بک لینک چیست ؟ و چطور بک لینک با کیفیت بسازیم؟
هر فردی که با سئو آشنا باشد حتما درباره بک لینک شنیده است اما بک لینک چیست و چه تاثیری روی سئو سایت ما دارد؟
برای پاسخ به این سوال باید بدانید بک لینک جزو اصلی فاکتورهای سئو خارجی است. بک لینک، پیوند میان یک صفحه از سایت با سایت دیگر است. اگر سایتی به شما لینک دهد، شما از آنها بک لینک گرفتهاید. اما اگر شما به یک وب سایت لینک دهید، در این صورت آنها از شما بک لینک گرفتهاند.
نکته: اگر از یک صفحه به صفحه دیگری در همان سایت لینک داده شود، به آن لینک سازی داخلی (internal backlink) گفته میشود.
سرفصل ها
بک لینک چیست؟
بک لینک (همچنین به عنوان "لینک های ورودی (inbound link)" شناخته می شوند) لینک هایی از یک سایت به صفحه ای در سایت دیگر هستند. گوگل و سایر موتورهای جستجوی مهم backlink را برای یک صفحه خاص به عنوان "رای" در نظر می گیرند. هر چه تعداد بک لینک بیشتر باشد آن صفحه پتانسیل بیشتری برای رتبه بهتر گرفتن در نتایج جستجو دارند.
چرا بک لینک ها مهم هستند؟
بک لینک ها سه چیز را تحت تاثیر قرار میدهند:
1- رتبه بندی (Rankings)
نگاه موتورهای جستجو از جمله گوگل به بک لینک ها مثل رای اطمینان است؛ بنابراین هرچه تعداد این "رای" ها بیشتر باشد، رتبه سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو بالاتر خواهد بود.
استفاده از بک لینک ها در الگوریتم موتور جستجو چیز جدیدی نیست. در حقیقت، بک لینک ها اساس الگوریتم اصلی گوگل (معروف به "PageRank") را تشکیل می دهند.
حتی اگر گوگل از آن زمان هزاران تغییر در الگوریتم خود ایجاد کرده باشد، بک لینک همچنان مهم ترین سیگنال رتبه بندی است.
به عنوان مثال یک تحقیق انجام شده نشان داده که تعداد بک لینک ها با افزایش پوزیشن ارتباط مستقیم دارد.
اما سوال این است که از کجا باید فهمید؟ نتایج حاصل از مطالعاتی که در خصوص عوامل رتبه بندی با بکارگیری لینک سازی در شرایط مختلف، حاکی از این است که همیشه تعداد لینک های وبسایت ویژه (دامین ارجاعی یا referring domains) با ترافیک جستجوی ارگانیک، ارتباط مستقیم دارد.
2- قابل کشف بودن (Discoverability)
موتورهای جستجو با بازدید مجدد از صفحاتی که قبلا شناسایی شده اند و بررسی لینک های جدید در آن صفحات، محتوای جدید را تشخیص میدهند. از آنجایی که موتورهای جستجو بیشتر به صفحات معروف سر میزند، در صورتی که از این صفحات بک لینک داشته باشید، محتوای شما سریعتر کشف خواهد شد.
3- ترافیک ارجاعی (Referral traffic)
چون بک لینکها کاربران را به منابع مفید هدایت میکند، پس قابل کلیک اند. وقتی کسی روی لینکی کلیک میکند و وارد سایت شما میشود، در این صورت، شما ترافیک ارجاعی دریافت کرده اید.
حتما بخوانید: محتوای تکراری (Duplicate Content) - دلایل و راه حل رفع آن |
یک لینک خارجی خوب چه ویژگیهایی دارد؟
همه بک لینک ها برابر نیستند.
به عبارت دیگر، اگر می خواهید در SERP رتبه بالاتری داشته باشید، بر روی بک لینک های با کیفیت تمرکز کنید.
یک بک لینک باکیفیت می تواند قدرتمندتر از 1000 بک لینک با کیفیت پایین باشد.
بک لینک های با ارزش ویژگی های زیر را دارد:
مرتبط بودن (Relevance)
وقتی سایتی به سایت دیگری لینک میدهد، گوگل به مرتبط بودن این سایت ها توجه می کند.
