سئو سایت چند زبانه و نکات قابل توجه به مراحل اجرای آن
شاید در آموزش سئو برای شما هم پیش آمده باشد که وارد سایتی شوید و ببینید که از شما می خواهد تا زبان موردنظر خود را برای نمایش محتوا انتخاب کنید. همه ما تقریباً روزانه چندین بار از گوگل استفاده می کنیم. جالب است بدانید که گوگل هم یکی از سایت های چند زبانه است که متناسب با هر کشور، زبان خاص خود را ارائه می کند. حتی شما می توانید گزینه های مختلف گوگل را به زبان فارسی هم مشاهده کنید. اما چرا باید یک سایت را چند زبانه کنیم؟ و اگر یک سایت چند زبانه داشته باشیم، چگونه باید آن را سئو کنیم؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این سوالات بپردازیم و نکات مهم در سئو سایت چند زبانه را بررسی کنیم.
سایت دو زبانه چیست؟
هر سایتی که محتوا، خدمات یا محصولی ارائه می کند، مخاطبان خاص خود را دارد. اگر این مخاطبان تنها در یک کشور زندگی کنند، فقط به یک زبان در آن سایت نیاز دارند. حال اگر کسب و کاری بخواهد سایت خود را گسترش دهد و به مخاطبان کشورهای مختلف خدمات ارائه دهد، اولین چیزی که نیاز دارد این است که سایت خود را به چندین زبان مجهز کند. دلیل آن هم این است که کاربران هر کشور زبان خاص خود را دارند و برای آن که بتوانند از سایت شما استفاده کنند، باید زبان آن ها در سایت شما وجود داشته باشد.
سایت دو زبانه به سایتی گفته می شود که به دو زبان مجهز است! زبان اول که همان زبان اصلی سایت است؛ مثلاً سایت های ایرانی، زبان فارسی همان زبان اصلی محسوب می شود. زبان دیگر، همان زبانی است که می خواهید به کاربران کشور دیگر خدمات ارائه کنید. معمولاً سایت های دو زبانه در ایران به زبان فارسی و انگلیسی مجهز هستند. حال اگر یک سایت به سه زبان مجهز باشد، به آن سه زبانه گفته می شود. اگر تعداد زبان های یک سایت از آن بیشتر باشد، به آن سایت ها چند زبانه گفته می شود که معمولاً شرکت های بین المللی از آن استفاده می کنند.
چند زبانه بودن سایت فرآیند سئو را سخت میکند؟
یک سوال بسیار مهمی که ممکن است برای بسیاری از کاربران پیش بیاید، این است که یک سایت چند زبانه در نگاه اول مزایای زیادی دارد. اما اگر کمی عمیق تر بررسی کنیمد، متوجه می شوید که یک سایت چند زبانه دردسرهای خاص خود را هم دارد! مثلاً شما باید سایت خود را به چندین زبان زنده دنیا ترجمه کنید تا بتوانید از آن کشورها مخاطب جذب کنید. تولید محتوا به چند زبان کار بسیار سختی است! یکی از مهم ترین مشکلاتی که کاربران با آن روبرو هستند، سئو سایت دو زبانه است.
حال فرض کنید سایت شما دو زبانه باشد و زبان دوم، انگلیسی باشد. حقیقت این است که سئو سایت دو زبانه به دلیل آن که رقابت در وب انگلیسی به دلیل بین المللی بودن آن، بسیار سخت است. در واقع شما باید چندین برابر یک سایت فارسی برای سئو سایت انگلیسی زحمت بکشید و زمان رسیدن به صفحه اول گوگل هم بسیار طولانی است. همچنین بودجه و انرژی زیادی از شما می گیرد و برای انجام این کار باید یک تیم تخصصی و حرفه ای در کنار شما باشد. پس فرآیند سئو سایت انگلیسی و دو زبانه نسبت به سایت تک زبانه فارسی بسیار سخت تر خواهد بود.
