سئو خارجی (off-page Seo) چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

16 خرداد 1403

در مطلب سئو چیست به انواع مختلف سئو پرداختیم و گفتیم سئو offpage یکی از انواع سئو است، اگر با فاکتورهای سئو خارجی (off page SEO) آشنایی کمی دارید توصیه میکنم این مقاله را از دست ندید. زیرا فاکتورهای سئو خارجی از مهم ترین موارد برای سئو سایت است که باید به آن توجه ویژه ای شودو همچنین مواردی هستند که ممکن است با درست آشنا بودن با آن سایت شما با خطر روبرو شود.

آیا هنوز باوجود تولید محتوای با کیفیت، بدون استفاده از سایر تکنیک ها برای رتبه بندی در گوگل سخت تلاش می‌کنید؟ یکی از دلایل آن می‌تواند عدم استفاده سئوی خارجی یا off-page seo باشد.

همانطور که میدانید سئو به دو دسته تقسیم می‌شود:  

  1. سئو داخلی (on-page seo)  
  2. سئو خارجی (off-page seo)

بسیاری از افراد سئو خارجی را همان لینک بیلدینگ (link building) می‌دانند، اما آیا واقعاً اینگونه است؟

 

سرفصل ها

سئو خارجی چیست (Off-Page SEO)؟ 

سئو خارجی شامل تمام تلاش‌هایی است که در خارج از وب سایت به منظور بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو انجام می‌شود. بخش بزرگی از آن توسط لینک بیلدینگ یا لینک سازی خارجی صورت می‌گیرد اما درواقع سئو خارجی فراتر از این است.

چرا سئو خارجی مهم است؟

گوگل هنگام تصمیم گیری در مورد رتبه بندی صفحات وب و اینکه آیا اصلا به آن رتبه (rank) بدهد یا نه، عوامل خارجی متعددی را در نظر می‌گیرد. لینک‌ها یکی از این فاکتورها است، اما موارد دیگری هم وجود دارد. به همین دلیل، رتبه بندی صرفا بر پایه ارزش محتوا چالش برانگیز است.

چرا سئو خارجی مهم است؟

مثال زیر این مورد را اثبات می کند:

هنگام تولید چنین مطلبی در سایت "The Times"، این صفحه با عنوان "بهترین مکان های زندگی" در رتبه اول انگلستان قرار گرفت. در نگاه اول، اینطور به نظر می‌رسد که محتوای آن کاملا ارزشمند است، پس داشتن چنین رتبه‌ای خارج از تصور نخواهد بود. 

اما به محض کلیک روی هر یک از مکان‌ها، یک پاپ آپ (content gate) باز می‌شود که از شما اطلاعاتی همچون ایمیل، لایک و یا دنبال کردن مطلب در سایر شبکه های اجتماعی می‌خواهد. به همین خاطر، این صفحه ارزش واقعی خود را از نظر اکثر بازدیدکنندگان، از دست می‌دهد و قطعا شایستگی جایگاه برتر را ندارد.

درحالیکه این صفحه از شایستگی بیشتری برخوردار است. این صفحه تنها نتایج نظرسنجی 1000 نفر در مورد بهترین مکان‌های زندگی را نمایش می‌دهد.

 

برگردیم به موضوع سئوی خارجی. در مثال بالا، علت اصلی برتری مثال اول نسبت به مثال دوم، این نیست که از محتوای بهتری برخوردار است بلکه به خاطر فاکتورهای خارجی این پدیده رخ داده است.

 

گفته شد: لینک‌ها تنها بخشی از SEO خارجی هستند. گوگل اظهار کرده که برای رتبه بندی سایت شما از سیگنال های سئو خارجی استفاده می کند. لینک‌ها مهمترین سیگنال SEO off page هستند. پیوندها و سایر عوامل خارجی را که باید درباره آنها بدانید در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

چه تفاوتی میان سئو داخلی و خارجی وجود دارد؟

سئو داخلی چیزی است که شما بر آن کنترل کامل دارید، درحالیکه در سئو خارجی همیشه اینگونه نیست.

به عنوان مثال، اگر وب سایتی به سایت ما لینک دهد، چون طی این فرآیند تغییری داخل سایت ما صورت نگرفته، سئو خارجی محسوب می‌شود. و بالعکس، اگر سرعت صفحه (page speed) خود را با بهینه سازی برخی از تصاویر بهبود ببخشیم، چون این تغییر مستقیماً در داخل وب سایت ما صورت گرفته، سئو داخلی محسوب می‌شود.

ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد. برای اینکه بتوانید درست تشخیص دهید کاری که انجام می‌دهید جزو کدام دسته از سئو می‌باشد، از خود بپرسید: "آیا به طور کامل بر آن کنترل دارید؟" اگر جواب منفی است، به احتمال زیاد یکی از استراتژی های سئوی خارجی است.