گوگل برای لینکهای مرتبط ارزش بیشتری قائل است؛ چرا که احتمال کلیک افراد بر روی آنها بیشتر خواهد بود.
اگر دقت کنید منطقی هم است:
فکر کنید که جدیدا مقاله ای در مورد دو ماراتن منتشر کرده اید.
در این صورت، گوگل وزن بیشتری روی بک لینک های سایت های مربوط به ماراتن، دو، تناسب اندام به نسبت سایت های مربوط به ماهیگیری، دوچرخه سواری و بازاریابی دیجیتال خواهد گذاشت.
حتما بخوانید: جستجوی معنایی چیست و چه اهمیتی در سئو دارد ؟ |
از سایت های معتبر (Authority) بک لینک بگیرید
برای مثال برای یک سایت خارجی بک لینک از سایت هاروارد قطعا خیلی باارزش تر از سایت های دیگر است.
و گوگل متوجه این تفاوت می شود.
این مفهوم به عنوان "Domain Authority" شناخته می شود. اساساً، هرچه اتوریتی یک سایت بیشتر باشد، می تواند اتوریتی بیشتری را به سایت شما منتقل کند (از طریق لینک).
گرفتن بک لینک از یک سایت قدرتمند نسبت به یک سایت ضعیف اعتبار بیشتری را منتقل میکند.
بنابر تحقیقات انجام شده درمورد میزان اتوریتی صفحه و ارتباط آن با ترافیک ارگانیک، رابطه مستقیمی بین آن ها مشاهده شده است.
آیا بدست آوردن این بک لینک ها سخت است؟ قطعا.
آیا آن ها ارزش آن را دارند؟ حتما.
ترافیک ارگانیک
همانطور که مشخص است، لینک گرفتن از صفحاتی با ترافیک بالا معمولا ترافیک ارجاعی بیشتری نسبت به صفحات با ترافیک کم برای شما به همراه خواهد داشت. اما سوال اصلی اینجاست که آیا بک لینک گرفتن از صفحات با ترافیک بالا نسبت به صفحات با ترافیک پایین تاثیر مثبتی بر رنکینگ خواهد گذاشت؟
نتایج حاصل از تحقیق بر روی 44589 کلمه کلیدی بدون نام برند و بررسی ترافیک ارگانیک صفحاتی که به آنها لینک داده اند به شرح زیر است:
به طور خلاصه، رابطه اندک اما پر رنگی میان رنکینگ و بک لینکهایی که از صفحات با ترافیک ارگانیک بالا گرفته میشود، وجود دارد. اما همانطور که گفته شد، میزان اعتبار تمام صفحات خاص (دامنههای ارجاعی) که بک لینک از آنها گرفته شده همواره حائز اهمیت اند.
جایگاه و مکان لینک
چون مردم بیشتر تمایل دارند برروی لینکهایی کلیک کنند که در قسمتهای مهمتر قرار گرفته، پس بعضی از لینکهای موجود در صفحه، اعتبار بیشتری نسبت به سایر لینکها منتقل میکنند.
"اگر یک لینک در محتوای اصلی صفحه قرار بگیرد، از فونت و رنگی استفاده شود که جلب توجه کند و متن جذابی داشته باشد که احتمال کلیک کاربران بیشتری را داشته باشد، پس میتواند رنکینگ صفحه بهتری هم به همراه داشته باشد.
در مقابل، اگر از ترکیبی استفاده شود که بر کلیک خوردن آن تاثیر بگذارد، از جمله اینکه، در فوتر گذاشته شود، رنگی مشابه با بقیه متن داشته باشد، فونت متفاوتی نداشته باشد و از انکر تکست جذابی استفاده نکرده باشد، قطعا پیج رنک آنچنانی نخواهد داشت."
بیل اسلاوسکی، موسس سایت SEO by the Sea
هنگام بررسی لینک، به این نکته حتما توجه داشته باشید که اگر قرار است لینک شما همراه با 50 لینک دیگر در کنار صفحه یا فوتر قرار داده شود، بهتر است به دنبال سایت دیگری باشید.