ایجاد سایت جدید منجر به بهبود سئو سایت چند زبانه میشود؟
کسب و کارها هنگامی که برای ایجاد سایت چند زبانه تصمیم می گیرند، این سوال برایشان پیش می آید که زبان دوم را هم روی همان سایت ایجاد کنیم یا یک سایت جدید ایجاد کنیم. در قدم اول این موضوع کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد! در واقع اگر می خواهید زبان دیگر به رشد سایت شما کمک کند و نخواهید یک سایت را از ابتدا شروع کنید، بهتر است روی همان سایت پیاده سازی کنید. البته این مسئله باعث می شود تا سایت شما کمی شلوغ و سنگین شود که باید حتماً به نحوی این کار را انجام دهید که دسترسی به سایت برای کاربران سخت نباشد.
اگر بخواهیم این موضوع را فنی تر بررسی کنیم، لازم است بدانید که برای جدا کردن سایت خود باید از ساب دامنه استفاده کنید! مثلاً برای زبان انگلیسی سایت خود از آدرس en.domain.com استفاده کنید تا رسیدن به رتبه های خوب در سئو ساده تر باشد. این کار باعث می شود تا شما یک سایت جدید داشته باشید و سایت شما بهینه تر باشد. همچنین می توانید برای هر زبان از سایت یک مدیر مشخص کنید تا فرآیند سئو سایت چند زبانه را مدیر همان بخش به دست بگیرد.
سئو سایت چند زبانه را از کجا شروع کنیم؟
اکنون که با سئوی سایت چند زبانه آشنا شدید، زمان آن می رسد که فعالیت های سئو برای رساندن سایت چند زبانه به رتبه های عالی در گوگل را بررسی کنیم.
-
ایجاد بخش جدید برای زبان جدید
اولین قدم برای داشتن یک سایت چند زبانه، این است که بخش جدیدی برای آن در نظر بگیرید. بالاتر گفتیم که ایجاد یک بخش جدید یا فعالیت زبان جدید بر روی همان سایت کاملاً سلیقه ای است و خودتان در این مورد تصمیم بگیرید. البته بهتر است برای آن که سئوی راحت تری روی آن انجام دهید، از ساب دامین استفاده کنید. البته سئوی ساب دامنه از سئوی زبان جدید در همان سایت کمی سخت تر است، اما مزایای زیادی دارد.
برای ایجاد بخش جدید شما یک ساب دامنه ایجاد کنید، سپس سایت خود را بر روی آن نصب کنید. توجه داشته باشید که بهتر است آن ساب دامنه اختصار زبان موردنظر شما باشد؛ مثلاً برای زبان فرانسه از کلمه fr در ساب دامنه استفاده کنید تا بخش فرانسوی سایت شما با آدرس fr.domain.ir در دسترس کاربران قرار داشته باشد. این بخش را هم بهینه طراحی کنید تا شانس خود را برای رسیدن به رتبه های بهتر در گوگل افزایش دهید.
-
رفع مشکلات فنی متناسب با زبان جدید
سئوی فنی بخش بسیار مهمی از سئوی سایت ها حساب می شود که باید به آن اهمیت زیادی بدهید! سئوی فنی به این معنی است که سایت خود را از نظر فنی بهینه سازی کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. هنگامی که شما سایت جدید برای زبان موردنظر ایجاد می کنید، سایت ممکن است از نظر فنی مشکلاتی داشته باشد. شما باید این مشکلات را رفع کنید تا شانس خود را برای بهبود رتبه در گوگل افزایش دهید.
برای درک بهتر این موضوع، یک مثال ساده برای شما بررسی می کنیم. اگر به دنبال سئو سایت انگلیسی هستید، محتوای شما باید از چپ به راست (LTR) باشد و اگر سئو سایت دو زبانه شما مربوط به سایت عربی است، باید از راست به چپ (RTL) باشد. این نکات را برای آن که بتوانید به رشد سئوی سایت خود کمک کنید، باید حتماً در نظر بگیرید.
-
تولید محتوا به چند زبان
تولید محتوا بخش بسیار مهمی از سئو است! اگر کسب و کار شما قصد راه اندازی و سئو سایت دو زبانه را دارد، باید محتوای زبان دیگر را هم تولید کند. استراتژی بسیاری از کسب و کارها این است که همان محتوایی که در بخش فارسی سایت منتشر می کنند را در بخش انگلیسی هم منتشر کنند. یکی از مشکلاتی که برخی کسب و کارها با آن مواجه می شوند که اشتباه بزرگی است، این است که به کمک ابزارهای ترجمه محتوای زبان دیگر را در سایت درج می کنند. چنین ابزارهایی درست است که ترجمه می کنند، اما مشکلات نگارشی و سئوی زیادی دارند. بنابراین چنین محتوایی نه به کاربران کمک زیادی می کند و نه باعث رشد سئوی سایت شما می شود.
