آموزش بهترین ساختار url در سئو
آموزش url structure
کاربران با کلیک روی لینک است که به وبسایت شما میآیند، بنابراین ممکن است از خود بپرسید که: «آیا واقعاً مهم است که به دنبال ساختار url مناسب باشم؟» تصور کنید یک نشانی اینترنتی مانند آدرس خانه یا محل کار شماست. همانطور که افراد از آدرس برای یافتن خانه شما استفاده میکنند، مرورگرها و سرورها نیز برای دسترسی به صفحات وبسایت، چشم به urlها دوختهاند.
همانطور که جنبههای فنی و ساختار url از اهمیت بالایی برخوردار هستند، توجه به این نکته مهم است که url مناسب در تجربه کاربری خوب و سئوی سایت تأثیرگذار بسزایی دارد. در مطلب سئو تکنیکال تا حدی به موضوع ساختار url ها پرداختیم اما برای بررسی دقیق تر مفاهیم آن، در این مقاله از وبلاگ سئولب همراه ما باشید.
سرفصل ها
ساختار URL چیست؟
آدرس یا لینک وبسایت به عنوان url شناخته میشود. این مهم راهی مستقیم برای کاربری است که از صفحهای در وبسایت شما بازدید میکند. URL چیزی است که با www یا https شروع میشود.
در مراحل اولیه راه اندازی وبسایت، باید یک ساختار استاندارد برای آدرسهای وب سایت خود پیدا کنید. اگر وبسایت شما در حال حاضر ایجاد شده و کسب و کارتان در حال رشد است، برای انجام این کار دیر نشده است! فقط ممکن است به کار بیشتری نیاز داشته باشد.
URLها همیشه با دامنه اصلی وبسایت شما شروع میشوند، به عنوان مثال www.yourwebsitename.com، بنابراین آنچه میخواهید برای ساختار url مناسب خود تعریف کنید همان چیزی است که باید برای صفحات جداگانه وبسایت خود اعمال کنید.
ساختار URL مستقیماً به معماری سایت مربوط میشود. آدرسهای اینترنتی هم باید به آنچه در صفحه وبسایت وجود دارد، اشاره کنند و هم مکان بازدیدکننده را تعیین کنند. به عنوان مثال، آدرس یک پست در وبلاگ شما باید شبیه به لینک زیر باشد:
www.yourwebsitename.com/blog/nameofyourblogpost
با یک نگاه به URL بالا، هر کاربری که از این صفحه بازدید میکند، به سرعت میتواند ببیند که در یک وبلاگ است و همچنین برخی اطلاعات اساسی در مورد موضوع پست وبلاگ را نیز خواهد شناخت.
چرا ساختار URL اهمیت دارد؟
ساختار url به چند دلیل کلیدی زیر اهمیت دارد:
|
آناتومی URL چگونه است؟
بیایید آناتومی url را آنالیز کنیم. در ابتدا به ساختار لینک زیر توجه کنید:
https://www.example.com/about/team?member=kevin#experience
- Protocol: https://
- Subdomain: www
- Domain: example.com
- Directory: about
- Page: team
- Parameters: ?member=kevin
- Fragment: #experience
Protocol (پروتکل)
با استفاده از پروتکل https میتواند امنیت صفحه خود را تضمین کنید. توصیه میشود آدرسهای اینترنتی خود را از طریق https ارائه دهید. اگر هنوز در حال تغییر از http به https هستید، مطمئن شوید urlهای وبسایت خود با استفاده از ریدایرکت 301 برای انتقال ازhttp به https اعمال میکنید.
Subdomain (ساب دامین)
آیا از سایت دامین www استفاده میکنید یا خیر؟ اگر www را انتخاب میکنید، مطمئن شوید که ریدایرکت 301 برای آدرسهای اینترنتی بدون سایت دامین www را به نوع url با www تغییر مسیر دادهاید.