فالو و نوفالو
گوگل و سایر موتورهای جستجو پیوندهای دارای برچسب "nofollow" را که به آن متصل است ، نادیده می گیرند.(البته شاید از لینک های فالو ارزش کمتری داشته باشند اما باز هم بی تاثیر نیستند)
از آنجایی که لینک سازی نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد، بهتر است اولویت خود را بر لینکهای فالو بگذارید؛ اما اگر لینک نوفالو گرفتید، عصبانی نشوید؛ این لینک ها همچنان تاثیر سئویی کمی دارد.
انکر تکست (Anchor text)
برای یادآوری باید بگوییم که انکرتکست متن قابل مشاهده لینک ها هستند.
به طور کلی، شما می خواهید پیوندهای شما دارای انکرتکستی با کلمه کلیدی شما باشد.
یک تحقیق نشان داده، ارتباطی بین انکرتکست باکلمات کلیدی و رتبه بندی بالاتر برای آن کلمه کلیدی پیدا کرده است.
ولی باید به یک نکته توجه داشته باشید:
از آن جایی که الگوریتم پنگوئن بر روی این موضوع حساس است سعی نکنید همه انکرتکست های شما شامل کلمات کلیدی باشد.
الگوریتم پنگوئن به طور خاص بر روی سایت هایی تمرکز دارد که بک لینک با انکرتکست دقیق با کلمه کلیدی ایجاد می کنند.
حتما بخوانید: جستجوی معنایی چیست و چه اهمیتی در سئو دارد ؟ |
تعداد بک لینک های دریافتی از هر دامنه
برای مقال شما از سایت A بک لینک دریافت می کنید.
عالیه.
سایت A دوباره به شما لینک می دهد. و دوباره. و دوباره.
آیا لینک های دوم، سوم و چهارم به اندازه بک لینک اول قدرتمند هستند؟
نه.
یک راه دیگر:
معمولاً دریافت 100 لینک از 100 سایت مختلف بهتر از 1000 لینک از یک سایت است.
در واقع، یک تحقیق نشان می دهد تعداد سایت های لینک دهنده به شما (نه تعداد کل بک لینک ها) بیش از هر عامل دیگری با رتبه بندی گوگل ارتباط دارد.
اکنون فاکتورهای بک لینک باارزش را بررسی کردیم، وقت آن است که به شما نشان دهیم چگونه شروع به ساختن بک لینک کنید.
چطور بک لینک ها را بررسی کنیم؟
دو روش برای کنترل بک لینکهای یک وبسایت یا صفحهوب وجود دارد. در روش اول تنها میتوانید سایت خودتان را چک کنید اما در روش دوم میتوانید بک لینک های سایر سایت ها یا صفحات دیگران را نیز چک کنید.
کنترل لینک ها در گوگل سرچ کنسول
گوگل سرچ کنسول به شما اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی ارگانیک و بطور کلی عملکرد سایت تان در اختیار شما قرار میدهد.
این قابلیت، به صورت رایگان است. تنها کاری که باید انجام داد، ساخت یک اکانت و تاییدیه مالکیت سایت خود میباشد.
بعد از ساخت اکانت و ورود خود، بر قسمت Links در نوار کنار صفحه کلیک کنید. اعداد زیر External Links نشان دهنده تعداد لینکهای ویژه و ارجاعی به سایت شما است.
در قسمت زیر آن سه گزارش دیگر نیز وجود دارد:
برترین صفحات لینک شده: بیشترین صفحات لینک شده در سایت شما.
برترین سایت های لینک داده شده به شما: سایتهایی که بیشترین لینک را به شما دادند.
برترین متن لینک داده شده : بیشترین انکرهای مورد استفاده هنگامیکه به سایت شما لینک داده اند.
اگر اولین بار است که از گوگل سرچ کنسول استفاده میکنید، بهتر است با گزارش برترین صفحات لینک شده شروع کنید.
می توانید روی هر URL کلیک کنید تا ببینید چه وبسایت هایی به آن صفحه لینک داده اند.
همچنین می توانید با کلیک بر روی هر سایت ببینید از کدام صفحاتشان به صفحه شما لینک داده اند.
سرچ کنسول گوگل بخش های مختلفی دارد که برای بررسی سئو سایتتان بسیار مفید است .
بررسی بک لینک ها
برای بررسی بک لینک های وبسایتی که صاحبش نیستید، میتوانید از ابزارهای سئو رایگان Ahrefs’ free backlink checker استفاده کنید. این کار تنها با وارد کردن URL یا دامین و کلیک بر روی دکمه Check backlinks امکان پذیر است.