برای تولید محتوا به زبان های مختلف از متخصصان تولید محتوا در همان زبان ها کمک بگیرید! درست است که این کار هزینه دارد اما اگر می خواهید کسب و کارتان را بین المللی کنید، باید برای آن هزینه کنید. فراموش نکنید که تولید محتوا از مهم ترین بخش های سئو است و اگر به آن دقت نکنید، نمی توانید سئوی موفقی برای سایت خود داشته باشید. همچنین سعی کنید تصاویر را هم متناسب با ویژگی های کاربران زبان موردنظر انتخاب کنید.
-
لینک سازی در سایت های مختلف
یکی از مسائلی که به بهبود رتبه سئو سایت دو زبانه کمک می کند لینک سازی است. در واقع لینک سازی باعث می شود تا اعتبار سایت شما نزد گوگل افزایش پیدا کند و بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. برای سئو هر بخش زبان سایت خود، سعی کنید از سایت های هم زبان با آن بخش کمک بگیرید. مثلاً برای سئو بخش انگلیسی سایت خود سعی کنید از سایت های انگلیسی زبان لینک بگیرید تا بهترین نتیجه را به شما بدهد.
شاید لینک سازی در سایت های فارسی به علت آن که می توانید راحت تر با مدیران چنین سایت هایی ارتباط برقرار کنید، ساده تر باشد اما نباید فراموش کنید که شما قرار است کسب و کارتان را بین المللی کنید. بنابراین هر طور شده باید با چنین سایت هایی ارتباط برقرار کنید و بک لینک سایت خود را در آن درج کنید. در غیر این صورت ممکن است رسیدن به رتبه های عالی در گوگل بسیار سخت یا حتی غیر ممکن باشد.
-
توجه به کلمه کلیدی متناسب با زبان موردنظر
گاهی اوقات کلمات کلیدی مورد استفاده برای زبان فارسی مشخص است اما ترجمه همان ممکن است کلمه کلیدی انگلیسی نباشد. در واقع ممکن است کاربران از اصطلاح متفاوتی برای همان مفهوم استفاده کنند که باید به این موضوع دقت زیادی داشته باشید. برای این کار می توانید از سایت های مرتبط با حوزه کاری خود در زبان مقصد استفاده کنید تا ببینید که کلمات کلیدی مورد استفاده چه چیزی هستند. با دانستن این موضوع می توانید هنگام تولید محتوا برای سایت خود از کلمات کلیدی دقیق استفاده کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.
مدیریت سایت های چند زبانه
اگر شما سایتی داشته باشید که بخواهید محتوای خود را به کاربران کشورها یا مناطق مختلف نشان دهید، باید سایت چند زبانه طراحی کنید. گاهی اوقات هدف تنها ارائه محتوا نیست، بلکه ممکن است نیاز داشته باشید و بخواهید محصولاتی را به کاربران کشورهای دیگر بفروشید. مانند فروشگاه های اینترنتی بین المللی که به کاربران کشورهای مختلف خدمات ارائه می کنند. در چنین شرایط نه تنها باید سایت چند زبانه داشته باشید، بلکه ممکن است به سایت چند منطقه ای هم نیاز داشته باشید. اما مفهوم این مورد مورد چیست؟ در این بخش از مقاله به بررسی آن می پردازیم:
-
سایت چند زبانه
سایت چند زبانه به سایت هایی گفته می شود که محتوای سایت خود را علاوه بر زبان اصلی، با زبان های دیگر هم ارائه می کند. اگر شما یک سایت انگلیسی زبان دارید و می خواهید محتوا را به کاربران فرانسه هم نشان دهید، زبان دوم شما فرانسه خواهد بود. در این صورت نه تنها کاربران انگلیسی می توانند از طریق گوگل به سایت شما دسترسی پیدا کنند، بلکه کاربران فرانسوی زبان هم به راحتی می توانند دسترسی داشته باشند. با چنین سایت هایی، سایت چند زبانه گفته می شود و شما با داشتن یک سایت چند زبانه می توانید کاربران مناطق مختلف را جذب کنید.