 

نکته: برخی از عوامل خارجی هستند که شما کامل بر آن کنترل دارید (مانند: Google My Business)

حتما بخوانید: E-A-T چیست؟ چرا برای سئو مهم است؟

 

 

عوامل خارجی ارتباط داده شده توسط لینک (Link-related off-page) 

همانطور که میدانید شاید بک لینک (backlink) مهم ترین بخش سئو خارجی محسوب می شوند. چرا که جستجو در گوگل بر اساس چیزی به نام پیج رنک (Page Rank) ساخته شده است: الگوریتمی که به کمیت و کیفیت بک لینک های مرتبط با صفحه توجه می‌کند. 

برخلاف تصور برخی از متخصصان سئو که معتقدند این مفهوم منسوخ شده، سال گذشته گوگل تأیید کرد که این عامل هنوز هم در رتبه بندی تاثیر دارد. پس شاید به همین دلیل است که رابطه بین تعداد دامنه های ارجاع دهنده به یک صفحه از سایت و رتبه بندی آن ها، به وضوح دیده می‌شود. 

 رابطه بین تعداد دامنه های ارجاع دهنده به یک صفحه از سایت و رتبه بندی آن ها

 

در اینجا به 6 عامل خارجی مرتبط به لينک اشاره می‌کنیم: 

 

۱- تعداد دامنه های ارجاعی Referring Domain 

داشتن لینک‌های مختلف از سایت های خاص منجر به رتبه بندی بالاتر در گوگل و نیز افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک می‌شود.

برای بررسی تعداد بک لینک های سایت خود، می‌توانید دامین خود را در ابزارهای  Ahrefs’ Site Explorer و یا free backlink checker چک کنید.

تعداد دامنه های ارجاعی Referring Domain

 

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، ahrefs.com دارای 4/11 میلیون بک لینک از 31/2 هزار Referring Domain است. به طور کلی، هدف از ساخت بک لینک، ایجاد لینک های متعدد برای وب سایت نیست، بلکه ایجاد ارتباط مستقیم با صفحاتی از سایت ماست که می‌خواهیم در موتورهای جستجو رنک بیاورند.

 

۲- قدرت لینک (Link Authority)

همانطور که می‌دانید لینک ها از نظر کیفیت با هم متفاوت هستند. این تفاوت بر اساس نحوه عملکرد PageRank اتفاق می افتد. هرچه اعتبار صفحه ای که از آن لینک گرفته شده بالاتر باشد، قدرت بیشتری به صفحاتی که به آن لینک داده شده، منتقل می‌کند. به عبارت دیگر ، ارزش بک لینک های قدرت بالا، بسیار بیشتر از بک لینک های قدرت پایین است.

 

بنابراین سوال اینجاست که چطور می‌توان "اعتبار" یک صفحه را تشخیص داد؟ گوگل در گذشته قابلیت امتیاز PageRank عمومی داشت، اما در سال 2016 آن را خذف کرد.  درحالیکه هیچ نسخه دقیقی برای امتیاز صفحه موجود نیست، معیارهای مشابه اما اندک وجود دارد. یکی از آن ها Ahrefs’ URL Rating یا UR است.

 

 قدرت لینک (Link Authority)

 

UR، قدرت پروفایل بک لینک URL های مورد نظر را در مقیاس 0 تا 100 نشان می‌دهد.

برای مشاهده امتیاز UR هر صفحه، URL مورد نظر را در Ahrefs Site Explorer قرار دهید.

 Ahrefs Site Explorer

شما همچنین می‌توانید UR تمام صفحات ارجاع دهنده (سایت هایی که میخواهید از آن لینک بگیرید) را در گزارش "بک لینک ها" مشاهده کنید. هنگام تحقیق درباره بک لینک با این ابزار می‌توان کیفیت و اعتبار صفحات لینک داده شده به آن را سنجید.

 UR تمام صفحات ارجاع دهنده

علاوه بر این، طبق بررسی حدود 14 میلیون وب سایت، نتیجه حاصل از آن این بود که UR رابطه نزدیکی با ترافیک ارگانیک دارد.

رابطه url با ترافیک ارگانیک

 

۳- فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow) 

لینک های نوفالو (یعنی لینک هایی با تگ "rel = "nofollow) اعتبار صفحه را منتقل نمی‌کند. بنابراین اولویت با ساختن لینک های فالو ("dofollow") می‌باشد.

اکثر لینک ها در وب، لینک های فالو هستند، اما برخی از سایت ها مانند Forbes تقریباً همه لینک های خروجی خود را نوفالو می کنند. بنابراین، حین لینک بیلدینگ (لینک سازی مستقیم یا غیر مستقیم) اطمینان حاصل کنید که لینک های خروجی آن تا حد امکان لینک های فالو باشد.

برای انجام این کار، افزونه nofollow Chrome را نصب کنید تا لینک های نوفالو را در صفحه برجسته و مشخص نماید.

فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow)

 

همچنین می‌توانید بسیاری گزارشات را در Ahrefs Site Explorer فیلتر کنید تا فقط لینک های dofollow را ببینید. 

 در هنگام بررسی و اولویت بندی بک لینکها، لینک فالو بهتر است.

 Ahrefs Site Explorer

فیلتر کردن گزارش بک لینک ها در Ahrefs Site Explorer تنها برای لینک های Dofollow.