Domain (دامین یا دامنه)
نام دامنه شامل یک نام و یک پسوند (com یا ir) است. دامنهای را انتخاب کنید که کوتاه و آسان ببوده و مرتبط با کسب و کار شما باشد.
Directory (دایرکتوری)
در حالی که کوتاه نگه داشتن urlها تا حد امکان مهم است، همچنین توصیه میشود که urlهای مرتبط را در وبسایت خود با استفاده از دایرکتوریها گروه بندی کنید. دایرکتوریها میتوانند برای وب سایتها با حداقل 50 صفحه مفید باشند.
برای دایرکتوری نامهای کوتاه را انتخاب کنید تا نشانیهای اینترنتی خود را تا حد ممکن کوتاه نگه داشته باشید.
در زیر نمونهای از استفاده خوب دایرکتوری آورده شده است:
https://www.example.com/men/socks/tommy-hilfiger/
این هم نمونهای از استفاده بد از دایرکتوری است:
https://www.example.com/men-fashion/socks-for-men/tommy-hilfiger-men/
Page (صفحه)
صفحات که اسلاگها (slugs) نیز نامیده میشوند، برای شناسایی و توصیف یک صفحه منحصر به فرد در یک وبسایت استفاده میشوند. این قسمت بخشی از URL است که برای هر صفحه جداگانه تغییر میکند.
Parameters (پارامترها)
پارامترهای URLها اغلب برای انتقال دادهها استفاده میشوند. همانطور که قبلاً ذکر شد، تا آنجا که میتوانید از استفاده از پارامترها در URLها خودداری کنید. این پارامترها ویژگی خاصی را برای بازدیدکنندگان یا گوگل ارائه نمیدهند.
Fragment (قطعه)
قطعات در URL استفاده میشوند تا بتوانند به یک قسمت خاص در یک صفحه پرش کنند.
نمونهای از URL با قطعه:
https://www.example.com/about/team/#king-kevin
# قطعه است و king-kevin شناسه قطعه در این مثال است.
تنظیم ساختار URL مناسب چگونه است؟
هنگام تنظیم ساختار URL وبسایت خود، مهم است که موارد زیر را در نظر داشته باشید:
-
استفاده از حروف کوچک در url
آدرسهای اینترنتی به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند، بدین معنی که https://example.com/url-a/ و https://example.com/url-A/ به عنوان آدرسهای مختلف دیده میشوند. فقط به آدسهایی با حروف کوچک توجه کنید.
هنگام ایجاد لینکها، اشتباه تایپی ممکن است رخ دهد که باعث انتشار هر دو نسخه URL میشود. این موضوع از نظر گوگل، کپی از یک url محسوب میشود. برای حل این مشکل باید url با حروف بزرگ را به url با حروف کوچک ریدایرکت 301 کنید.
-
اسلش یا بدون اسلش در url
آیا باید در پایان هر نشانی اینترنتی از / استفاده کرد یا خیر؟ اگر اسلش استفاده میکنید، مطمئن شوید که تمامی url های شما دارای / هستند و آنها که / ندارند را ریدایرکت 301 کنید.
-
از تاریخ ها استفاده نکنید
در گذشته، CMS (مانند WordPress) به طور خودکار تاریخ ها را در URL ها قرار می دادند:
در سال 2020 ای مورد کمتر دیده میشه اما هنوز هم بغصی افراد از آن استفاده می کنند. مخصوصا در سایت های خبری.
به دو دلیل نباید از تاریخ در URL استفاده کرد:
1. تاریخ URL صفحات شما را طولانی می کند.
2. تاریخ ها به روزرسانی مطالب شما را سخت می کنند.
برای مثال، فرض کنید لیستی از بهترین برنامه های iPhone برای سال 2019 را منتشر کرده اید،و در سال 2020 میخواهید آن را آپدیت کنید.مشکلی که بوجود می آید این است که در URL صفحه 2019 است. بله، شما می توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. اما این مشکل است که بعد از هربار بروزرسانی با آن مواجهه می شوید.)