-
سایت چند منطقه ای
یکی دیگر از انواع سایت هایی که وجود دارد، سایت چند منطقه ای است. این سایت ها کاربران کشورهای مختلف را هدف قرار می دهند و هدفشان از ارائه محتوا به چند زبان مختلف بالاتر است. این سایت ها هدفشان این است که محصول یا خدمات خود را به کاربران مناطق مختلف بفروشند و کسب درآمد کنند. مثلاً سایت هایی که در آمریکا در حال ارائه خدمات هستند، شاید بخواهند با کاربران آلمانی هم محصول بفروشند. در این صورت بخشی از سایت باید کاملاً برای آلمانی ها طراحی شود تا اگر وارد سایت شدند، به راحتی بتوانند سفارش خود را ثبت کنند.
برخی از سایت ها علاوه بر این که چند زبانه هستند، چند منطقه ای هم هستند. به این صورت که نه تنها باید محتوای خود را به کاربران کشورهای مختلف ارائه کنند، بلکه باید نسخه های متفاوتی از سایت را برای کاربران بخش های مختلف فراهم کنند. در واقع سایت باید کاملاً بومی باشد تا بتوانید بهترین نتیجه و نرخ تبدیل را از طرف کاربران دریافت کنید.
نکات مهم در مدیریت سایت های چند زبانه
اگر یک سایت چند زبانه دارید و می خواهید بهترین نتایج را در گوگل کسب کنید، چند نکته مهم وجود دارد که باید رعایت کنید. با رعایت این نکات می توانید سئو بخش های مختلف و زبان های دیگر سایت را رعایت کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. چند مورد از مهم ترین نکاتی که رعایت آن ها به رشد سئو سایت کمک زیادی می کند عبارتند از:
-
استفاده از url یکتا برای هر زبان
یکی از مهم ترین توصیه هایی که گوگل برای شما دارد، این است که به جای استفاده از کوکی ها به دنبال استفاده از url خاص هر زبان باشید. در واقع اگر شما زبان های مختلفی در سایت خود دارید، باید آدرس بخش های آن را از هم جدا کنید تا گوگل و کاربران به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. اگر قصد دارید محتوای خود را به چند زبان در اختیار کاربران قرار دهید، باید آدرس صفحات خود را به نحوی تنظیم کنید که گوگل هم بتوانند به تمام آن صفحات دسترسی داشته باشد. این کار باعث می شود تا تمام بخش های سایت شما ایندکس شود.
-
نسخه های مختلف زبان را برای گوگل تعریف کنید
هر صفحه یا بخشی که در سایت خود ایجاد می کنید، باید به گوگل اطلاع رسانی کنید. در واقع هنگامی که نسخه های مختلفی از زبان را در سایت خود پیاده سازی می کنید، در حال ایجاد صفحات مختلفی هستید که کاربران بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. با کمک نشانه گذاری ها و ابزارهایی نظیر گوگل سرچ کنسول باید این صفحات را به گوگل معرفی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. نشانه گذاری درست صفحات و همچنین برچسب گذاری زبان در بخش آدرس صفحه کمک زیادی به این موضوع می کند و نباید آن را فراموش کنید.
-
از واضح بودن زبان صفحه اطمینان حاصل کنید
یکی دیگر از موضوعاتی که برای بررسی سایت توسط گوگل باید رعایت شود، واضح بودن زبان صفحه است. در واقع اگر می خواهید گوگل صفحات زبان های مختلف سایت شما را شناسایی و بررسی کند، باید نشانه گذاری کنید. مثلاً می توانید در بخش url اختصاصی هر صفحه بخشی از نام آن زبان را بیاورید تا یک سیگنال کوچک برای گوگل ارسال شود. هنگامی که یک صفحه را ترجمه می کنید، ممکن است یک محتوای واضح و جذاب نباشد. بنابراین نیاز به تغییرات دارد تا بتواند به یک محتوای پخته تبدیل شود. در این مورد هم باید به دنبال این باشید که زبان صفحه و محتوای آن کاملاً واضح است.