البته، همچنان لینک های نوفالو نیز ارزشمند هستند. این نوع لینک ها قادر به ارسال ترافیک از منبعی بجز موتورهای جستجو هستند که تأثیر غیرمستقیم و مثبت بر سئو خواهد داشت. اما اگر وقت و تلاش زیادی برای لینک بیلدینگ صرف می‌کنید، پس بهتر است برای تلاش تان اهمیت قائل شوید و لینک فالو بگیرید.

 

۴- انکر تکست (Anchor text)

انکر تکست، کلماتی است که می‌توان روی آن کلیک کرد و به وسیله آن می‌توان دو صفحه را به هم پیوند داد.

 

گوگل در گواهینامه اورجینال "پیج رنک"  بیان کرده:

گوگل از چندین تکنیک از جمله پیج رنک ، انکر تکست و غیره برای بهبود کیفیت جستجو استفاده می کند.

به بیانی دیگر، این احتمال وجود دارد که انکر تکست مرتبط با موضوع اصلی صفحه، تاثیراتی بر رتبه بندی داشته باشد. از نتایج بدست آمده از یک مطالعه متوجه این موضوع شدیم که میان عبارات دقیق و انکرهایی که تا حدودی با هم مطابقت دارند، ارتباطی هر چند بسیار جزئی، وجود دارد.

تاثیر انکرتکست با رتبه بندی

متاسفانه، در لینک سازی به روش کلاه سفید (white-hat)، آنچنان تسلطی بر انکرهای لینک هایی که کسب کرده‌اید، نخواهید داشت (به استثنای وبلاگ نویسی مهمان). حالا حتی اگر شما بر انکر تکست لینک‌های ورودی کنترل داشته باشید، به احتمال زیاد مفید خواهد بود.

الگوریتم Penguin (در حال حاضر بخشی از هسته الگوریتم گوگل محسوب می‌شود) سایت هایی را که تلاش برای تقلب در رتبه بندی گوگل از طریق لینک سازی با anchor کلمات کلیدی مهم دارند، جریمه می‌کند.

خوشبختانه، اکثر کاربران لینک های طبیعی و مرتبط می‌زنند. اگر موضوع مقاله شما منحصر به فرد است، احتمال اینکه کسی با انکر تکست مربوط به آن موضوع به شما لینک بدهد، بسیار زیاد است.

 

۵- مرتبط بودن 

بک لینک ها همچون رای، تاثیر گذارند. اگر سایتی به شما لینک بدهد، در واقع کیفیت محتوا یا کسب و کار شما را تضمین کرده است. این رای ها متفاوتند. ارتباط میان وب سایتی که به شما لینک داده و صفحه سایت شما دارای اهمیت است.

به عنوان مثال: فرض کنید به دنبال یک شرکت کترینگ (تهیه و تدارک غذا) برای مراسم عروسی خود هستید. دو نفر از دوستان شما دو شرکت متفاوت را پیشنهاد می‌دهند. شما هر دوی آن ها را  به یک اندازه دوست دارید. یکی از آنها حسابدار و دیگری سرآشپز است. به حرف کدامشان اعتماد خواهید کرد؟ مسلما سرآشپز.

کارهای آنلاین هم به همین صورت است. مثلا، اگر یک شرکت کترینگ هستید و لینکی از یک وبلاگ غذایی دارید، مسلما آن لینک اهمیت بیشتری نسبت به یک لینک از وبلاگ سرمایه گذاری دارد. اما ، آیا مرتبط بودن مهمتر از authority است؟

۶- ترافیک ارگانیک 

ما 10 رتبه برتر برای 44589 کلمه کلیدی بدون ذکر نام برند را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که بین صفحات برتر در گوگل و کل ترافیک ارگانیکی که به صفحات ارجاع دهنده خود می‌فرستد، رابطه مشخصی وجود دارد.

معیارهای ارزشگذاری رنکینگ در بک لینک

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که لینک های صفحاتی که ترافیک ارگانیک زیادی دارند، نسبت به لینک های صفحاتی با ترافیک ارگانیک کم و یا بدون ترافیک ارگانیک، ارزشمند تر هستند.

اگر قصد استفاده از بک لینک های رقبای خود و یا پیگیری تاکتیکی برای لینک سازی مانند تکنیک Skyscraper را دارید، برای رتبه بندی بهتر و پیگیری لینک های صفحاتی که دارای ارزش بالاتری هستند، می‌توانید عملکرد خود را بر اساس دریافت ترافیک ارگانیک هدف گذاری کنید.

با این حال، با وجود اینکه لینک گرفتن از صفحات دارای ترافیک اولویت دارد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لینک های گرفته شده از صفحات فاقد ترافیک ارگانیک و یا دارای ترافیک ارگانیک پایین، بی ارزش هستند. 

درصورتیکه صفحات لینک دهنده، مرتبط و درعین حال دارای مقادیری "قدرت" باشند، بهتر است آنها را در نظر داشته باشید و از آنها استفاده کنید.

