cdn چیست و چه تاثیری بر سرعت سایت دارد

تاریخچه CDN به چه زمانی باز می‌گردد؟

تکامل CDN را می‌توان به سه نسل تقسیم کرد، هر یک از آنها قابلیت‌ها، فنآوری‌ها و مفاهیم جدیدی را به معماری شبکه خود ارائه دادند. به موازات کار، هر نسلی شاهد روند نزولی قیمت گذاری خدمات CDN بوده است.

این سه نسل عبارتند از:


نسل اول (1997): CDN استاتیک

        مطالب ارائه شده: HTML ثابت و فایل‌های قابل بارگیری

        روش ذخیره سازی: Origin push

        توپولوژی شبکه: پراکنده

        مشخصات: عملکرد

        قیمت گذاری: خیلی گرون

       مشتری اصلی:  شرکت‌ها


نسل دوم (2001): CDN دینامیک

        مطالب ارائه شده: محتوای ثابت و پویا (ویدئو و گیف)

        روش ذخیره سازی: Origin Pull

        توپولوژی شبکه: تلفیقی

        مشخصات: عملکرد و در دسترس بودن

        قیمت گذاری: گران

        مشتری: بخش تجاری


نسل سوم (2010): CDN چند منظوره

        مطالب ارائه شده: محتوای ثابت و پویا

        روش ذخیره سازی: Origin Pull

        توپولوژی شبکه: بسیار تلفیقی

        مشخصات: امنیت، عملکرد و در دسترس بودن

        قیمت گذاری: مقرون به صرفه

        مشتری: هر فردی که دارای وبسایت است.

سرعت سایت چیست؟

هنگامی که مشتری برای صرف غذا در یک رستوران می‌نشیند، انتظار برای آماده شدن غذا اغلب منجر به عدم رضایت مشتری می‌شود، طوری که او دیگر به آن رستوران نمی‌رود. به همین ترتیب، سرعت کم سایت می‌تواند منجر به رتبه ضعیف در موتورهای جستجو شود و تجربه کاربری را تضعیف کند.

سرعت سایت به سرعت بارگیری یک مرورگر برای نمایش محتوای صفحات سایت اشاره دارد. عملکرد ضعیف سایت‌هایی که به کندی در مرورگر باز می‌شوند، می‌تواند کاربران را ناراضی کند. برعکس، سایت‌هایی که سریع باز می‌شوند، معمولاً بازدید بیشتر و نرخ تبدیل بهتری دارند.

چرا سرعت سایت مهم است؟

چرا سرعت سایت مهم است؟

اهمیت توجه به سرعت سایت در بررسی موارد زیادی بستگی دارد. هر یک از این موارد تأثیر مستقیم در بالا آمدن وبسایت دارد و می‌توان در تصمیم گیری کاربر از نظر ماندن یا رفتن از صفحه مؤثر باشند. اهمیت سرعت سایت را می‌توان با ارزیابی موارد زیر به خوبی درک کرد:

افزایش نرخ تبدیل

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که سرعت سایت بر میزان تبدیل تأثیر می‌گذارد. نه تنها کاربران بیشتری جذب وبسایت می‌شود بلکه در مقایسه با سایت‌ها با سرعت کندتر، نرخ تبدیل بالاتری دارند. نرخ تبدیل به معنای تبدیل بازدید کننده به مشتری وفادار است. تعدادی از شرکت‌های بزرگ جهان بررسی کردند که کاهش زمان بارگذاری صفحات سایت برای چند ثانیه، تبدیل‌ها را افزایش می‌دهد:

  • وبسایت موبیفای (Mobify) دریافت که کاهش زمان بارگذاری صفحه اصلی آن‌ها به اندازه 100 میلی‌ثانیه منجر به افزایش 1.11 درصدی در تبدیل می‌شود.
  • وبسایت اتوانیتیگ (AutoAnything) پس از کاهش زمان بارگذاری صفحات خود به اندازه نصف، رشد 12 تا 13 درصدی فروش را تجربه کرد.
  • شرکت بزرگ والمارت (Walmart) کشف کرد که بهبود زمان بارگذاری صفحات سایت به انداز یک ثانیه، نرخ تبدیل را به 2 درصد افزایش می‌دهد.