-
به کاربر اجازه تغییر زبان صفحه را بدهید
یکی دیگر از مسائلی که روی تجربه کاربری سایت تاثیر بسیار زیادی دارد، این است که به کاربر اجازه انتخاب زبان را بدهید. گاهی اوقات سایت ها خودشان به صورت خودکار زبان را انتخاب می کنند و وارد بخش مربوط به آن زبان می شوند. در حالی که ممکن است لوکیشن یک کاربر آلمان باشد اما با زبان انگلیسی راحت تر باشد. در این صورت باید به کاربر اجازه تغییر صفحه را بدهید تا با هر زبانی که راحت است، از سایت شما بازدید و از خدماتتان استفاده کند. تغییر مسیر کاربر بر اساس تشخیص خودکار زبان کاربر را هم غیرفعال کنید تا کاربر بتواند خودش در این مورد تصمیم بگیرد.
-
از url خاص زبان استفاده کنید
یکی دیگر از موضوعاتی که باید در نظر بگیرید این است که برای هر زبان خاص از url خاص استفاده کنید. این موضوع باعث می شود تا گوگل به راحتی بتواند به بخش های مختلف سایت دسترسی داشته باشد. در مورد این موضوع که دامنه جدا استفاده کنیم یا نه، در بخش های بعدی مقاله می پردازیم تا ببینید که بهترین راه برای آدرس دهی زبان خاص موردنظرتان کدام است.
-
رعایت اصول تایپوگرافی
یکی از موارد مهم دیگر که باید به آن توجه کرد انتخاب فونت و صفحه آرایی محتواهای سایت است. خوانا بودن فونت از ویژگیهای مهم محتواهای سایت چند زبانه است. برای انتخاب فونت باید در نظر بگیرید که ممکن است یک فونت برای زبان انگلیسی بسیار مناسب و زیبا باشد اما هنگام ترجمه به زبانهای دیگر مانند زبان روسی و یا آلمانی دچار مشکل خوانایی شود. اشکال در خوانایی باعث بازخورد بد از سوی کاربران میشود و به سایت لطمه وارد میکند.
محتوای صفحه را برای یک کشور خاص هدف گذاری کنید
یکی از مسائلی که باعث می شود تا سایت نیاز به چند زبانه کردن داشته باشد، این است که برخی سایت ها از چند کشور مختلف مشتری و مخاب دارند! بنابراین شما باید برای هر صفحه متناسب با زبان و ویژگی های مردم آن کشور محتوا تولید کنید. یک محتوا نمی تواند برای استفاده در صفحه تمام زبان هایی که در سایت وجود دارد، مناسب باشد. این موضوع می تواند به بهبود رتبه صفحات شما درنتایج جستجو کشور مربوطه کمک زیادی کند. در حالت کلی صفحات سایت به 3 بخش تقسیم می شود:
• سطح سایت: شما می توانید از url های خاص برای سایت خود استفاده کنید.
• سطح صفحه: صفحات خود را بید از طریق سایت مپ به گوگل اطلاع رسانی کنید تا گوگل بتواند آن ها را پیدا کند.
• سطح دامنه: با استفاده از دامنه می توانید منطقه هدف سایت خود را مشخص کنید.
با رعایت این 3 مورد می توانید به رشد سئو سایت خود کمک زیادی کنید.
انواع روش های نمایش url هر صفحه
اگر قصد نمایش زبان های مختلف در سایت خود را دارید، حتماً این سوال برای شما پیش می آید که به چه صورت نمایش دهید! از دامنه جدا استفاده کنید یا روی همان دامنه؟ در این بخش به بررسی روش های مختلفی که می توانید این کار را انجام دهید می پردازیم و مزایای و معایب آن ها را هم بررسی می کنیم:
-
استفاده از دامنه خاص آن کشور
هر کشور دامنه خاص خود را دارد؛ مثلاً دامنه in مربوط به هند است. یکی از راه های نمایش محتوا این است که از دامنه خاص آن کشور استفاده کنید که در این صورت ممکن است نیاز به ثبت چندین دامنه داشته باشید. هدف گذاری جغرافیایی تمیز، نامربوط بودن سرور و جداسازی آسان سایت ها از مهم ترین مزایای آن هستند. از معایب آن هم می توان به گران قیمت بودن، نیاز به زیرساخت های بیشتر، الزامات سخت گیرانه ثبت دامنه برای دامنه خاص برخی کشور ها و همچنین این موضوع که هر دامنه تنها مورد هدف همان سایت است، اشاره کرد.