به کمک این ابزار میتوانید تعداد کل بک لینک ها، دامین های ارجاعی ( لینکها از یک وب سایت ویژه)، علاوه بر آن، 100 بک لینک برتر را مشاهده کنید.
برای هر بک لینک جزییاتی به شرح زیر ارائه میشود:
صفحه ارجاعی: صفحه ای که به سایت شما لینک داده.
رتبه دامنه (DR): قدرت وب سایتی که به شما لینک داده اند.
رتبه بندی یو آر ال (UR) : قدرت صفحه ای که به شما لینک داده اند.
ترافیک: تخمین کل ترافیک جستجوی ارگانیک ماهانه به صفحه لینک داده شده
انکر و بک لینک: انکر تکست و متن اطراف لینک.
نکته: بک لینک چکر Ahrefs تنها یک بکلینک از هر دامنه را نشان میدهد.
برای مشاهده 5 انکر تکستی که به وفور استفاده شده، میتوانید از گزارش Top 5 anchors استفاده کنید.
همچنین از قسمت گزارش Top 5 pages می توانید 5 صفحه برتر که به آن لینک داده شده را مشاهده کنید.
نکته: گزارش 5 صفحه برتر فقط زمانی قابل اجراست که دامنه را بررسی کنید، نه یک صفحه از سایت!
حتما بخوانید: E-A-T چیست؟ چرا برای سئو مهم است؟ |
چطور بک لینک بیشتری کسب کنیم؟
سه روش برای کسب بک لینک بیشتر وجود دارد: آن را ایجاد کنید، آن را به دست آورید، و یا آن را بسازید.
بدست آوردن بک لینک (link earning)
زمانی که افراد محتوای شما را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، شبکههای اجتماعی و یا دهان به دهان پیدا میکنند و به سایت شما لینک میدهند؛ به بیان دیگر، این لینک ها ارگانیک هستند.
برای کسب چنین فرصتی باید مطالب بسیار مفید و ارزنده تولید کنید تا کاربران بخواهند به شما لینک دهند.
ایجاد بک لینک
زمانی که به صورت دستی از سایر وب سایتها به سایت خود لینک دهید. ثبت دایرکتوری های تجاری، کامنت گذاشتن در وبلاگ ها و پاسخگویی به موضوعات فروم ها از جمله این موارد هستند.
ساخت بک لینک (link building)
در این روش شما به سراغ صاحبان سایت، ادیتورها و وب مسترها میروید و از آنها میخواهید به صفحه سایت شما لینک دهند. برای این کار باید پیشنهاد ارزشمند و مشخصی داده شود.
در اینجا به چند نمونه از روشهای لینک سازی اشاره میکنیم:
بلاگ مهمان:
آیا پست مهمان هنوز هم تاثیرگذار است؟
بله.
در حقیقت، هنگامی که سایت خود را تازه راه اندازی کرده اید، پست مهمان یکی از بهترین روش ها برای ایجاد بک لینک برای سایت شما است.
لینک هایی که از طریق پست مهمان دریافت می کنید باعث افزایش ترافیک سایت شما می شود.
ولی باید در نظر داشته باشید که در سایت های با کیفیت پست مهمان ایجاد کنید.
اگر سایت شما درباره حیوانات خانگی است در سایتی آرایشی پست مهمان منتشر نکنید.
قطعا بک لینک در یک سایت مرتبط و با کیفیت می تواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند.
اینفوگرافی و انواع محتواهای بصری دیگر
اینفوگرافی ها هنوز هم یک روش موثر برای ساخت بک لینک است.
در حقیقت، با بررسی انجام شده بر روی اینکه چه نوع محتوایی بیشترین بک لینک را می گیرند، اینفوگرافی ها در بالای صفحه قرار گرفتند.
ساخت لینک های شکسته: در وبسایت های دیگر دنبال لینک های مرتبط و خراب بگردید. سپس، با آن ها ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید لینک کارآمد شما را جایگزین آن لینک کنند. ( Ahrefs ابزاری به این منظور دارد)
برای ارسال ایمیل متن زیر میتواند به شما کمک کند.