 

چرا لینک ها هنوز هم یک فاکتور رتبه بندی هستند

  • گفته می‌شود که پیج رنک حدود دو دهه قدمت دارد، شاید از اینکه چرا همچنان در سال ۲۰۲۰ لینک ها یک عامل مهم در رتبه بندی محسوب می‌شدند، تعجب کنید.
  • دلیل پیچیده ای ندارد: زیرا یکی از سخت ترین چیزهایی است که می توان آن را تغییر داد.
  • با وجود اینکه روش های نامعتبر متفاوتی برای بک لینک گرفتن وجود دارد (مثلا خریدن آن)، به طور کلی یافتن لینک های با کیفیت بالا کار سختی است. معمولاً افراد به محتوا لینک نمی‌دهند، مگر اینکه برای بازدید کنندگان آن ها ارزش داشته باشد.

 

عوامل خارجی بدون استفاده از لینک (Non-link-related off-page)

هر کاری که در خارج از وب سایت با پتانسیل تأثیرگذاری بر رتبه بندی های موتور جستجو صورت گیرد، سئو خارجی است. ساختن لینک ها بارزترین نمونه آن است، اما علاوه بر لینک ها، عوامل خارجی مختلفی وجود دارد. اگر شما یک کسب و کار محلی دارید و می‌خواهید به صورت محلی رتبه بندی شود، به این بخش توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا عواملی که در ادامه به آن می‌پردازیم و با " * " مشخص شده‌اند، از عوامل کاربردی در سئو محلی هستند.

 

سایتیشن های NAP *

سایتیشن های NAP، به صورت آنلاین به کسب و کار شما اشاره می‌کند که همچنین نام تجاری ، آدرس و شماره تلفن شما را نشان می دهد.

NAP ساییتیشن

طبق گفته Moz، سیگنال های سایتیشن یکی از مهمترین عوامل خارجی در رتبه بندی محلی است. این بدان معناست که اگر شما یک بیزینس محلی دارید و می‌خواهید به صورت محلی رتبه بندی شوید (خواه در نتایج "snack pack" گوگل و یا نتایج جستجوی ارگانیک عادی)، سایتیشن ها بسیار مهم هستند.

  • شما می‌توانید بسیاری از سایتیشن هایی را که در حال حاضر دارید با جستجو در گوگل، مانند تصویر زیر، پیدا کنید:

سایتیشن های NAP جستجو در گوگل

اگر همین کار را برای رقبای خود انجام می‌دهید، سپس منابع را به وب سایت هایی که در نتایج جستجو نشان داده می‌شوند، الحاق می‌کنید، به راحتی می‌توانید سایت های مختلفی به منظور ساخت سایتیشن در هر کدام، پیدا کنید. با اینکه این کار دردسر های خودش را دارد و نیز تشخیص این که کدام سایتیشن امکان جابجایی پین تا آنجایی که رتبه بندی مهم است را دارد، دشوار است.

یکی از راه حل ها، استفاده از ابزارهای منحصر به فردی مانند Whitespark به منظور یافتن سایتیشن ها است. 

Whitespark یکی از ابزارهای سئو است که به کمک آن می‌توانید سایت خود را بهینه کنید؛ در سرچ ارگانیک بهتر دیده شوید و نهایتا از رقبای خود پیشی بگیرید.

انتخاب ابزار مناسب و قابل دسترس می‌تواند وجه تمایز بین یک متخصص سئو و فرد عادی ایجاد کند. با مطالعه مقاله "ابزارهای سئو: معرفی ۲۰ ابزار پرکاربرد در سئو برای متخصصین" شما هم یک متخصص حرفه ای شوید

 

  • راهکار دیگر، بکارگیری ابزاری مانند Ahrefs’ Link Intersect است. به کمک آن می‌توان وب سایت هایی را که به رقبای شما لینک داده اند، پیدا کرد.  به دلیل این که بسیاری از سایتیشن های NAP لینک هایی نوفالو دارند، معمولاً سایتیشن هایی را نشان می‌دهد که رقبای شما در اختیار دارند ولی شما ندارید.

برای استفاده از آن کافی است سایت های رقیبان خود را در قسمت بالا و وب سایت خود را در قسمت پایین وارد کنید.

AHREFS

با کلیک بر روی علامت مثلثی شکل کنار لینک، جزئیات کامل درمورد آن لینک نمایان می شود. به دنبال آن لینک هایی باشید که از سایتیشن ها هستند.

AHREFS LINK INTERESECT

این نکته نیز مهم است که اطلاعات NAP شما  بین سایتیشن ها آن چنان سازگار و هماهنگ است که به گوگل این اجازه را می دهد تا تمام سایتیشن ها را به عنوان بخشی از پروفایل آنلاین شما به هم مرتبط سازد.