-
استفاده از ساب دامنه در دامنه اصلی
یکی دیگر از روش های بالا آوردن سایتی با زبان جدا استفاده از ساب دامنه است. در این روش کافی است از طریق هاست یک ساب دامنه ایجاد کنید و سایت جدیدی را بالا بیاورید. از مهم ترین مزایای این روش می توان به راه اندازی آسان، استفاده از هدف گیری جغرافیایی گوگل سرچ کنسول، امکان استفاده از مکان های مختلف سرور و جدا سازی آسان سایت ها اشاره کرد. اگر بخواهیم مهم ترین معایب این روش را هم بررسی کنیم می توان به عدم تشخیص هدف گذاری جغرافیایی نوسط کاربران اشاره کرد.
-
استفاده از ساب فولدر در دامنه اصلی
یکی دیگر از روش ها این است که به جای دامنه یا ساب دامنه جدا، از ساب فولدر استفاده کنید؛ مانند site.com/en. این روش توسط بسیاری از افراد استفاده می شود و مزایا و معایب خاص خود را دارد. از مهم ترین مزایای این روش می توان به قابلیت راه اندازی آسان، قابلیت هدف گیری جغرافیایی از طریق گوگل سرچ کنسول و همچنین نیاز به تعمیر و نگه داری کمتر اشاره کرد. از مزایای آن هم می توان به عدم تشخیص هدف گذاری جغرافیای توسط کاربران از طریق آدرس، استفاده از یک محل سرور و جداسازی سخت تر سایت ها اشاره کرد.
-
استفاده از پارامترهای نمایش آدرس
آخرین روش این است که از پارامترهای نمایش آدرس استفاده کنید. در سیستم های مدیریت محتوای مختلف با کمک پلاگین و ماژول ها این کار به راحتی شدنی است اما پیشنهاد نمی شود! این روش مزایای خاصی دارد اما از مهم ترین معایب آن می توان به بهینه نبودن url هر بخش، عدم تشخیص هدف گذاری جغرافیایی توسط کاربران و همچنین عدم امکان هدف گذاری جغرافیایی توسط گوگل سرچ کنسول اشاره کرد.
گوگل چگونه منطقه را تشخیص می دهد؟
یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که گوگل چگونه منطقه هر بخش را تشخیص می دهد. روش های مختلفی توسط گوگل مورد استفاده قرار می گیرد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
گوگل برای تعیین بهترین مخاطب هدف چند سیگنال را بررسی می کند
-
استفاده از گزارش های موقعیت مکانی سرچ کنسول
اولین روشی که گوگل استفاده می کند، استفاده از گزارش های موقعیت مکانی گوگل سرچ کنسول است. در گوگل سرچ کنسول می توانید هدف گذاری جغرافیایی انجام دهید تا گوگل بتواند از آن استفاده کند.
-
استفاده از پسوند دامنه کشورهای خاص
یکی دیگر از مواردی که گوگل استفاده می کند، پسوند دامنه کشورهای خاص است. در واقع سایت هایی وجود دارند که برای نمایش هدف گذاری جغرافیایی از پسوندهای مربوط به همان کشور استفاده می کنند. در این صورت گوگل تشخیص می دهد که آن سایت مربوط به حوزه جغرافیایی همان کشور است. در پسوندهای عمومی نظیر tv هم هدف گذاری موضوعی بسیار مهم تر از هدف گذاری جغرافیایی است و گوگل از این دیدگاه به آن نگاه می کند.
-
اطلاعات داخل سایت
اطلاعاتی که داخل سایت شما قرار دارد سیگنال بسیار خوبی برای گوگل است تا در مورد موقعیت جغرافیایی سایت شما تصمیم بگیرد. از مهم ترین آن ها می توان به برچسب ها، اطلاعات هدف و همچنین سایت مپ اشاره کرد.