استفاده از پسوند ضروری است؟
میتوانید به urlها یک پسوند اختصاص دهید، برای مثال، ازphp ، html یا aspx استفاده کنید. با این حال، توصیه میشود از پسوند در url ها اجتناب کنید زیرا مشکلات زیر را به همراه خواهد داشت:
|
آدرسهای نسبی و آدرسهای مطلق چیست؟
urlهای نسبی آنهایی هستند که به پروتکل، ساب دامین و دامنه اشاره نمیکنند. urlهای مطلق آنهایی هستند که به آدرس کامل url، از جمله پروتکل، ساب دامین و دامنه اشاره میکنند. یک مثال از url کامل عبارتند از:
https://www.example.com/about/team/
هنگام لینک دادن به صفحات درون وبسایت خود (لینک سازی داخلی)، توصیه میشود از urlهای نسبی استفاده کنید. این کار به یک دلیل زیر انجام میشود:
«وقتی نام دامنه را تغییر میدهید، لازم نیست همۀ لینکهای خود را نیز تغییر دهید.»
به طور کلی، یک url مناسب باید سه ویژگی مهم زیر را داشته باشد:
|
نمونهای از یک url خوب:
https://www.example.com/iphone-8
نمونهای از یک url بد:
https://www.example.com/index.php?productID=83671
نکات مهم برای ایجاد ساختار url مناسب
برای ایجاد بهترین ساختار url ها باید به برخی نکات مهم به شرح زیر توجه کنید:
1- همیشه آدرس صفحه را ویرایش کنید
تعداد شگفت انگیزی از وبسایتها هنوز از urlهای از پیش تعیین شده استفاده میکنند. این کار باعث میشود تا یک فرصت بزرگ برای سئوی را از دست دهید و در عین حال تجربه نامناسبی را برای کاربران رقم بزنید. اولین و مهمترین کاری که باید برای urlهای وبسایت خود انجام دهید، این است که آنها را براساس ساختار مناسب ویرایش کنید.
2- ساختار url مناسب را اجرا کنید
همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت، تعیین ساختار مناسب برای آدرس صفحات وبسایت مهم است. تعیین کنید که از چه دستهها و زیر دستههایی استفاده خواهید کرد و چگونه آنها را در آدرس اینترنتی صفحات سایت که متعلق به هر دسته مشخص است، نمایش میدهید.
از پیچیدگی دوری کنید. مثلاً، دسته بندیهای زیاد باعث بهم ریختگی و سردرگمی میشود. به دو مثال زیر توجه کنید:
www.clothesretailer.com/womens/dresses/nameofspecificdress
لینک بالا یک ساختار url کلی و خلاصه شده است، در حالی که لینک زیر تنوعی از دسته بندیهای مختلف را نشان میدهد:
www.clothesretailer.com/womens/dresses/short-sleeves/ purple/floral/knee-length/nameofspecificdress
هر چه url کوتاهتر و کلیتر باشد، هم برای سئو سایت و هم کاربر مناسبتر است.
3- url را کوتاه و ساده کنید
urlهای خوب کوتاه و دقیق هستند. مطمئن شوید که آدرس صفحات را با هیچ کلمه یا کاراکتر غیر ضروری پُر نمیکنید و از استفاده زیادی از کلمات کلیدی خودداری کنید. برای هر صفحه از یک کلمه کلیدی خاص استفاده کنید.
کوتاه کردن لینک یک مزیت عمده دارد، کاربران میتوانند به راحتی آن در خاطر نگه دارند و آنها کپی کرده و در جایی قرار دارند. کوتاه بودن url حتی برای خود صاحبان کسب و کار نیز یک مزیت محسوب میشود زیرا دیگر نیاز به استفاده از ابزارهای مختلف برای کوتاه کردن لینک (Short Link) نیستند! |
4- از کلمه کلیدی اصلی در url استفاده کنید
برای هر صفحه در وب سایت خود، باید یک کلید واژه اصلی را در نظر داشته باشید که میخواهید از آن برای کسب رتبه در نتایج گوگل استفاده کنید. بدیهی است که این مهم باید چیزی باشد که به طور خاص آنچه در صفحه وب وجود دارد را توصیف کند. مثلاً، صفحه فروشگاهی شما در مورد لباس زنانه است، پس لباس زنانه کلمه کلیدی شما خواهد بود. گر url شما فارسی است، باید لباس زنانه و اگر url شما انگلیسی است، باید از women dress استفاده کنید.