در نتیجه، بهبود عملکرد سایت قسمت بزرگی از بهینه سازی نرخ تبدیل و افزایش فروش و ارائه خدمات به مشتریان است.

کاهش نرخ بانس ریت

نرخ بانس ریت یا نرخ پرش به درصد کاربرانی گفته می‌شود که پس از مشاهده فقط یک صفحه از سایت، به سرعت از آن خارج می‌شوند. اگر صفحه‌ای در عرض چند ثانیه بارگذاری نشود، کاربران احتمالاً پنجره را می‌بندند. وبسایت بی بی سی انگلیسی (BBC) کشف کرد که آن‌ها 10 درصد از کل کاربران خود را برای هر ثانیه اضافی که بارگذاری صفحاتشان طول بکشد، از دست می‌دهند.

بهبود سئو کسب رتبه بهتر

از آنجا که گوگل تمایل دارد اطلاعات مربوط به کاربران را در اسرع وقت در اولویت قرار دهد، عملکرد سرعت سایت عامل مهمی ‌در کسب رتبه برتر در جستجوی گوگل است. عملکرد یک سایت در دستگاه‌های تلفن همراه به ویژه برای سئو بسیار مهم است زیرا نزدیک به 70 درصد از کاربران از طریق گوشی همراه اقدام به سرچ کردن در گوگل می‌کنند.

تجربۀ کاربری مثبت

زمان بارگذاری صفحه طولانی و زمان پاسخگویی به نیازهای کاربران ضعیف باشد، تجربه کاربری منفی رخ می‌دهد. انتظار برای بارگذاری محتوا برای کاربران ناامید کننده است و ممکن است که آن‌ها را ترغیب کند تا به طور کامل از سایت بیرون بروند. این مهم باعث می‌شود هویت برند خدشه‌ دار شود و وبسایت مربوطه کاربران خود را برای همیشه از دست دهد.

چه عواملی بر سرعت سایت تأثیر می‌گذارند؟

عوامل مؤثر در سرعت سایت به شرح زیر هستند:

حجم صفحات وبسایت

میزان منابعی که یک وبسایت برای بارگیری نیاز دارد، تأثیر زیادی بر سرعت سایت می‌گذارد. پرونده‌های بزرگ JavaScript ، محتوای ویدئویی، پرونده‌های CSS سنگین و تصاویر با کیفیت بالا، همگی حجم قابل توجهی را به یک صفحه وب اضافه می‌کنند.

صفحه‌ای که برای بارگیری به منابع بیشتری نیاز دارد، کندتر بالا می‌آید. سبک نگه داشتن وبسایت‌ها (به معنای کوچک بودن اندازه فایل‌ها)، به دلیل افزایش قابلیت فنآوری‌های وب و پیچیده‌تر شدن وبسایت‌ها، دشوارتر شده است

وضعیت شبکه اینترنت

حتی اگر صفحات وبسایت شما کم حجم باشند، به دلیل کندی شبکه ممکن است سرعت بالا آمدن سایت کم باشد. تجهیزات شبکه محلی و کیفیت خدمات ISP بر اتصال شبکه تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این، دستگاه‌های تلفن همراه با استفاده از 3G  یا 4G  به جای اتصال به اینترنت از طریق وای فای، سرعت اینترنت پایینی دارند.

اگرچه این مشکل تا حد زیادی از دست توسعه دهندگان خارج است اما هنوز تکنیک‌هایی برای تحویل سریع منابع وبسایت، حتی از طریق اینترنتی کم سرعت نیز وجود دارند. این تکنیک‌ها شامل فشرده سازی فایل‌ها و میزبانی از CDN هستند. در هر صورت، مشکل شبکه اینترنت به ویژه در ایران بغرنج‌تر از هر جای دیگر جهان است.

