لینک سازی داخلی در سئو: راهنمای کامل
لینک سازی داخلی چیست؟
یکی از مهم ترین قسمت های سئو لینک سازی داخلی است. لینک های داخلی لینک هایی هستند که به صفحات موجود در همان دامنه ارجاع داده می شود. این با لینک های خارجی که به صفحات دامنه های دیگر لینک دارند متفاوت است.
سر فصل ها
- لینک سازی داخلی چیست؟
- چرا Internal link ها در سئو اهمیت دارد؟
- ایجاد ساختار لینک سازی موثر (مرحله به مرحله)
- استفاده از انکرتکست های مرتبط
- لینک به صفحات مهم
- لینک ها را در ابتدای صفحه قرار دهید
- لینک های فالو
- برای کمک به ایندکس از لینک سازی داخلی استفاده کنید
- برای لینک های صفحه اصلی استراتژی بچینید
- از لینک سازی اتوماتیک خودداری کنید
- به معماری سایت شما کمک می کند
- لینک های داخلی را به صفحات قدیمی اضافه کنید
- زیاده روی نکنید
- نسخه موبایل سایت را چک کنید
- الویت دامین آتوریتی
چرا Internal link ها در سئو اهمیت دارد؟
Internal link به گوگل کمک می کند تا تمام صفحات سایت شما را پیدا، ایندکس و درک کند.
لینک های داخلی می توانند آتوریتی صفحه را (که به آن PageRank نیز می گویند) به صفحات مهم بفرستند.
به طور خلاصه: پیوند داخلی یک امر کلیدی سئو داخلی سایت محسوب می شود و به رتبه بندی بهتر در نتایج کمک می کند.
ایجاد ساختار لینک سازی موثر (مرحله به مرحله)
استفاده از انکرتکست های مرتبط
برای لینک خود می توانید از انکرتکست با مطابقت دقیق با کلمه کلیدی استفاده کنید.
(این مورد برای ایجاد بک لینک سایت می تواند ریسک بالایی داشته باشد.)
در واقع ، گوگل توصیه می کند که از کلمات کلیدی در انکرتکست خود استفاده کنید.
این انکرتکست به کاربران و گوگل کمک می کند تا بفهمند صفحه ای که به آن پیوند می دهم درباره چه موضوعی است.
اما این را در نظر داشته باشید گر همه انکرتکست ها شما دقیقاً یکسان باشد، اسپم به نظر می رسد.
گوگل گفته است که استفاده از انکرتکست با مطابقت دقیق در لینک های داخلی "معمولا" به سئو سایت شما آسیب نمی رساند.
اما برای اینکه نگرانی درباره پنالتی شدن نداشته باشیم بهتر است از انکرتکست های متفاوت استفاده کنیم.
لینک به صفحات مهم
وقتی به صفحه ای لینک می دهید، آتوریتی به آن صفحه منتقل می شود.
(که می تواند به رتبه بندی بهتر آن صفحه در گوگل کمک کند)
این لینک های داخلی به اندازه بک لینک قدرتمند نیستند. اما آنها هنوز هم کمک می کنند.
به همین دلیل نیاز است که شما باید یک استراتژی لینک سازی داخلی داشته باشید.
روند اجرای آن:
اول از طریق یکی از ابزارهای لینک بیلدینگ، مثل MOZ یا Ahrefs سایت خود را بررسی کنید.
سپس صفحاتی از سایت که آتوریتی بیشتری دارد را پیدا کنید.
در نهایت، از این صفحات به صفحاتی که می خواهید در نتایج رتبه بهتری بگیرند لینک داخلی ایجاد کنید.
برای دو صفحه مختلف از یک انکرتکست استفاده کنید
این باعث سردرگمی گوگل می شود.
به عنوان مثال، فرض کنید شما دو صفحه در سایت خود دارید.
یکی در مورد کوکی است. و دیگری درباره کوکی های رژیمی است.
پس شما نبایدبه هر دو صفحه با یک انکرتکست لینک دهید:
وقتی گوگل این را می بیند، فکر می کند هر دو صفحه دقیقاً با یک موضوع مشابه هستند.
