<script type="application/ld+json"> {
"@context": "https://schema.org",
"@type": "FAQPage",
"mainEntity": [
{
"@type": "Question",
"question":
"acceptedAnswer": {
"@type": "Answer",
"answer":
}
},
]
} </script>

ساخت استراکچردیتا FAQ

یکی از نشانه گذاری‌های جذابی که گوگل معرفی کرده است استراکچر دیتای FAQ می باشد که خیلی مورد استقبال واقع شده است. گوگل در ماه می ۲۰۱۹ نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) را راه اندازی کرد و در واقع یک ویژگی جدیدی برای محتوای داخل صفحه شماست که به rich snippet مشهور است. در ادامه به نحوه نوشتن استراکچر دیتا FAQ می‌پردازیم که به سایت شما اجازه می‌دهد تا ظاهر برجسته‌تری را در صفحه نتایج جستجو داشته باشد.

استراکچر دیتا FAQ چیست؟

FAQ در واقع پرسش و پاسخ سوالات متداول و مخفف (Frequently Asked Questions) است. FAQ در واقع نوعی محتواست که به بخشی از صفحه وب اضافه می‌شود، و سوالات متداول کاربران درباره آن محتوا را نمایش می دهد.

داده ساختار یافته پرسش و پاسخ متداول در حال حاضر توسط گوگل پشتیبانی می‌شود و در حقیقت قطعه کدی است که شما در سایت خود قرار می‌دهید تا نه تنها در صفحه وب نمایش داده شود بلکه بتواند در جستجوی صوتی کاربران به وسیله دستیار گوگل در صفحه نتایج جستجو (SERP) گوگل به عنوان ریچ اسنیپت نمایش داده شود.

اگر بخواهید یک نمونه از ریچ اسنیپت FAQ را ببینید می‌توانید تصویر زیر را مشاهده کنید که نحوه نمایش آن در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شده است. با کلیک روی هر سوال می‌توانید پاسخ آن را نیز مشاهده کنید یا حتی اگر هم لینکی در صورت پرسش و پاسخ وجود داشته باشد وارد آن شوید.

به طور کلی گوگل ریچ اسنیپت‌ها را برای دستیابی مستقیم کاربر به آنچه که می‌خواهد، معرفی کرده است تا بدون آنکه کاربر روی سایت کلیک کند مستقیما به آن دستیابی داشته باشد! برای همین است که اگر تمامی محتوای خود را در FAQ وارد کنید قطعا نرخ کلیک بسیار پایینی روی آن صفحه خود خواهید داشت.

  • بنابراین مهم‌ترین نکته در حین نوشتن FAQ این است که به طور خلاصه و مستقیما مرتبط با محتوای داخلی صفحه شما باشد و مخاطب را به مطالعه یا دیدن جزئیات محتوای شما ترغیب کند (CTR صفحه شما را بالا ببرد).

یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای کاربر ترغیب کننده باشد وجود لینک در پرسش و پاسخ متداول برای بازدید و کلیک روی محتوای سایت شماست. داشتن لینک در FAQ مثل یک میانبری عمل می‌کند که مستقیما ترافیک ارگانیک را به صفحه هدف شما هدایت می‌کند. اما یادتان باشد هدف گذاری روی صفحات مهم را حتما در دستور کار قرار دهید.

تغییرات نمایش FAQ در آپدیت جدید گوگل

حتما این سوال در ذهنتان شکل گرفته که چرا فقط دو سوال متداول در SERP نمایش داده شده در حالی که قبلا ۴ تا FAQ در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می‌شد! در پاسخ باید بگوییم اخیرا گوگل تصمیم گرفته است تا تنها ۲ پرسش و پاسخ متداول را نشان دهد که شاید دلیل آن این باشد که فضای کمتری را در SERP اشغال کند.

تغییر جدید دیگری که در نمایش سوالات متداول ایجاد شده این است که در انتهای FAQ گزینه‌ای به اسم Show more در صفحه نتایج جستجوی گوگل وجود داشت که در آپدیت جدید این گزینه نیز برداشته شده است و موتور جستجو به طور تصادفی از میان سوالات متداول شما آنها را در SERP نمایش می‌دهد.

مزایای استفاده از استراکچر دیتای پرسش و پاسخ

یک ریچ اسنیپت FAQ قابلیت‌های جالبی به سایت شما اضافه می‌کند و باعث می‌شود که توجه به صفحه شما در نتایج جستجو بیشتر شود زیرا در SERP به صورت لیست واره‌ای نمایش داده می شود و فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

آیا داشتن FAQ می‌تواند جایگاه سایت شما را از رقبای شما بالاتر ببرد؟

در پاسخ باید بگوییم کمک بسیاری در انتقال سایت رقیب شما به صفحه بعدی می‌کند. چه بسا در نتایج جستجوی موبایل تمام صفحه را اشغال کند و امکان کلیک روی سایت شما را بالاتر ببرد.