محل میزبانی (هاست)

اگر محتوا مجبور باشد برای رسیدن به مکان مورد نیاز، مسیری طولانی را طی کند، این امر به تأخیر زیاد در شبکه سرورها منجر می‌شود. به عنوان مثال، اگر پرونده‌های HTML و CSS یک وبسایت در یک مرکز داده در ایران میزبانی شوند، یک کاربر در آمریکا باید منتظر بماند تا تمام این پرونده‌ها هزاران کیلومتر طی شوند تا او آنها را ببیند!

ارتباط CDN با سرعت سایت

مطمئناً، استفاده از اینترنت جهانی طی یک دهۀ گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است و اهمیت حضور یک کسب و کار در دنیای دیجیتال برای بهبود موقعیت و هویت برند بسیار مهم شده است.

در عصر دیجیتال، محتوای وب با استفاده از متون، تصاویر و ویدئوها انباشته شده است تا به معنای واقعی کلمه بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند؛ اما افزودن محتوای چندرسانه‌ای ممکن است باعث کاهش سرعت بارگذاری وبسایت‌ها شود، طوری که ما را بر این می‌دارد که به دنبال راهکارهای مؤثر برای حل این مشکل باشیم.

اصطلاح شبکه تحویل محتوا یا CDN چیزی بیش از شبکه‌ای از سرورهای ایمن نیست که به طور خاص برای ارائه محتوا با سرعت بالا، تأخیر کمتر و توزیع استراتژیک در سراسر جهان پیکربندی شده است؛ اما ارتباط CDN با سرعت سایت چگونه است؟ برای پاسخ با مقاله دیگری از سئولب همراه باشید.

رابطه CDN با وب هاستینگ

اما ممکن است از خود بپرسید: «سایت من وب هاستینگ خوبی دارد، چه نیازی به CDN دارم؟» ابتدا بیایید تعریفی از وب هاستینگ داشته باشیم:

هر وبسایتی به یک وب هاستینگ نیاز دارد. هنگامی که وبسایت خود را ایجاد می‌کنید، شرکت‌های ارائه دهنده هاستینگ محتوای سایت شما را در یک سرور در یک مرکز داده (دیتا سنتر) با مجموعه‌ای از سرورهای دیگر نگه می‌دارند. مرکز داده معمولاً انبارهای بزرگی هستند که شرکت‌ها صدها سرور را برای داده‌های خود در آن اجاره می‌کنند. برای مثال، وبسایت شما در یک سرور در مرکز داده تهران قرار دارد.

CDN را باید به عنوان افزونه‌ای برای وب هاستینگ خود در نظر بگیرید. شبکه تحویل محتوا جایگزین وب هاستینگ نمی‌شود بلکه با وب هاستینگ ادغام شده تا وبسایت شما سریع‌تر بارگذاری کند.  

هنگامی که CDN را در سایت خود مستقر می‌کنید، به طور خودکار قسمت‌هایی از وبسایت شما را مانند تصاویر و اسکریپت‌ها کپی می‌کند و آن‌ها را در سرورهای گوناگون در مراکز داده مختلف در سراسر جهان ذخیره می‌کند.

وقتی افراد از وبسایت شما بازدید می‌کنند، وبسایت از کشورهای مختلف مانند فرانسه، استرالیا، ایالات متحده آمریکا و سایر موارد در حال بارگیری است. به طور خودکار از سروری که از نظر فیزیکی به آن‌ها نزدیک است، بارگیری می‌شود. ممکن است هنوز پی به نقش CDN نبرده باشید! نگران باشید، در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

تاخیر در بالا آمدن وبسایت چیست؟

چرا سرعت سایت مهم است؟

وقتی برخی از وبسایت‌ها را باز می‌کنید، می‌بینید که بلافاصله بارگیری می‌شوند و تقریباً بدون تأخیر زمانی می‌توانید با آن وبسایت تعامل برقرار کنید. با این حال، در برخی از وبسایت‌های دیگر، قضیه کاملاً متفاوت است، ابتدا یک صفحه سفید خالی، سپس قسمت‌هایی از یک لوگو را مشاهده می‌کنید و در نهایت، اگر تحملتان زیاد است و هنوز وبسایت را نبسته باشید، برخی از محتوای آن را مشاهده خواهید کرد.