 

برند منشن (Brand mentions)

منشن های برند می تواند با لینک و یا بدون لینک باشد. منشن با لینک بنابر دلایل مشخصی دارای ارزش سئویی است. اما منشن برند بدون لینک چطور، آیا آن ها هم ارزش دارند؟

 

همانطور که گوگل در مورد برند منشن بدون لینک در یکی از تصدیق های خود به طور غیر مستقیم اشاره کرد: به سیستمی گفته می شود که برای برقراری ارتباط موثر با لینک های واضح (ذکر برند با لینک) و لینک های ضمنی (نام بردن برند بدون استفاده از لینک) بکار گرفته می‌شود.

گزیده ای از آن گواهینامه را در اینجا آورده ایم:

“بر فرض مثال، هایپرلینک به عنوان لینک واضح، لینکی است که در منبع گنجانده می شود و کاربران را به سمت منبع مورد نظر سوق می‌دهد. لینک ضمنی، مرجعی است برای یک منبع مورد نظر. به عنوان مثال، یک سایتیشن به منبع مد نظر، که مرجع است، اما لینک مشخصی مرتبط به آن منبع ندارد.”

در اینجا ، گوگل می گوید:

"ما می‌دانیم معمولا افراد به برند ها و محتوا ها بدون لینک زدن منشن می‌کنند، این صفحات با چنین منشن هایی به همراه منشن های با لینک، شایستگی این را دارند که در الگوریتم رتبه بندی ما قرار بگیرند."

به نظر منطقی می‌آید. تنها تفاوت واقعی بین منشن با لینک و منشن بدون لینک این است که اولی قابل کلیک است و می تواند منجر به ترافیک ارجاعی بیشتری شود. به دلیل اینکه شاید برند منشن عامل خارجی در رتبه بندی گوگل محسوب شود، در اینجا به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید این کار را انجام دهید. 

در اینجا به چند روش آن اشاره می‌کنیم:

  • نوشتن پست مهمان (guest post)

  • مهمان شدن در یک پادکست

  • تبلیغات Blogger outreach

  • وایرال شدن (در گفتار آسان اما در عمل سخت است)

همچنین می‌توانید به کمک ابزارهایی مانند Google Alerts یا Ahrefs Alerts منشن های جدید رقبای خود را بررسی کنید و سپس در آن جا برند خود را مطرح کنید. به عنوان مثال، اگر در MailChimp مشغول به کار هستید، می توانید برای منشن های جدید رقبایی مثل ConvertKit و ActiveCampaign هشدار بگذارید.

 

۱- تنظیم هشدار در Ahrefs Alerts

منشن های با لینک و منشن های بدون لینک 

با وجود اینکه گوگل در واقع ارزش‌هایی برای منشن های بدون لینک قائل می‌شود، اما منشن به همراه لینک ارجحیت بیشتری دارد (حتی اگر صرفا به منظور ترافیک ارجاعی استفاده شود).  از این رو، پیدا کردن افرادی که بدون لینک، برند شما را منشن کرده اند و درخواست اینکه آن را قابل کلیک کنند، ارزشمند است.

 

۲- Google My Business *

(Google My Business (GMB یک پروفایل کسب و کار رایگان از گوگل است. GMB پروفایل هایی است که در نتایج برتر "snack pack" گوگل و در بالای نتایج جستجو با هدف جستجوی محلی، دیده می‌شوند.

با این حال، نباید تنها به پروفایل GMB بسنده کرد. استنباط Moz این است که پروفایل  Google My Business بهینه شده، مهمترین عامل برای رتبه بندی در نتایج "snack pack" و چهارمین عامل مهم برای جستجوی عادی و ارگانیک محلی می‌باشد.

 

Google My Business

به طور خلاصه، اگر می‌خواهید در جستجوی محلی امتیاز کسب کنید (به عنوان مثال، "لوله کش اطراف من")، پس حفظ و بهینه سازی پروفایل GMB باید مهمترین بخش از تلاش شما در سئوی خارجی باشد.

۳- دیدگاهها و نظرات *

Moz متوجه شد که سیگنال های نقد و بررسی، سومین عامل مهم برای رتبه بندی در نتایج "snack pack" گوگل و پنجمین عامل مهم برای رتبه بندی در جستجوی معمولی و ارگانیک محلی است. به طور کلی، هرچه نقد و بررسی هایی که در پروفایل Google My Business و در سایت های قابل اعتماد مثبت و حقیقی باشد، احتمالا رتبه بالاتری در "snack pack" کسب می کنید. نظرات منفی تاثیر متضادی خواهد داشت.

طبق همین مطالعه، Moz به "قدرت سایت های دیگر که سایت ما را منشن کرده اند" و تاثیر آن بر رتبه بندی های عادی و ارگانیک محلی" اشاره می‌کند.

 

۴- سوشیال سیگنال 

نظر رسمی گوگل این است که سیگنال های اجتماعی عامل مستقیم در رتبه بندی نیست. اما بعضی از کاربران بر این باورند که میان rankings و social shares ارتباط وجود دارد. شاید این بخاطر مطالعات قدیمی باشد که حاکی از این موضوع است.

