مرحله ارائه اطلاعات درست و دقیق بسیار اهمیت دارد.
تکه کد زیر نمونه کد JSON-LD بر روی یک صفحه amp است که از استراکچردیتا article استفاده کرده است.برای صفحات AMP شما باید مشخصات لازم را برای محتوای خود در نظر بگیرید تا به عنوان یک نتیجه غنی واجد شرایط نمایش باشد. همچنین می توانید ویژگی های پیشنهادی دیگری نیز در مورد محتوای خود بگنجانید، که می تواند تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد.
نحوه پیاده سازی Structure data برای صفحات Non-AMP
برای اضافه کردن استراکچر دیتا Article مسیر خیلی کوتاهی را باید طی کنید. تنها کافیست از ابزار ارائه شده توسط سئولب فیلدهای خالی را پر کرده و با مطالعه راهنمای ارائه شده توسط گوگل به درستی آن را بنویسید. این کار باعث میشود که کراول گوگل روی سایت شما به راحتی انجام شود.
همیشه یادتان باشد که اضافه کردن استراکچر دیتای مقاله خود را تنها به نوشتن معطوف نکنید و همیشه آن را تست کنید که ابزار رایگان خود گوگل به اسم Rich Result Test میتواند بهترین گزینه برای تست استراکچر دیتایی که ایجاد کرده اید باشد.
همچنان تاکید میکنیم که نقض هرگونه قانون و راهنمای گوگل توسط شما در حین نوشتن استراکچر دیتا میتواند سایت شما را مشمول جریمه توسط خود گوگل کند. پس برای رفع این خطر بهتر است که ریسک جریمه گوگل را به حداقل مقدار ممکن برسانید.
مزایای ساخت استراکچر دیتای مقاله
نشانه گذاری برای استراکچر دیتای مقاله یک راه ساده برای برجسته کردن سایت شما از رقبا در لیست نتایج SERP است که امکان ترغیب کاربران را بالاتر میبرد یا به عبارت دقیقتر CTR را افزایش میدهد.
علاوه بر این داشتن استراکچر دیتای مقاله توانایی نمایش محتوای شما در دستگاههای فعال صوتی (مانند دستیار صوتی گوگل) فراهم میکند که نمیتوان از این امکان غافل شد.
آنچه اهمیت دارد این است که اگر یک یا چند دستور العمل نقض شود، میتواند منجر به جریمههای گوگل برخلاف شما شود، یا حتی منجر به حذف وبسایت شما از نتایج گوگل شود!
دستورالعملهای ساخت استراکچر دیتای یک سایت شامل دو بخش عمده است:
۱. دستورالعملهایی که به گوگل کمک میکند تا شما را پیدا کرده و درک خوبی از سایت و کسب و کار شما داشته باشد. این رهنمودها مانند اشتراک مقاله یا پرداخت هزینه جهت مطالعه مقاله میباشد.
۲. دستورالعملهای محتوایی (کیفی) که اصول اساسی خاصی را پوشش میدهند که مانع از فریب کاربران شود. این رهنمودها مواردی مثل محتوا، ارتباط، کامل بودن، موقعیت مکانی، تصاویر و… را تحت پوشش قرار میدهند.