پس از انکرتکست توصیفی برای هرصفحه استفاده کنید:
برای بررسی انکر تکست ها از سرچ کنسول استفاده کنید
سرچ کنسول گوگل یه بخش عالی به «links» دارد.
با کمک این بخش می توانید لینک داخلی خود را تنظیم کنید.
به عنوان مثال، شاید بیشتر لینک های داخلی شما به صفحه درباره ما، صفحه تماس با ما، سیاست حفظ حریم خصوصی و غیره اشاره داشته باشد.
این برای سئو سایت ایده آل نیست. اما به احتمال زیاد این به این دلیل است که لینک این صفحات در منو اصلی سایت هستند و چاره ای به جز این نیست.
پیشنهاد می کنیم هر سال به بررسی لینک های داخلی بپردازید. گاهی متوجه می شوید صفحاتی با الویت پایین پیوند داخلی زیادی دارند.
(که می توانید به راحتی آن ها را اصلاح کنید)
لینک ها را در ابتدای صفحه قرار دهید
جای لینک های داخلی در صفحه خیلی از مهم است.
قرار دادن لینک های داخلی در بالای صفحه می تواند بانس ریت شما را کاهش دهد و Dwell Time را بهبود بخشد.
این چه ارتباطی با سئو دارد؟
خوب، وقتی کسی مدت طولانی را در سایت شما سپری می کند، به گوگل می گوید: "مردم این نتیجه را دوست دارند. این صفحه باید نتیجه خوبی برای این کلمه کلیدی باشد".
و زمانی که لینک های داخلی را در بالای صفحه خود قرار می دهید، به دیگران فرصت می دهید تا فوراً روی آنها کلیک کنند.
به این معنی که آنها وقت بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد.
به عنوان مثال، می بینید که ما در بلاگ سئو وردپرس سئولب یک لینک داخلی در مقدمه این بلاگ پست قرار داده ایم:
البته، شما باید لینک های داخلی را در سراسر صفحه خود اضافه کنید. اما زمانی که منطقی به نظر می رسد از افزودن 1-2 لینک داخلی در بالای صفحه خود نترسید.
لینک های فالو
اگر می خواهید PageRank را از طریق پیوندهای داخلی به کل سایت خود منتقل کنید، باید از لینک های dofollow استفاده کنید.
شاید این یک امر طبیعی باشد اما هنوز هستند کسانی که لینک های داخلی را نوفالو قرار می دهند.
معمولاً به این دلیل است که آنها از نوعی افزونه استفاده می کنند که به طور خودکار برچسب nofollow را به لینک های خارجی اضافه می کند. و یک اشکال یا تنظیم باعث می شود لینک های داخلی آنها نیز نوفالو شود.
برای کمک به ایندکس از لینک سازی داخلی استفاده کنید
گوگل معمولاً همه صفحات مهم یک سایت را پیدا و ایندکس می کند.
اما اگر تعداد زیادی صفحه (یا Crawl budet شما محدود است) دارید ، ممکن است گوگل فقط درصد مشخصی از صفحات سایت شما را ایندکس کند.
اینجاست که لینک سازی داخلی اهمیت می یابد.
لینک های داخلی پیدا کردن صفحات در سایت شما را برای گوگل آسان می کند.
(به ویژه صفحاتی که در عمق معماری سایت شما دفن شده اند، که به این ها "صفحات یتیم (Orphan pages)" نامیده می شوند)
بنابراین اگر یک صفحه یا مجموعه ای از صفحات دارید که می خواهید ایندکس شوند، از لینک داخلی به آن صفحه یا دسته استفاده کنید:
به طور مستقیم از یک صفحه به صفحه دیگر:
و فراموش نکنید که لینک صقحه نهایی را در نقشه سایت قرار دهید:
برای لینک های صفحه اصلی استراتژی بچینید
برای اکثر سایت ها صفحه اصلی معتبرترین صفحه در کل وب سایت شما است.