 سوشیال سیگنال

بنابرین، چه کسی درست می‌گوید؟ به نظر ما احتمالا گوگل. دلیل اصلی آن این است که تغییر سیگنال های اجتماعی بسیار آسان است. شما می توانید هزاران social share را با چند دلار در سایت هایی مانند Fiverr خریداری کنید. به طور کلی، مواردی که به این سادگی تغییرپذیرند، فاکتورهای رتبه بندی معتبری محسوب نمی‌شوند.

باید متذکر شد که در نقش social share های واقعی و تاثیر مثبت آن در رتبه بندی گوگل (ولو اینکه غیرمستقیم) شکی وجود ندارد.  چرا که social share های حقیقی منجر به نگاه های بیشتر بر روی محتوا شده و این جلب توجه نیز سبب لینک ها، منشن ها و سایر فاکتورهای سئو خارجی می‌شود که تاثیر مستقیمی در رتبه بندی دارد.

 

تکنیک‌ها و ترفندهای مؤثر در بهبود سئوی خارجی

اکنون که با اصول سئو خارجی آشنا شدیم، فعالیت‌های مختلفی که باید انجام دهید را توضیح می‌دهیم تا شانس خود را برای کسب رتبه برتر در نتایج گوگل بهبود ببخشید. در زیر لیستی از فعالیت‌های مهم در سئوی خارجی و نحوه انجام آن‌ها بیان شده‌اند:

 

۱) مشکل لینک‌های شکسته را برطرف کنید

کاربران دوست ندارند هنگام بازدید از سایت شما به سایر صفحات هدایت شوند یا صفحه 404 را ببینند. در وهله اول لینک شکسته با تغییر آدرس یو آر ال (URL) رخ می‌دهد. اگر لینک خارجی شما با تغییر URL مواجه شده باشد، کاربر به صفحه مورد نظر راهنمایی نمی‌شود.

موضوع دیگر در مورد لینک شکسته این است که شما صفحه خود را حذف کنید که با این کار کاربر نمی‌تواند صفحه مورد نظر را پیدا کند. در هر دو صورت، لینک خارجی شما بی‌اثر خواهد بود. در اینگونه موارد باید آدرس URL لینک خارجی خود را تغییر دهید.

 

۲)‌ به وبسایت‌های دیگر رپرتاژ بدهید

مهمترین راه برای بهبود سئو خارجی، دریافت بک لینک معتبر از طریق رپرتاژ است. رپرتاژ به معنای تهیه محتوا و انتشار آن در وبسایتی دیگر است. برای مثال، شما محتوایی 800 کلمه‌ای با عنوان «بهترین خدمات سئو در تهران» را تولید می‌کنید و سپس این محتوا را در وبسایتی که رتبه سئو بالایی دارد، منتشر می‌کنید.

بسیاری از وبسایت‌هایی که خدمات تبلیغات و رپرتاژ را ارائه می‌دهند، به شما اجازه یک تا سه لینک را می‌دهند. شما براساس نوع استراتژی خود، لینک‌ها را مشخص می‌کنید تا در زمان انتشار محتوا، کاربران هدف بر روی لینک‌ها کلیک کرده تا هم از خدمات شما استفاده کنند و هم رتبه سئوی شما را بهبود بخشند.

 

۳)‌ در تالارهای گفتگو مشارکت کنید

فعال بودن در تالارهای گفتگوی راهی عالی برای جلب توجه کاربران است. با عضویت در تالارهای گفتگو می‌توانید در موضوعات مختلف شرکت کنید و با ارائه نظر، کاربران را به وبسایت خود ارجاع دهید.

برای این کار تنها لازم است لینک صفحه ‌ای از سایت خود را که با موضوع مورد بحث مشابه است را با انکر تکست مشخص در نظرات قرار دهید. با ین کار توانسته اید به صورت رایگان بک لینک برای وبسایت خود دریافت کنید. فقط مهم است که وبسایت مرجع که شما در تالار گفتگوی آن عضو هستید، از اعتبار دامنه بالایی برخوردار باشد.

 

۴) نشانه گذاری اجتماعی را در اولویت قرار دهید

نشانه گذاری اجتماعی (Social Bookmarking) شامل جستجو، ذخیره و به اشتراک گذاری سایت‌ها یا صفحاتی است که برای شما جالب هستند. این کار از طریق سایت‌های نشانه گذاری اجتماعی مانند پینترست (Pinterest)، ردیت (Reddit) و سایر موارد امکان پذیر است.

نشانه گذاری اجتماعی (Social Bookmarking)

برچسب گذاری در چنین سایت‌هایی می‌تواند منجر به بهبود سئوی خارجی شود. افرادی که از چنین سایت‌هایی استفاده می‌کنند و وارد وبسایت شما می‌شوند، می‌توانند به مشتری و کاربر وفادار شما تبدیل شوند. همچنین می‌توانید دکمه‌های نشانه گذاری اجتماعی را در سایت خود اضافه کنید (در مقالات) تا روند ساده سازی سئو خارجی انجام شود.

 

۵) تصاویر خود را به اشتراک بگذارید

ارسال تصاویر (Image Submission) یکی دیگر از روش‌های مهم سئو خارجی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا محتوای بصری در نزد کاربران بسیار محبوب است. ارسال تصویر مربوط ایجاد تصاویری خاص مانند اینفوگرافیک‌ها و به اشتراک گذاری آنها در سایت‌های مختلف است.