-
لوکیشن سرور
در اکثر مواقع کاربران سرورهایی را انتخاب می کنند که نزدیک به خودشان است! مثلاً کاربران آلمانی ترجیح می دهند از سروری که در آلمان قرار گرفته است برای میزبانی سایت خود استفاده کنند. همین مسئله می تواند یک سیگنال مناسب برای گوگل باشد تا آن را تشخیص دهد. البته گاهی اوقات هم تشخیص گوگل درست نیست! مثلاً اگر سایت شما از CDN استفاده می کند، تشخیص سرور توسط گوگل به اشتباه انجام می شود. البته گوگل هم می داند که این سیگنال قطعی نیست و در کنار آن سیگنال های دیگری را هم مورد بررسی قرار می دهد.
-
سیگنال های دیگر
سیگنال های دیگری هم وجود دارند که گوگل برای شناسایی مخاطبان از آن استفاده می کنند! نظیر شماره تلفن هایی که در صفحات مختلف سایت قرار گرفته است، واحد پولی که در سایت دیده می شود، پیوندهایی که به سایت های دیگر داده می شود و سیگنال های دیگری که همگی به گوگل کمک می کند تا به بهترین شکل تشخیص بدهد.
گوگل این کارها را انجام نمی دهد:
گوگل از طریق لوکیشن های مختلف از سایت ما بازدید می کند و آن را مورد بررسی قرار می دهد! بنابراین نمی توانید منبع خزنده را تغییر دهید و باید آماده بازدید گوگل از لوکیشن های مختلف باشید. برای آن که گوگل بتواند به خوبی تشخیص دهد باید اطلاعات خوبی در اختیارش قرار دهید؛ سیگنال هایی که در مورد زبان و منطقه سایت شما به گوگل ارسال شود.
اگر از متا تگ های مکانی استفاده می کنید، باید بگوییم که گوگل آن ها را نادیده می گیرد! بنابراین در صورت استفاده از آن ها نباید خیالتان راحت باشد و دیگر به فکر ارسال سیگنال های دیگری به گوگل نباشید.
دامنه های سطح بالا عمومی کدام هستند؟
دامنه های عمومی به دامنه هایی گفته می شود که با مکان خاصی ارتباط ندارند و همه کاربران دنبال از آن استفاده می کنند. اگر سایت شما دارای یک دامنه عمومی است، باید موقعیت جغرافیایی خود را به گوگل اعلام کنید تا بررسی سایت و رتبه بندی آن برای گوگل در زبان های مختلف راحت باشد. برای دامنه های خاص گوگل به صورت زیر عمل می کند:
گوگل برای دامنه های gTLDs از هدف گیری جغرافیایی در گوگل سرچ کنسول استفاده می کند و باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید. مهم ترین این دامنه ها عبارتند از:
• com
• org
• edu
• gov
• و...
دامنه های دیگری که نشان دهنده یک منطقه جغرافیایی خاص هستند اما به دلیل بزرگ بودن آن منطقه به عنوان دامنه عمومی شناخته می شوند. این دامنه ها عبارتند از:
• eu
• Asia
• و...
از دیگر دامنه های عمومی هم که بسیاری از سایت ها از آن استفاده می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ad
• as
• bz
• cc
• cd
• co
• dj
• fm
• io
• la
• me
• ms
• nu
• sc
• sr
• su
• tv
• tk
• ws
در استفاده از این دامنه ها هم باید حواستان با سیگنال های ارسالی باشد تا بهترین نتیجه را بگیرید.
نتیجه گیریایجاد سایت چند زبانه یکی از اهداف بسیاری از کسب و کارهایی است که می خواهند به صورت بین المللی فعالیت کنند. به خصوص سایت های زیادی بخش انگلیسی سایت خود را هم ایجاد می کنند! زیرا تقریباً همه کاربران اینترنت با زبان انگلیسی آشنا هستند و همین زبان می تواند درآمد خوبی برای کسب و کارها ایجاد کند. سئو سایت دو زبانه یکی از دغدغه های کسب و کارها است! در این مقاله سعی کردیم به بررسی سئو سایت انگلیسی و سئو سایت دو زبانه بپردازیم تا نکات مهم در مورد آن را بدانید. اگر سوالی دارید، می توانید از خدمات سئو کمک بگیرید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم. |