نشانه گذاری داده‌های ساختار یافته FAQ منجر به افزایش کلیک شما در SERP و در نتیجه افزایش (CTR) برای کلمات کلیدی هدف شما می‌شود.

البته نوشتن FAQ در واقع محتوای شما را از سایر محتواهای دیگر متمایز می‌کند و نوشتن آن باعث می‌شود که خزنده‌های گوگل وبسایت شما را راحت‌تر درک کنند.

نکاتی که پیش از نوشتن FAQ باید به آن توجه کنیم؟

  • صفحات مناسب خود را شناسایی کنید
  • داده‌های ساختار یافته پرسش‌های متداول باید با محتوای خود صفحه مطابقت داشته باشد
  • آنالیز رقبا را پیش از نوشتن FAQ در نظر بگیرید

نکته‌ای که خیلی‌ها به آن توجه نمی‌کنند این است که فکر می‌کنند با نوشتن FAQ حتی اگر هم صفحه‌شان رتبه‌ای نداشته باشد می‌توانند به راحتی به صفحه اول نتایج برسانند. در حالی که این تصوری است غلط برای رتبه بالا گرفتن باید اول زیرساخت صفحه را مهیا کنید، یعنی ابتدا روی بهینه سازی صفحه کار کنید تا رتبه بگیرد و در فاز بعدی استراکچر دیتای FAQ به آن صفحه اضافه کنید تا گوگل درک بهتری از صفحه شما داشته باشد.

حالا که اهمیت داشتن استراکچر دیتای FAQ را متوجه شدید وارد مقوله نحوه نوشتن آن می‌شویم.

ساخت استراکچر دیتا faq با ابزار آنلاین سئولب

چطور داده ساختار یافته برای FAQ بنویسیم؟ تنها کافیست به ابزار ساخت استراکچر دیتا FAQ سئولب مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به FAQPage را پر کنید. در بخش مربوط به سوال، پرسش خود را مطرح کرده و در بخش پایینی پاسخ آن را نیز وارد کنید. سپس می‌توانید با استفاده از دکمه copy کد ایجاد شده برای FAQ را کپی کرده و در سایت خود قرار دهید.

در ادامه می‌خواهیم قدم به قدم شما را برای ساخت، تست و انتشار FAQ راهنمایی کنیم. پس اگر تازه کار هستید با ما همراه باشید. اینکه چطور استراکچر دیتای FAQ بنویسید بستگی به سیستم مدیریت محتوای شما یا CMS دارد که با آن کار می‌کنید. چون برای هر CMS متفاوت است و همینطور برای جاوا اسکریپت!

ما در سئولب یک ابزار آنلاین و کاربردی برای نوشتن استراکچر دیتای FAQ طراحی کردیم که می‌تواند کار را برای شما ساده کند. در ویدیوی زیر نحوه ساخت استراکچر دیتای سوالات متداول را آموزش دادیم.

دقیقا چه مراحلی را باید برای ساخت داده ساختار یافته FAQ انجام دهید:

  • ۱. در سایت …… بخش‌های خواشته شده را پر کنید
  • ۲. گایدلاین‌های مربوطه را رعایت کنید
  • ۳. کد ایجاد شده را کپی کرده
  • ۴. کد ایجاد شده را در سایت خود را قبل از body قرار دهید
  • ۵. درست بودن کد ایجاد شده خود تست کنید با استفاده از Rich Result Test

تست FAQ نوشته شده با rich result test

همیشه می‌توانید FAQ نوشته شده خود را توسط ابزار آنلاین rich result test که توسط خود گوگل پشتیبانی می‌شود تست کنید. اگر استراکچر دیتا FAQ شما به درستی راه اندازی شده باشد تصویری مثل زیر برای شما نمایش داده می‌شود: Page is eligible for rich results همراه با یک تیک سبز!

یادتان نرود درخواست ایندکس را حتما پس از اعمال تغییرات در سوالات متداول خود در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید.

اما اینکه آیا داشتن ریچ اسنیپت FAQ می‌تواند تضمینی بر ترافیک ارگانیک شما باشد یا CTR شما را کاهش دهد وجود ندارد. پاسخ مطلقی برای این مورد نمی‌توان داد اما می‌توان با سعی و خطا به پاسخی درست رسید