انتخاب بهترین قالب فایل تصویر، اندازه تصویر، توضیحات، متن جایگزین عکس و سایر موارد در ارسال تصاویر مهم هستند. نمونه‌هایی از سایت اشتراک تصاویر شامل فلیکر (Flicker) و فوتوباکت (Photobucket) هستند.

 

۶)‌ مقالات خاص خود را منتشر کنید

سایت‌های خاصی مانند اسکریبدی (Scribd) و اسلایدشیر (SlideShare) و سایر موارد، اسنادی در قالب پی دی اف (PDF) و داک (doc) را می‌پذیرند تا به کاربرانی که به دنبال مقالاتی در موضوعات خاصی هستند، کمک کنند. به این کار ارسال سند (Document Submissions) گفته می‌شود.

ارسال سند در مورد موضوعات مرتبط و پرطرفدار راهی عالی برای جذب کاربران هدف است. استفاده از یک محتوای جامع و گنجاندن کلمات کلیدی خاص و ارسال آنها به وبسایت‌های مرتبط (در بالا معرفی شد)، دیگر ترفندهای مربوط به سئو خارجی هستند که می‌توان از آنها بهره بُرد.

 

۷) با اینفلوئنسرها همکاری کنید

همانطور که از نامش پیدا است، اینفلوئنسر کسی است که توانایی تاثیرگذاری بر رفتار کاربر یا تصمیم گیری در خرید را دارد. اینفلوئنسرها ممکن است طرفداران زیادی در کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک یا اینستاگرام دارند و می‌توانند در معرفی برند شما مؤثر باشند.

انتشار محتوا تصویری و ویدیویی در صفحات اینفلوئنسرها می‌توانند باعث مراجعه کاربران به صفحات اجتماعی شما و سپس کلیک بر لینک‌هایی باشد که در آنها درج کرده‌اید. برای مثال، قرار دادن لینک در استوری یک اینفلوئنسر پرطرفدار و کلیک کاربران بر روی لینک، باعث دریافت بک لینک می‌شود.

 

۸)‌ به شبکه‌های اجتماعی توجه کنید

پروفایل مناسب در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود سئوی خارجی کمک کند. تولید محتوای منحصر به فرد، تعامل با کاربران، آگاهی دادن به خدمات خود، رسیدگی به درخواست‌ها یا شکایات، به اشتراک گذاشتن محتوای ویروسی، همگی از اقدامات مهم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هستند. می‌توانید لینک صفحات خود را در پست‌های فیس بوک یا در استوری اینستاگرام خود قرار دهید و با هر کلیک، بک لینک رایگان دریافت کنید.

 

۹) از خبرنامه در وبسایت خود استفاده کنید

خبرنامه‌ها شاید ساده‌ترین و در عین حال نادیده گرفته شده‌ترین تکنیک در سئو خارجی باشد. اطلاع رسانی به کاربران در مورد آخرین مقالات یا خدمات از طریق عضویت در خبرنامه و ارسال ایمیل، راهی آسان و مؤثر برای بهبود سئوی خارجی است.

فقط یادتان باشد عنوان ایمیل خود را جذاب انتخاب کنید تا کاربران زحمت باز کردن ایمیل را به خود بدهند! زیرا اکثر افراد نه تنها هر ایمیلی را باز نمی‌کنند بلکه آنها را سریعاً از اینباکس خود حذف می‌کنند.

 

۱۰)‌ پادکست تولید کنید

هر نوع محتوای صوتی مانند پادکست‌ها تا همین اواخر توسط گوگل به عنوان یک عنصر مهم در سئو قلمداد نمی‌شد اما امروزه رویکرد گوگل تغییر کرده است. دانستن راهکارهای ایجاد پادکست‌های سازگار با سئو، می‌تواند کمک قابل توجهی در استراتژی سئوی خارجی شما داشته باشد.

گوگل اکنون می‌تواند کلمات کلیدی را از طریق صدا تشخیص دهد. این مهم همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا پادکست‌های خود را به صورت ارگانیک تبلیغ کنید تا در موتورهای جستجو بیشتر دیده شوید. همچنین، مهم است که عنوان پادکست خود را طوری انتخاب کنید هم برای گوگل و هم برای کاربران جذاب باشد.

 

انواع لینک برای سئو خارجی

در زیر به انواع لینک مربوط به سئو off-page اشاره می‌کنیم:

لینک‌های طبیعی (Natural Links)

لینک‌های طبیعی هنگامی ‌است که شما از طریق رپرتاژ اقدام به انتشار محتوا در وبسایت‌های دیگر می‌کنید. لینک‌هایی که در این محتوا قرار دارند به صورت طبیعی شناخته می‌شوند زیرا کاربران از طریق جستجو در گوگل یا رجوع به وبسایت مربوطه اقدام به کلیک بر روی لینک‌های داخل رپرتاژ می‌کنند.