سلام [نام مالک سایت] ، من امروز سایت شما را بررسی می کردم و در میان سایت هایی که معرفی کردید چندین لینک وجود داشت که به صفحات 404 لینک شده بودند. در اینجا چند مورد از آنها ذکر شده است: [URL 1] [URL 2] [URL 3] و من یک سایت [وب سایت شما] دارم که مرتباً محتوای با کیفیت مرتبط با موضوع سایت شما وجود دارد. در صورت تمایل لینک از سایت من را در این لیست قرار دهید. در هر صورت امیدوارم این کمک و کار خوب را برای من انجام دهید! با تشکر، [اسم شما] |
تکنیک Skyscraper: برای ایجاد یک محتوای سئو شده یک مطلب مرتبط با تعداد زیادی لینک پیدا کنید، محتوای بهتر و جامع تر از آن ها تهیه کنید، سپس از سایت های مرجع که به آن مطالب لینک داده اند بخواهید به جای آن ها به شما لینک دهند.
منشن های بدون لینک
منشن های بدون لینک برند خود را پیدا کنید و از نویسنده آن بخواهید منشن ها را قابل کلیک کند.
احیای پیوند ساده است:
نام برند خود را سرچ کنید و سایت هایی را پیدا کنید که اسم برند شما آورده اند ولی لینک نداده اند.
به جای اینکه با خود بگویید ای کاش به شما لینک می دادند به آن ها پیام میدهید و میخواهید که به شما لینک دهند.
معمولاً یک یادآوری دوستانه کافی است تا بیشتر افراد لینک شما را اضافه کنند.
این مراحل گام به گام را انجام دهید:
1. از ابزاری مانند BuzzSumo و Mention.com برای پیدا کردن اسم برند خود استفاده کنید.
2. بررسی کنید که آیا آن ها به شما لینک داده اند یا نه. در صورتی که لینک داده باشند که مشکلی نیست. (اگر نه به مرحله سوم بروید...)
3. یک ایمیل دوستانه برای آن ها ارسال کنید.
سلام [نام] من می خواستم تشکر کنم بابت اینکه در مطلب جذابی که نوشتی اسم برند من را آرودی. واقعاً برای ما ارزش زیادی دارد. این ایمیل را برای شما می فرستم تا بپرسم آیا امکان دارد لینک سایت ما را به محتوا اضافه کنی. در این صورت مردم می توانند هنگام خواندن مقاله شما، به راحتی ما را پیدا کنند. در هر صورت، با تشکر از کار بزرگی که انجام دادی! با تشکر، [اسم کوچک شما] |
بررسی بک لینک رقبا
برای اینکه موقعیت ایجاد بک لینک بیشتری را شناسایی کنید به بررسی بک اینک های رقبای خود بپردازید.
چطور می توانید این کار انجام دهید؟
سایت رقیب را با استفاده از ابزارهای بررسی بک لینک بررسی کنید. ببینید از چه جاهایی بک لینک دارند.
برای مقال شاید سایت رقیب چندین بک لینک از یک سایت انتشار بک لینک دارد پس با آن سایت ارتباط بگیرید و به عنوان مهمان در برنامه هایشان شرکت کنید.
برند منشن یکی از این تکنیک های لینک سازی است که بسیاری از افراد آن را یکی از عوامل بسیار مهم در سئوی خارجی تلقی میکنند که اهمیت ویژهای در بهینه سازی سایت و رتبه بندی در موتورهای جستجو دارد. اگر هنوز با وجود تولید محتوای با کیفیت، نمیتوانید رنکینگ سایت خود را افزایش دهید، یکی از دلایل آن میتواند عدم استفاده سئوی خارجی یا off-page seo باشد. همچنین بخوانید : سئو خارجی |
کلام آخر درباره بک لینک چیست؟
وقتی حرف از موتورهای جستجو مثل گوگل به میان میآید، بک لینک ها بسیار مهم هستند. گفته میشود لینک ها به یک شکل ساخته نمیشوند؛ با توجه به مواردی چون مرتبط بودن، محل جایگذاری لینک ها در صفحه و ویژگی های دیگر، کیفیت و کاربردشان متفاوت خواهد بود. به طور کلی، هرچه بدست آوردن لینک آسان تر باشد، ارزش آن کمتر خواهد بود.