این به دلیل مشکلی به نام تاخیر در ارسال محتواست. پس تأخیر چیست؟ این تأخیر بین ارسال درخواست به سرور و دریافت محتوا در مرورگر کاربرد اتفاق میفتد. حتی اگر مشکلی در وبسایت وجود نداشته باشد، گاهی اوقات تأخیر قابل توجه خواهد بود.

این امر معمولاً به دلیل فاصله فیزیکی سیستم شما (کامپیوتر و گوشی همراه متصل به اینترنت) و سروری که وبسایت در آن میزبانی شده است. این مشکلی است که CDN برای مقابله با آن طراحی شده است. بنابراین، با توجه به این موضوع، بیایید نگاهی کوتاه بیندازیم به اینکه CDN چیست و چگونه کار می‌کند.

شبکه تحویل محتوا یا CDN چیست؟

CDN مخفف Content Delivery Network (شبکه تحویل محتوا) است و قلب بسیاری از وبسایت‌های معروف در تمام جهان است. از یوتیوب (YouTube) گرفته تا نتفلیکس (Netflix)، برخی از معروف‌ترین برندها از این سی دی ان استفاده می‌کنند.

یک شبکه تحویل محتوا راهی برای ارائه محتوا به کاربران با قرار دادن سرورهای ذخیره شده در سراسر جهان است. CDN برای کاهش فاصله بین مرورگر و سرور طراحی شده است تا وبسایت با سرعت بیشتر باز شود.

هدف از CDN چیست؟

هدف اصلی CDN این است که بازدید کنندگانی که از سرور اصلی شما دور نیستند، سریع‌تر محتوای وبسایت شما را دریافت کنند. به این ترتیب شما تجربه کاربری را بهبود می‌بخشید، نرخ پرش (Bounce Rate) را کاهش می‌دهید و در نتیجه بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش خواهید داد.

 نحوه کار سی دی اناگر تصویر بالا را در مورد نحوه کار سی دی ان مشاهده کنیم، متوجه خواهیم شد که محتوای استاتیک (فیلم‌ها، تصاویر، CSS) توسط نزدیک‌ترین CDN به کاربر تحویل داده می‌شود، در حالی که محتوای پویا (HTML، PHP) توسط وب سرور تحویل داده خواهد شد که این زمان تأخیر و زمان بارگذاری محتوا را کاهش می‌دهد.

CDN برای چه وبسایت‌هایی مناسب است؟

امروزه بیش از نیمی از ترافیک وب توسط CDN ارائه می‌شود. این مقدار با گذشت هر سال، به سرعت در حال افزایش هستند؛ اما واقعیت می‌تواند چیز دیگری باشد! حتی به عنوان یک سرویس رایگان، CDN‌ برای همه مناسب نیستن. اگر وبسایتی کاملاً بومی و محلی دارید که اکثر قریب به اتفاق کاربران شما در همان منطقه‌ هاستینگ شما واقع شده‌اند، داشتن CDN سود چندانی ندارد.

در این سناریو، استفاده از CDN می‌تواند با معرفی یک نقطه اتصال غیر ضروری دیگر بین بازدید کننده و یک سرور در نزدیکی آن، عملکرد وبسایت شما را بدتر کند. هنوز هم، اکثر وبسایت‌ها تمایل دارند که در مقیاس بزرگ‌تری از کاربران کار کنند. به همین دلیل، استفاده از CDN به گزینه‌ای محبوب در کسب و کارهای زیر تبدیل شده است:

        تبلیغات

        رسانه و سرگرمی

        بازی آنلاین

        تجارت الکترونیک

        موبایل

        مراقبت های بهداشتی

●    آموزش عالی

مزایای CDN چیست؟

اجرای CDN می‌توانند بر تمام جنبه‌های وبسایت شما تأثیر بگذارند و مزایای زیر را به‌همراه داشته باشند:

1- نرخ تبدیل بهتر:

کاهش تأخیر در باز شدن صفحات سایت به این معناست که زمان بارگذاری وبسایت کوتاه‌تر می‌شود زیرا CDN از بازدیدهایی که قبلاً کاربران از وبسایت انجام داده‌اند، استفاده مجدد می‌کند. اگر برای افزایش فروش خود به دنبال روشی آسان هستید، سرعت لود صفحات وبسایت خود را افزایش دهید. بیایید به برخی از آمارهای زیر نگاهی بیندازیم:

  • ۱) تأخیر 1 ثانیه‌ای در پاسخ به صفحه، می‌تواند منجر به کاهش 7 درصدی نرخ تبدیل شود. نرخ تبدیل به معنای تبدیل کاربر به مشتری وفادار است. اگر توانستید سرعت وبسایت خود را 3 ثانیه افزایش دهید، این به معنای افزایش تقریبی 21 درصدی در تبدیل‌ها است.
  • ۲) 57 درصد از خریداران آنلاین، وبسایتی که بارگیری آن بیش از 3 ثانیه طول بکشد را رها می‌کنند. پس اگر لود صفحات وبسایت شما بیش از 3 ثانیه طول بکشد، می‌تواند به طور چشمگیری بر فروش شما تأثیر بگذارد.

2- امنیت:

برای افزایش امنیت وبسایت، CDN بسیار مناسب است زیرا به عنوان یک حصار امنیتی عمل می‌کند و باعث جلوگیری از حضور و انتشار اسپمرها، ربات‌های کاذب و اسکرابرها می‌شود و از وبسایت در برابر حملات DDoS (حمله محروم سازی از سرویس) حافظت می‌کند.

3- مقیاس پذیری:

انتظار می‌رود CDN هر میزان ترافیک را کنترل کند و در مدت زمان کوتاهی افزایش یا کاهش یابد و از آنجا که یک وبسایت معمولی تقریباً 80 درصد محتوای ایستا را تشکیل می‌دهد، بخش قابل توجهی از محتوای وبسایت شما سریع‌تر به کاربر تحویل داده می‌شود.

4- بهبود سئو:

همه ما می‌دانیم که سرعت صفحات وبسایت، فاکتور بسیار مهمی در رابطه با رتبه بندی نتایج گوگل است. سرعت سایت یکی از مواردی است که موتورهای جستجو در الگوریتم خود آن را مورد توجه قرار می‌دهند. این باعث می‌شود که هم کاربر و هم خزنده‌های گوگل از سرعت سایت رضایت داشته باشند.

5- قابلیت اطمینان بالا:

هیچ چیز بدتر از این نیست که وبسایت شما به دلیل مشکلات فنی از کار بیفتد یا آفلاین باشد. با CDN ، درخواست‌ها از وبسایت شما همیشه به نزدیک‌ترین سرور موجود هدایت می‌شوند. اگر یکی از صفحات به طور اتفاقی خراب شود، درخواست فعلی به درخواست بعدی منتقل می‌کند. این مهم به اطمینان از خرابی کمتر و تجربه لذت بخش از وبگردی می‌شود. پس نگران  زیرا همۀ این اتفاقات به صورت خودکار در پشت صحنه انجام می‌شود.

6- ارزان قیمت بودن:

یک تصور غلط بزرگ در مورد CDN گران بودن آن است که این فرضیه اصلاً درست نیست! برخی از پلتفرم‌های ارائه دهنده شبکه تحویل محتوا امکانات رایگان خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

7- نصب و اجرای آسان:

تصور غلط دیگر این است که تنظیم CDN پیچیده است. شبکه تحویل محتوا را می‌توان تقریباً در عرض چند دقیقه در هر سیستم عاملی اعم از وردپرس، پرستاشاپ، دروپال، جوملا، مگنتو، تایپو۳ و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نصب کرد.