بنابراین از صفحه اضلی خود به صفحاتی که مهم هستند لینک داخلی ایجاد کنید.
برای مثال در صفحه اصلی سایت سئولب ما به بخش وبلاگ لینک داده ایم.
این لینک داخلی اعتبار را به بخش بلاگ منتقل می کند.
اما از آنجا که بلاگ ما به تمام به بلاگ پست ها لینک دارد، این آتوریتی صفحه اصلی در نهایت به تمام بلاگ پست ها می رسد:
(آیا خوب است ما مستقیماً از صفحه اصلی خود به پست های مهم لینک دهیم؟ چرا که نه. این به خوبی کار می کن و نرخ کانورژن ریت را افزایش می دهد).
از لینک سازی اتوماتیک خودداری کنید
استفاده از لینک سازی داخلی اتوماتیک توصیه نمی شود.
چرا؟ به 3 دلیل:
چیدن استراتژی برای لینک سازی ممکن نیست: زمانی که لینک های داخلی به طور اتوماتیک انجام می شود هیچ استراتژی برای اینکه برای صفحه با اتوریتی پایین لینک سازی شود وجود ندارد.
انکرتکست اسپم: بسته به اندازه سایت شما، یک افزونه می تواند به راحتی بیش از 1000 انکرتکست با مطابقت دقیق با کلمه کلیدی در یک شبانه روز ایجاد کند.
کاربران را نادیده می گیرد: لینک های داخلی فقط برای سئو نیست. آنها همچنین به کاربران کمک می کنند تا محتوای مرتبط را در سایت شما پیدا کنند.
به معماری سایت شما کمک می کند
لینک های داخلی به شما کمک می کند تا یک معماری سایت ایجاد کنید که گوگل و کاربران به راحتی بتوانند آنچه را که در سایت شما است را پیدا کنند.
در واقع، لینک های داخلی معماری سایت شما را ایجاد می کنند.
بسیاری از لینک های داخلی شما از صفحه A به صفحه B هدایت می شوند. اما شما همچنین باید صفحات خود را به دسته ها لینک دهید.
سایت های فروشگاهی در یان زمینه به خوبی عمل می کنند.
لینک های داخلی را به صفحات قدیمی اضافه کنید
ابتدا مقالات قدیمی سایت خود را پیدا کنید. آن بلاگ پست هایی که حداقل در یک سال گذشته منتشر شده اند.
در مرحله بعد، لیستی از صفحاتی قدیمی خود درست کنید.
در آخر، صفحه را برای مکان هایی که می توانید لینک داخلی به صفحه جدید اضافه کنید، اسکن کنید.
خیلی عالی.
در یک زمان کوتاه کلی لینک داخلی ایجاد کردید.
زیاده روی نکنید
لینک های داخلی عالی هستند. اما تا یک اندازه خاص (در حدود 100)،لینک های یک صفحه ارزش دارند.
و اگر فکر می کنید عدد 100 برای لینک داخلی زیاد است، به خاطر داشته باشید که این شامل همه لینک های داخلی و خارجی است.
و اگر صفحه ای در سایت خود دارید که بیش از 100 لینک در آن وجود دارد باید بدانید که هر تعدادی بیش از این ارزش کمتری دارد.
نسخه موبایل سایت را چک کنید
گوگل گفته است که داشتن لینک داخلی متفاوت برای نسخه دسکتاپ و موبایل سایت خود، اشکالی ندارد.
ما توصیه می کنیم هر دو نسخه را تا حد امکان مشابه نگه دارید.
در هر صورت، لازم است بررسی کنید که نسخه موبایل سایت شما دارای تمام لینک های داخلی اصلی است که نسخه دسکتاپ شما دارد.
الویت دامین آتوریتی
گاهی ممکن است برخی از صفحات سایت شما دارای دو لینک داخلی به یک صفحه یکسان باشد.
این مسئله بزرگی نیست. در واقع، اگر پیوندهای زیادی در سایت خود داشته باشید، عادی است:
تنها مسئله انکر تکست است.گوگل کدام انکر تکست را حساب کند.