مطمئن شوید که کلمه کلیدی اصلی شما بخشی از url صفحه است. ساختار url مناسب برای استفاده از کلمه طبق لینک زیر است:
www.yourwebsitename.com/relevant-category/primary-keyword
اگر وبسایت شما ماهیت وبلاگی دارد، میتوانید از عنوان مقاله در حاوی کلمه کلیدی است در url استفاده کنید اما سعی کنید از کلمات اضافی دوری کنید. به عنوان مثال، پستی با عنوان 10 نکته برای یافتن لباس تابستانی مناسب که دارای کلمه کلیدی «لباس تابستانی» است، میتواند لینکی به شرح زیر داشته باشد:
www.clothesretailer.com/blog/find-perfect-summer-dress
در لینک بالا ما از «10»، «نکته» و «برای» صرفه نظر کردیم. برای url فارسی هم میتوانید از آدرس زیر استفاده کنید:
www.clothesretailer.com/blog/ مناسب-لباس-تابستانی-یافتن
معمولاً سعی کنید از حروف اضافی مانند «در»، «برای»، «از»، «a»، «for» و غیره صرفه نظر کنید.
5- برای تفکیک کلمات از خط تیره استفاده کنید.
شما نمیتوانید در url از فاصلهها استفاده کنید، بنابراین بهترین روش استفاده از خط تیره (-) برای جدا کردن کلمات است. این مهم به گوگل نشان میدهد که بین کلمات چه فاصلهای وجود دارد و درک urlها برای بازدیدکنندگان را راحتتر میکند.
6- در صورت نیاز از تگ کانونیکال استفاده کنید
این بخش کمی فنیتر است اما همچنان به موضوع مهمی اشاره دارد. شما نمیخواهید گوگل نسخههای مختلفی از یک صفحه را به عنوان یک صفحه مجزا در نظر بگیرد. رایجترین مثال در این مورد میتواند ساختار https://yourwebsite.com و https://www.yourwebsite.com باشد.
شما با استفاده از تگ کانونیکال، به گوگل میگویید که کدام صفحه اصلی است و باید آن را ایندکس کند. این مشکل اغلب در وبسایتهای فروشگاهی نیز دیده میشود که باید توسط کارشناسان سئو مورد ارزیابی قرار گیرد.
7 - بجای Subdomains از Subfolders استفاده کنید
Subfolderها سئو فرندلی تر از Subdomain هستند.
گوگل Subdomain به عنوان یک سایت کاملا جدا در نظر میگیرد.
اما وقتی از Subfolder استفاده می کنید، گوگل می داند که بخشی از سایت اصلی شما است:
نمونه ای از سایتی که قسمتی از سایتش را از Subdomain به Subfolder منتقل کرده است:
کلام آخر
ایجاد ساختار استاندارد URL میتواند زمانبر بوده و نیاز به برنامه ریزی زیادی داشته باشد اما هنگامی که ساختار اصلی خود را مشخص کردید، انتخاب URL مناسب برای هر صفحه در سایت میتواند در کسب رتبه برتر در نتایج گوگل و تجربه کاربری مثبت مؤثر باشد.بی
مطمئن شوید که URLهای خود را طبق اصولی که در این مقاله توضیح داد شد، ویرایش و اصلاح کردهاید. بر اصلاح urlهای خراب و غیر اصولی میتوانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. برای این کار افزونههای زیادی برای وردپرس و دیگر سیستمهای مدیریت محتوا وجود دارد همچنین میتوانید از خدمات سئو ما استفاده نمایید.