CDN چگونه کار می‌کند؟

CDN‌ با استقرار PoPs (نقاط حضور) در سراسر جهان کار می‌کنند. این قابلیت اساساً بدان معناست که شما وبسایت خود را به جای فقط یک مکان، در نقاط مختلف جهان ذخیره می‌کنید. PoPs به عبارت ساده‌تر، یک مرکز داده است که دو کار مهم انجام می‌دهد، یکی اینکه حاوی یک نسخه از وبسایت است و در سرورهای ذخیره، تمام پرونده‌های ذخیره شده را نگه می‌کند، دوم اینکه با توجه به موقعیت مکانی وبسایت با کاربران ارتباط برقرار می‌کند.

بنابراین، هنگامی که از ایران بر روی یک وبسایت در آمریکا کلیک می‌کنید، CDN شما را به یک مزارع داده در نزدیک‌ترین مکان هدایت می‌کند، به جای اینکه داده‌ها تمام مسیر را از آمریکا به ایران طی کند. مسافرت کمتر داده‌ها به معنای بالا رفتن سرعت سایت است. به این ترتیب، کاربران مطالب خود را سریع‌تر دریافت خواهند کرد.

چگونه CDN سرعت سایت را افزایش می‌دهد؟

قبل از اینکه بفهمید CDN چگونه به وبسایت شما کمک می‌کند، بیایید بفهمیم که سی دی ان را نباید در کجاها استفاده کرد! اگر وبسایت شما جدید است و واقعاً بازدید زیادی ندارید، استفاده از CDN فایده‌ای نخواهد داشت.

اگر هم کاربران ما فقط از یک منطقه جغرافیایی باشند، CDN به درد شما نمی‌خورد. فرض کنید وبسایت شما درباره فروش خودرو در ایران است، منطق حکم می‌کند که بیشتر کاربران شما از ایران باشند. سی دی ان در این حالت مناسب شما نخواهد بود.

اگر همه کاربران شما از یک مکان باشند، هدفی از داشتن CDN وجود ندارد زیرا مسیر سرور و کاربران نزدیک به هم هستند. با این حال، اگر مخاطبان جهانی داشته باشید، CDN  می‌تواند سرعت سایت شما را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. پس هر چه موقعیت مکانی کاربران به سرور سایت نزدیک باشد، سرعت وبسایت افزایش پیدا می‌کند.

سی دی ان سرعت بارگذاری را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. سرعت بارگیری صفحه 1.5 ثانیه عالی است، در حالی که سرعت بارگیری 2.5 ثانیه کمی بهتر از حد متوسط است.  از سویی دیگر، قابلیت اطمینان یا به روز بودن وبسایت بسیار مهم است. در مواقعی که کاربران حتی حاضر نیستند چند ثانیه بیشتر منتظر بمانند، باید در مورد سرعت سایت مطمئن شوید.

وقتی CDN را اجرا می‌کنید، کاری که واقعاً انجام می‌دهید، ایجاد نسخه‌هایی از وبسایت خود در سراسر جهان است. بنابراین، اگر یک سرور یا  PoPsاز کار بیفتد، تاثیری در زمان کار وبسایت شما ندارد. یکی دیگر از سرورهای ذخیره، وظیفه ارسال محتوا به کاربر را بر عهده خواهد داشت.

آیا CDN در امنیت وبسایت تأثیر دارد؟

یک مزیت کلیدی که CDN می‌تواند فراهم کند، تقویت سیستم دفاعی سایت در زمان واقعی است. با سیستم پشتیبانی و نظارت شبانه روزی، مجموعه‌ای کاملاً عظیم از اطلاعات امنیتی مبتنی بر داده‌های بزرگ وجود دارند یک CDN کارآمد قادر به ارائه سطح بالایی از امنیت به کاربران خود است.

بیشتر انواع  سی دی ان ‌در برابر شرایط زیر از سایت محافظت می‌کنند:

        حملات محروم سازی از سرویس (DDoS)

        مسدود کردن تهدیدها

        ربات‌های سوء استفاده کننده

        خزنده‌ها

        هرزنامه‌ها

        حملات هک

CDN چه تأثیری در سئو دارد؟

یکی از بزرگ‌ ترین فواید استفاده از CDN، تأثیر آن در سئوی سایت است. گوگل وبسایت‌های سریع را دوست دارد و این موضوع را با الگوریتم رتبه بندی خود در نظر می‌گیرد. وبسایت‌های سریع کاربران خود را حفظ می‌کنند و از این نظر نرخ پرش (Bounce Rate) کمتری دارند. با افزایش سرعت می‌توانید رتبه صفحات خود را نیز بهبود بخشید.