لینک‌های ساخته شده (Built Links)

لینک‌های ساخته شده، لینک‌هایی هستند که به صورت دستی به دست می‌آیند. این بدان معناست که فرد باید به عنوان مهمان در وبسایت‌هایی ارائه محتوای رایگان مانند ویرگول عضو شود و با انتشار محتوا و قرار دادن لینک در محتوای خود، لینک ساخته شده ایجاد کند. این محتوا از طریق سرچ گوگل جستجو می‌شود.

لینک‌های ایجاد شده (Created Links)

لینک‌های ایجاد شده همانطور که از نامشان پیداست، توسط مالک سایت ایجاد می‌شوند تا موتورهای جستجو فکر کنند که لینک‌های آن‌ها مرتبط و مهم هستند. انواع مختلفی از لینک‌های ایجاد شده مانند لینک دادن به یک انجمن یا نظرات در مقالات بلاگ وجود دارند که ممکن است بک لینک‌های خوب یا بدی داشته باشند.

 

مزایای سئو خارجی برای وبسایت چیست؟

بدون شک، سئو خارجی در بهبود رتبه سایت در و اعتبار دامنه مؤثر است. به همین دلیل، ما در زیر به برخی از فواید مشخص سئوی خارجی اشاره می‌کنیم:

بالا آمدن در نتایج گوگل

سئو خارجی می‌تواند به برند‌ها کمک کند تا رتبه خود را در نتایج گوگل افزایش دهند. هرچه رتبه شما بالاتر باشد، هرچه بازدید از سایت شما بیشتر باشد، میزان فروش شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

افزایش پیج رنک

پیج رنک با رتبه بندی در نتایج گوگل متفاوت است. پیج رنک به نمره عددی بین 0 تا 10 اشاره دارد که توسط گوگل به وبسایت‌ها داده می‌شود. پیج رنگ بر اساس چندین معیار از جمله تجربه کاربری و کیفیت و تعداد لینک‌های مورد استفاده نقش مشخص می‌شود.

تقویت هویت برند

به ویژه برای کسب کارهایی که تازه کا خود را شروع کرده‌اند، توسعه برند از سئوی داخلی زمان بر خواهد بود. به همین دلیل، این کسب و کارهای به سراغ سئوی خارجی می‌روند تا هم بتوانند رتبه سئو سایت خود را بهبود ببخشد و هم برند خود را به کاربران هدف معرفی کنند.

 

چگونه می‌توانیم از مجازات‌های لینک‌های غیر طبیعی خودداری کنیم؟

لینک دادن به طور قابل توجهی می‌تواند بر عملکرد وبسایت شما تأثیر بگذارد. با این حال، این مهم یک شمشیر دو لبه است زیرا بک لینک‌های غیر طبیعی می‌توانند مجازات‌های گوگل را به همراه داشته باشند. مجازات گوگل می‌تواند یک مانع بزرگی برای وبسایت‌ها باشد زیرا باعث تخریب استراتژی‌های مربوط به بهبود رتبه می‌شود.

طی چند سال گذشته، گوگل دریافت بک لینک از وبسایت‌های معتبر را مهم می‌دانست اما امروزه گوگل در کنار بک لینک‌های معتبر به تولید محتوای کاربرپسند بیشتر اهمیت می‌دهد. مهم است که محتوای تولیدی شما در خدمت کاربر باشد و نه صرفاً موتورهای جستجو، سپس با ایجاد انکر تکست‌های طبیعی و لینک‌های متنوع، سئوی خارجی خود را بهبود بخشید.

 

برای آگاهی از بهترین استراتژی offpage مناسب سایتتان، می توانید ازخدمات مشاوره سئو استفاده کنید.

جمع بندی

ممکن است سئو خارجی سخت تر از سئو داخلی بنظر آید، زیرا بسیاری از فاکتورهای خارجی به طور کامل تحت کنترل شما نیست. درحالیکه کل موضوع همین است. هرچه بدست آوردن چیزی سخت تر باشد، به عنوان یک عامل رتبه بندی، بیشتر قابل اطمینان خواهد بود.

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که فعالیت های سنتی بازاریابی آنلاین و آفلاین می‌توانند به طور غیرمستقیم بر بسیاری از عوامل فوق تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، هنگامی که Tesla در سال 2018 یک ماشین به فضا پرتاب کرد، مقالات بیشماری به صورت آنلاین به نام تسلا اشاره داشتند. 

همچنین، بسیاری از این سایت ها از مقاله های خود به tesla.com لینک زدند. درحالیکه دور از ذهن است پرتاب ماشین به فضا منجر به رشد موفقیت آمیز بازاریابی برای اکثر بیزینس ها شود، نباید این چنین باشد.  خبر خوب این است که شما نیازی به هزاران برند منشن و یا لینک یا برای رتبه بندی در گوگل ندارید، بنابراین فعالیت های بازاریابی آفلاین در مقیاس کوچکتر، برای مشاغل کوچکتر بهتر عمل می‌کند.

 

پست های مشابه

روش های افزایش بک لینک های طبیعی

24

آبان