همچنین با بهینه سازی وبسایت برای بارگذاری سریع‌تر، CDN باعث افزایش فرکانس جستجوی گوگل در صفحات می‌شود. بدین معنا که گوگل هرچه سریع‌تر در صفحات وبسایت شما می‌خزد (کراول) و باعث می‌شود محتوای شما زودتر در نتایج جستجو دیده شود. این مهم در مورد هر نوع محتوا اعم از متن، عکس و ویدئو صادق است.

تاثیر CDN در سئو

 

با استفاده از الگوریتم‌های حافظه پنهان و تگ کانونیکال ، CDN به مقابله با محتوای تکراری کمک می‌کند تا در بهبود سئو سایت نقش داشته باشد. شبکه تحویل محتوا همچنین به کاهش مشکلاتی مانند خرابی وبسایت در هنگام پیک ترافیک و محافظت در برابر حملات DDoS که برای وبسایت مضر است، کمک می‌کند.

در صورتی که در انتخاب CDN و همچنین بهبود سئو سایت خود هستید می‌توانید از خدمات مشاوره سئو در سئولب نیز استفاده کنید.

اگر وب سایت شما مشکلی در سمت سرور داشته باشد یا خطای 404 را نشان دهد، این موارد برای سئو وحشتناک خواهند بود زیرا به طور مستقیم بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد و منجر به دور شدن کاربران از وبسایت شما می‌شود. بنابراین، CDN در کنار افزایش سرعت لود سایت، مشکلات امنیتی و ساختاری سایت را نیز حل و فصل می‌کند.

CDN‌ با ارائه موارد زیر مزایای قابل توجهی در سئو دارد:

زمان بارگذاری سریع‌تر

بهینه سازی تصویر

بهینه سازی تعداد بازدید

کاهش نرخ پرش

مقیاس پذیری (وبسایت که بتواند خواسته‌های کاربران را پاسخ دهد)

امنیت بالا

موارد قابل توجه در CDN

 

نحوه استفاده از شبکه تحویل محتوا چگونه است؟

به دو روش می‌توانید از CDN استفاده کنید. ابتدا یک بستر ساخت وبسایت با CDN داخلی را انتخاب کنید یا می‌توانید یکی از فروشندگان CDN خریداری کنید. اگر شبکه تحویل محتوا را خریداری می‌کنید، باید آن را با تغییر تنظیمات DNS در دامنه وبسایت خود به عنوان دروازه ورودی پیش فرض برای تمام ترافیک ورودی تنظیم کنید. این مهم اطمینان می‌دهد که همۀ بازدید کنندگان به جای سرور به CDN شما هدایت می‌شوند.

 

بهترین گزینه CDN برای وبسایت چیست؟

اکنون که تصمیم گرفتید CDN را برای بهبود عملکرد وبسایت خود اجرا کنید، یک سؤال خوب پیش می‌آید که: «کدام سی دی ان برای وبسایت من مناسب است؟ در این بخش ما کار جستجو و مقایسه را برای شما آسان‌ تر خواهیم کرد و گزینه‌ای را به شما ارائه خواهیم داد که مزایای بالقوه زیادی برای شما داشته باشد:

سرویس‌های ایرانی

1. https://www.ArvanCloud.com

2. https://ParsPack.com/cdn

سرویس‌های خارجی

1. https://www.Incapsula.com

2. https://AWS.Amazon.com/cloudfront

3. https://www.Incapsula.com

4. https://www.CloudFlare.com

5. https://www.Netlify.com

6. https://www.Netlify.com

7. https://www.DataPath.io

8. https://www.Inxy.host/products/cdn

9. https://www.Fastly.com

10. https://www.Akamai.com/us/en/cdn

شرکت کلودفلر (CloudFlare) در کالیفرنیا واقع شده است که هدف اصلی آن ارائه CDN، دی ان اس پروایدر، افزایش سرعت و خدمات امنیتی برای وب سایت‌هاست. این سرویس دهنده را محبوب‌ترین و پرکاربردترین شرکت ارائه CDN در جهان دانست. مزایای استفاده از خدمات این شرکت به شرح زیر است:

         ارائه گواهینامه SSL رایگان

         تازه سازی اطلاعات Cache شده در صورت نیاز

        تشخیص و جلوگیری از حملات ربات‌ها و تأمین امنیت سایت

        دارای سیستم تجزیه و تحلیل ترافیک با هدف مدیریت آن

        مدیریت و پاسخگویی به درخواست‌های همزمان در سایت‌های پربازدی

شرکت آمازون (Amazon) خدمات AWS را که در حوزه سی دی ان فعالیت می‌کند را در سال 2006 راه اندازی کرد. راه اندازی این سیستم با هدف توزیع سریع‌تر محتوای وبسایت به کاربران انجام شده است. مزایای استفاده از خدمات شرکت آمازون به شرح زیر هستند:

         استفاده از 50 گیگابایت ترافیک رایگان در شروع کار

           محبوبیت به دلیل کیفیت بالا

          افزایش سرعت سایت و قدرت بارگذاری بیشتر

           امکان استفاده از قابلیت هشدار در صورت مصرف بیش از ح

ابر آروان  (ArvanCloud)به دلیل حمایت از سرویس‌های بومی راه اندازی شده است. سایت‌هایی همچون دیجی کالا نیز از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند. این سرویس دهنده تنها CDN داخل ایران را پوشش می‌دهد و مانند دو مورد قبل، گستردگی چند برابری در جهان ندارد. کلودفلر و آمازون دارای دارای سرورهایی در حاشیه ایران هستند اما داخل ایران هیچگونه سروری ندارند! در مورد کیفیت استفاده از ابر آروان اطلاعات کاملی در دست نیست.

 

چرا باید از CDN استفاده کرد؟

CDN‌ ضمن کاهش تأخیر، روشی آسان برای افزایش سرعت وبسایت است. بنابراین، استفاده از شبکه تحویل محتوا برای تحویل سریع، کارآمد و ایمن محتوا به کاربران در سراسر جهان ضروری است. با توجه به اینکه توجه بازدیدکنندگان به فضای آنلاین روز به روز افزایش پیدا می‌کند، ارائه محتوا در سریع‌ترین شکل ممکن ضروری است.

به ویژه در دنیای امروز که کسب و کارها با چالش‌های زیاد درگیر هستند، CDN می‌تواند مشکلاتی مانند تحویل انواع مختلف محتوا، تنظیم محتوا برای انواع مختلف دستگاه‌ها (موبایل و تبلت)، امنیت داده‌ها و بسیار موارد دیگر را بهینه کند. توانایی‌های ذاتی یک شبکه تحویل محتوا، به معنای غلبه بر چالش‌های مختلف در تحویل محتواست.

کلام آخر

اگر شما مالک وبسایتی هستید و از سراسر جهان بازدید کننده دارید، داشتن CDN ضروری است. سی دی ان سرعت سایت شما را افزایش می‌دهد، به شما در کسب رتبه بهتر در گوگل کمک می‌کند و در نهایت، تجربه کاربری مثبتی را برایتان رقم می‌زند. شبکه تحویل محتوا راهکاری برای حل مشکل مسافت کاربر و سرور یک وبسایت است و به‌ راحتی می‌تواند این نقص را برطرف کند. پس اگر به دنبال استفاده از CDN هستید، تحقیقات خود را در مورد انتخاب بهترین سرویس دهنده کامل کنید.

 

پست های مشابه

GEO چیست؟ تفاوت GEO و SEO

01

دی

تیم تحریریه سئولب

فاوآیکون (Favicon) چیست؟

24

آذر

تیم تحریریه سئولب